Animatie vacuum drukmeter.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Animatie vacuum drukmeter.

Beste mensen, voor mijn studie heb ik een educatieve animaite moeten maken over een ionisatie vacuum drukmeter, ofwel een Bayard-Alpert meter. Deze animatie is in Flash gemaakt en graag had ik jullie feedback over de informatieve waarde er van, of het niet te langdradig is, of het niet onduidelijk is. enz. enz. enz.

Dit is de link:

http://www.pitam.nl/jaappitam/

veel plezier.

Re: Animatie vacuum drukmeter.

Wat ontzettend leuk!

Re: Animatie vacuum drukmeter.

De animatie loopt niet door, helaas: blijft bij "ionen" steken. Verder klopt er iets niet met de elektronenbanen: als die binnen het rooster zijn gekomen zitten ze in een veldvrijgebied en zullen dus rechtdoor, tot ze er weer uitschieten en dan trekt het rooster ze terug, waarna ze weer grote kans hebben in het veldvrije gebied te komen (en daar ioniserend kunnen optreden), omdat het rooster vrij open is,enz.

EDIT:

Even een correctie op mijn vorige reactie: Mooie animatie en je moet de tijd nemen om naar de volgende voorstelling te klikken.

Er klopt alleen iets niet met de elektronenbanen: als die binnen het rooster zijn gekomen zitten ze in een veldvrijgebied en zullen dus rechtdoor gaan (tenzij ze botsen), tot ze er weer uitschieten en dan trekt het rooster ze terug, waarna ze weer grote kans hebben in het veldvrije gebied te komen (en daar ioniserend kunnen optreden), omdat het rooster vrij open is,enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Animatie vacuum drukmeter.

Volgens mij niet, want de de middelste (paarse) meet sensor is aangesloten aan de aarde en is dus lichtjes negatief, daarom stoot het dus de elektronen af.

Als bij een botsing tussen een elektron en een atoom dan een positief ion ontstaat wordt dat aangetrokken door de middelste sensor, en dat is dus hoe de ampere-meter meet hoeveel botsingen er zijn ontstaan die de productie van een positief ion veroorzaakte, en dat is weer een maat voor het aantal deeltjes in de testruimte.

Het is voor mij ook al weer een jaar geleden, maar ik geloof dat dat mijn idee van het verhaal toen ter tijd was.

Re: Animatie vacuum drukmeter.

Je hebt gelijk! Hoe krijg ik mijn bericht weg ?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Animatie vacuum drukmeter.

Niet, omdat je geen gebruiker bent, kun je niet zomaar je bericht veranderen. De computer namelijk niet of jij wel Gerard Beukema bent. :shock:

Als je mij verteld wat er aan verandert moet worden doe ik dat graag, maar ik ga niet zomaar een discussie verwijderen, daar is juist dit forum voor, om te discusieren. Als ik jouw post weg haal, moet ik ook mijn post weghalen.

Reageer