Geluid in een gesloten ruimte

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 620

Geluid in een gesloten ruimte

Hallo allemaal!

Ik heb nog eens een vraagje (ik zit vol met vragen, alleen wil m'n lerares fysica ze niet steeds beantwoorden --')

Stel:

-Je bezit een op afstand activeerbare luidspreker. Wanneer je die activeert, komt er geluid uit (maakt niet uit welk geluid).

-Je plaatst die in een plastic zakje

3 situaties:

1. Het zakje is geopend: het geluid is duidelijk hoorbaar

2. Het zakje is hermetisch afgesloten, maar bezit nog lucht. 2 situaties:

-Je activeert de luidspreker wanneer het zakje op tafel ligt

-Je activeert de luidspreker wanneer je het zakje in de lucht gooit, waardoor het geen aanraking heeft met andere objecten, dan de lucht zelf.

3. Het zakje is vacuüm gezogen, en bezit dus geen lucht. Zelfde situaties bij 2.

Dus hier is mijn vraag:

Zal je geluid horen bij 2.1, 2.2, 3.1 en 3.2? (3.1 en 3.2 zijn dezelfde situaties als bij 2.1 en 2.2, alleen vacuüm gezogen)

Bedankt!

-M.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Geluid in een gesloten ruimte

Eenvoudig en kort gezegd: geluid kan beschouwd worden als een trilling van deeltjes en heeft een medium nodig om zich voort te planten. Door vacuum hoor je dus niets, door de rest wel.

Berichten: 620

Re: Geluid in een gesloten ruimte

Echelon schreef: do 19 jul 2012, 14:06
(...) heeft een medium nodig (...)


Hoezo is plastic geen 'geldig' medium? Of is er gewoon een gas nodig als medium?

Zou de luidspreker in een zakje met vb. heliumgas ook geluid kunnen voortplanten?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.089

Re: Geluid in een gesloten ruimte

Plastic zou misschien wel een goed medium kunnen zijn (dat weet ik niet zeker), maar dan nog moet de trilling overgedragen kunnen worden van de luidspreker naar het plastic zakje, en hier heb je dus lucht of heliumgas of iets anders nodig, in ieder geval geen vacuüm. Een vloeistof zou eventueel ook een medium kunnen zijn. Dat is ook de reden dat jeonder water nog wel wat kunt horen.

Berichten: 620

Re: Geluid in een gesloten ruimte

ok. geluid plant zich voort door gassen en vloeistoffen...maar als je een vaste stof TEGEN de geluidsbron zet, plant die het geluid dan ook voort?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Geluid in een gesloten ruimte

...maar als je een vaste stof TEGEN de geluidsbron zet, plant die het geluid dan ook voort?


Dat hangt af van de vaste stof, en welke kant van de geluidsbron contact maakt met de vaste stof. Op deze video bijvoorbeeld treedt er zo te horen geen geluid van de bel naar buiten via de rode pilaar onder de bel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Geluid in een gesloten ruimte

Ik vind dit een onduidelijke uitleg.

Al die zakjes geven gewoon geluid door. En een zakje dat je vacuüm gezogen hebt is geen zakje meer met een vacuüm in, maar wordt zo plat als een vijg en is terug gewoon plastic die wat tegen elkaar kleeft.

En hoe vlot vaste stoffen geluid door geven hangt af van hun isolatiewaarde en interne demping.

Ik begrijp jouw experimenten niet.

Wat jkien beschrijft is trillingsontkoppeling wat in wezen een massa-veer systeem is en afhankelijk van frequentie.
Eric

Reageer