fourierreeks aperiodische functie?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 232

fourierreeks aperiodische functie?

Dag,

een fourierreeks kan enkel opgesteld worden om willekeurige periodieke functie te benaderen volgens wikipedia: http://nl.wikipedia....ki/Fourierreeks

Het is even geleden, dus wie kan me dit even verduidelijken? Ik dacht immers dat een aperiodieke functie ook (plaatselijk) worden benadert dmv. fouriercoefficienten...

Dit was toch juist de kracht van fourierontbinding.,,Niet?

Dank

VG.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: fourierreeks aperiodische functie?

Je kan het interval waarin je geïnteresseerd bent gaan beschouwen als zijnde 1 volledige periode van een functie die dan wel periodiek is. Lokaal in dat interval kan je dan wel de functie ontbinden in Fourier coëfficiënten.

zie misschien ook hier?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: fourierreeks aperiodische functie?

Overigens, waarom je periodieke functies benadert, zou ook vrij duidelijk moeten zijn uit je reeks. Waarom?

Opmerking moderator

Verplaatst naar Analyse.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 232

Re: fourierreeks aperiodische functie?

@Drieske: ik vermoed omdat de fouriercomponenten zelf periodiek zijn. Dus logischerwijs is de functie die je wil benaderen dan ook (lokaal) periodisch op te vatten.

@Xenion: intiutief vermoedde ik dit reeds. Indien ik vb. f(x) = x wil benaderen neem ik aan dat de uiteindelijke benadering een functie is die periodisch is met 2pi en het benaderde interval is dan [-pi,pi]? Maar de uiteindelijke functie die zou gelden voor het hele domein die kan ik niet dmv. Fourier benaderen?

Mvg.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: fourierreeks aperiodische functie?

De periode moet niet per se 2pi zijn, door verandering van variabele (verschuiving en schaling) kan je het interval zo groot maken als je wilt en plaatsen waar je wilt.

Het idee voor niet-periodieke functies is dat je de periode naar oneindig laat gaan, maar als je die limiet neemt dan ga je naar de continue Fourier transformatie.

Berichten: 232

Re: fourierreeks aperiodische functie?

Het idee voor niet-periodieke functies is dat je de periode naar oneindig laat gaan, maar als je die limiet neemt dan ga je naar de continue Fourier transformatie.
Oke begrepen.

VG

Reageer