Springen naar inhoud

Redoxreactie

• Log in om te kunnen reageren

Rodieronald

Rodieronald

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2012 - 10:22

Hier nogmaals een vraag van me. Ben druk bezig met scheikunde dmv zelfstudie te leren. Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Vraag:
Pyriet wordt door zuurstof uit de lucht en water omgezet tot een oplossing die, behalve H+ ionen, ook FE3+ ionen en SO42- ionen bevat. Deze reactie is een redoxreactie.

De vergelijking van de halfreactie FeS2 is hieronder onvolledig weergegeven.

FeS2 + H2O rightarrow Fe3+ + SO4 2- + H+

In deze vergelijking ontbreken de elektronen en er moeten nog coëfficienten worden geplaatst.

Geef de volledige vergelijking van de halfreactie van FeS2.

UITWERKING TOT ZOVER.

Formule met juiste coefficienten:

FeS2 + 8 H2O rightarrow Fe3+ + 2SO4 2- + 16H+

Dan lijkt me dat ik nu de elektronenoverdracht er nog achter moet zetten. Ik dacht dat het handig was om dat per stuk met halfreacties te doen als volgt:

1. Fe2+ rightarrow Fe3+ + e-
2. 2S- rightarrow 2S3+ + 8e-

H2O coefficienten kloppen volgens mij voor de vergelijking al. Dus ik zou nu op een totaal van 9e- achter de formule komen, maar dit klopt niet.

Kan iemand me vertellen of ik goed op weg ben? Of klopt er helemaal niets van wat ik doe. Ik vind het nogal pittig met zelfstudie! Bij voorbaat dank!

Groetjes Ronald

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 juli 2012 - 12:11

2. 2S- Geplaatste afbeelding 2S3+ + 8e-

Niet correct, want er ontstaat immers geen S3+ maar SO42-
Hydrogen economy is a Hype.

Rodieronald

Rodieronald

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2012 - 13:03

Maar ik zat te denken. Dat de zuurstofmoleculen in SO4 een lading van 2- zou hebben en dus op een totaallading van -8 zou komen. Dit zou met S3+ ladingen gecompenseert worden tot SO42-

Maar blijkbaar denk ik helemaal verkeerd?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2012 - 13:07

Maar ik zat te denken. Dat de zuurstofmoleculen in SO4 een lading van 2- zou hebben en dus op een totaallading van -8 zou komen. Dit zou met S3+ ladingen gecompenseert worden tot SO42-

Maar blijkbaar denk ik helemaal verkeerd?

het zou correct zijn als je twee S'en hebt, maar er is er maar één.
This is weird as hell. I approve.

Rodieronald

Rodieronald

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2012 - 14:16

Aha ik zie het, stom. De S lading moet S+6 worden dus?

2 S- -> 2 S+6 + 14 e-

Totale elektronenoverdracht zou dan 15 e- zijn.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2012 - 16:13

Je moet onderscheid maken tussen de oxidatietoestand en het ion waarin iets zich bevindt. Een oxidatietoestand schrijf je als +1, +2, -3 enzovoort en niet in superscript. Een ionlading schrijf je als 2-, 3+ enzovoort, dus met het getal eerst, de lading erachter, en in superscript.

Je kunt dus wel stellen dat je van S(-1) naar S(+6) gaat, maar een reactie

2 S- -> 2 S+6 + 14e

klopt eigenlijk van geen kanten, terwijl je het wel bij het rechte eind hebt. Als de oxidatietoestand verandert van -1 naar +6, dan komen daar per atoom 7 elektronen bij vrij.

Voor de goede orde is er in pyriet geen sprake van een S- (dat bestaat niet) maar van een S22--ion. Voor de oxidatietoestand maakt dat overigens niets uit, en voor het aantal elektronen dat bij deze reactie wordt overgedragen ook niet.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Rodieronald

Rodieronald

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2012 - 16:57

Hey Marko,

Bedankt voor je verduidelijking!

Edit: Nu ik toch zo zit te lezen snap ik het toch niet helemaal Marko, zou je het misschien kunnen verduidelijken met een voorbeeld?

Veranderd door Rodieronald, 18 juli 2012 - 17:05

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juli 2012 - 17:51

Hey Marko,

Bedankt voor je verduidelijking!

Edit: Nu ik toch zo zit te lezen snap ik het toch niet helemaal Marko, zou je het misschien kunnen verduidelijken met een voorbeeld?

Je zou, als je FeS2 wil uittekenen kunnen volstaan met een driehoekje: Fe op 1 hoekpunt en 1 S op elk van de andere hoekpunten. Er zit dus een S-S binding in het molecuul, waarvan elke S nog een los pootje heeft.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures