Publicatierecht

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Publicatierecht

Betreft deze post:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... _p__918207

.....komt het erop neer dat:
  • Het auteursrecht van berichten bij de schrijver ligt;
  • Het publicatierecht van berichten bij Wetenschapsforum ligt
Ik wil helemaal geen problemen veroorzaken, maar waarom noem je dat in hoofde van WSF geen licentierecht i.p.v. publicatierecht?

Je geeft toelating WSF dit te gebruiken en zich beschermd te weten tegen veranderende gedachten van posters (binnen de termen van de wet).

Dat houdt per definitie ook deze publicatie in (kan beschreven worden), maar geen alleenrecht ....

Het doel van WSF is TERECHT zich te beschermen .....

Zoals het hier nu staat zou ik een grafiek (waar dagen werk kan achter zitten) hier posten, maar die zonder toelating van WSF nergens elders gebruiken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Licentie
Eric

Berichten: 289

Re: Publicatierecht

Er staat toch niet dat het een exclusief publicatierecht is?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Publicatierecht

Ericw slaat de spijker op zijn kop. :)

Zoals het er ook staat in de aangepaste regels:
Bij het plaatsen van berichten geef je Wetenschapsforum het publicatierecht. Het staat ons dus vrij de berichten naar ons eigen inzicht te bewaren voor het publiek.
en
Van alle geplaatste berichten op het forum heeft Wetenschapsforum het publicatierecht verkregen op het moment van plaatsing. Het staat Wetenschapsforum dan ook vrij (delen of bewerkingen van) de inhoud van dergelijke berichten naar eigen inzicht te gebruiken.
Dat geeft ons dus 2 zekerheden:
  1. Wij hoeven geen berichten te verwijderen als een gebruiker daar na verloop van tijd om vraagt; dat voorkomt dat topics onbruikbaar worden.
  2. Wij mogen berichten zonder specifieke goedkeuring gebruiken in bijvoorbeeld de nieuwsbrief en eventuele andere publicaties.


Verder staat er nog:
Voor alle informatie op deze website geldt dat het auteursrecht bij de auteur van het bericht ligt en in het geval van cursussen e.d. bij Wetenschapsforum. In beide gevallen geldt dat het publicatierecht bij Wetenschapsforum ligt. Volgens de auteurswet is het niet toegestaan (delen van) een website te kopiëren zonder bronvermelding. Het is dan ook niet toegestaan passages van Wetenschapsforum over te nemen zonder bronvermelding. Voor het overnemen van stukken tekst groter dan 2 alinea's is toestemming nodig.

Ook dien je hier op het forum de bron te vermelden wanneer je iets post dat is gebaseerd op een publicatie elders.
Ook hier staat dus niet dat het publicatierecht exclusief is; echter heeft Wetenschapsforum wel het recht om te publiceren en een willekeurige bezoeker niet.

De auteur behoudt echter wel het auteursrecht, en diegene kan dan ook gerust zijn werk elders ter publicatie aanbieden.

Verborgen inhoud
Er geldt wel een uitzondering voor de cursussen en FAQ's, aangezien dit altijd het resultaat van teamwork is van diverse auteurs en waar altijd een eindredactie van een of enkele teamleden overheen gaat.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Publicatierecht

Wat het doel is van deze regels weet ik ook, zoals jijzelf ook kan vermoeden of weet. Dat ik die regels terecht vind heb ik ook nooit in vraag gesteld.

Wat jij krijgt van de auteur als eigenaar is juridisch een licentie tot gebruik. (wat kan beschreven worden)

Het publicatierecht bepaald niet dat dat niet exclusief is. Je krijgt Een publicatierecht.

Juridisch krijg jij (automatisch) de licentie tot gebruik van de eigenaar (dat is het te beschrijven doel: zie je eigen beschrijvingen).
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Publicatierecht

Tjsa, ik denk dat het dan een heel semantische discussie gaat worden... Waar "het publicatierecht" staat, wordt gedoeld op "het recht om te publiceren". Je kunt dat een licentie noemen, anderen denken bij een licentie eerder weer aan een lap tekst waar je mee akkoord moet gaan om een stuk software te gebruiken...

Tenzij we de regels ombuigen naar een compleet juridische tekst, denk ik dat er altijd wel een bepaald grijs gebied zal blijven bestaan. Persoonlijk heb ik dan liever dat grijze gebied terwijl de intenties duidelijk zijn, in plaats van een juridische tekst die het gros van de mensen niet meer begrijpend kan lezen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 289

Re: Publicatierecht

Het is bij exclusieve publicatierechten gebruikelijk dat expliciet af te spreken. Staat het er niet bij (en is het geen werk in opdracht) dan is de auteur vrij om het ook elders te publiceren (waarbij het dan weer wel de norm is te vermelden dat het eerder/elders ook gepubliceerd is).

Dat het juridisch een licentie is klopt wel, maar een licentie hoeft geen vaste vorm te hebben. "Jij mag dit van mij publiceren." is een licentie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Publicatierecht

Ericw schreef: vr 20 jul 2012, 21:25
Het is bij exclusieve publicatierechten gebruikelijk dat expliciet af te spreken. Staat het er niet bij (en is het geen werk in opdracht) dan is de auteur vrij om het ook elders te publiceren (waarbij het dan weer wel de norm is te vermelden dat het eerder/elders ook gepubliceerd is).
Terwijl ik het in functie van hier niet belangrijk meer vind:

Gelieve een bron te geven van deze stelling.

Ik heb het niet over boekuitgevers of uitgevers van artikelen want die krijgen het totale auteursrecht t.o.v. betaling (normale omstandigheden).

Hier gaat het over een overdracht van rechten zonder vergoeding.
Eric

Berichten: 289

Re: Publicatierecht

E.Desart schreef: vr 20 jul 2012, 22:24
Gelieve een bron te geven van deze stelling.
Ik heb zo geen bron voor wat gebruikelijk is, ga ik ook niet zoeken ook. Zolang er geen overeenkomst is waarin duidelijk wordt dat om een exclusief publicatierecht is, kan de auteur gewoon ergens anders publiceren omdat hij niet gehouden kan worden aan een overeenkomst die niet bestaat.
E.Desart schreef: vr 20 jul 2012, 22:24
Hier gaat het over een overdracht van rechten zonder vergoeding.
Er is geen overdracht van rechten. De auteur heeft nog steeds alle rechten die hij eerder ook had.

Voordat ik hier iets post heb ik het auteursrecht en het publicatierecht. Nadat ik iets post heb ik het auteursrecht en het publicatierecht, en heeft WSF het publicatierecht. Zie het als een wonderbaarlijke vermenigvuldiging.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Publicatierecht

Jij bent fout ....., maar handig met woorden ....
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Publicatierecht

Opmerking moderator

Verplaatst naar Feedback
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 21

Re: Publicatierecht

Allereerst heb ik laatst contact gezocht bij wetenschapsinstanties over het indienen van een wetenschappelijke theorie (fylosofie). Zij hebben mij netjes doorverwezen contact te zoeken met de pers. Ik zie een wetenschapsforum als deze ook als een vorm van pers. Mijn vraag is dus naar aanleiding van het publicatierecht, hoe wordt er omgegaan met het herpubliceren? Ik neem aan dat er ten alle tijden een vermelding van de eerste auteur wordt gedaan, hoe veel instanties het ook via, via hebben gekopieerd?

En tegelijk een vraag. Is auteursrecht een vorm van octrooirecht en zijn er plekken om dit vast te leggen en/ of je theorie te controleren op eerder publicaties?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Publicatierecht

JBot85 schreef: za 21 jul 2012, 14:47
En tegelijk een vraag. Is auteursrecht een vorm van octrooirecht en zijn er plekken om dit vast te leggen en/ of je theorie te controleren op eerder publicaties?
Auteursrecht ontstaat automatisch door de creatie van een werk (dat voldoet aan het creatieve aspect). Eens dat je dit bijvoorbeeld publiceert in een forum als dit hier bestaat dit auteursrecht in hoofde van de geestelijke eigenaar.

Je hoeft geen vermelding te doen inzake dat auteursrecht en je hoeft dit recht ook niet te verdedigen. Al heeft men dat 20 x gekopieerd op diverse plaatsen zonder enige bronvermelding, de rechtmatige auteur heeft hiermee geen afstand gedaan van zijn/haar rechten ter zake.

Je moet al iets expliciet of impliciet in het publiek domein of alternatieve systemen brengen om afstand te doen van dat automatisch recht.

Maar Wiki en het net vertellen massa's over auteursrecht, copyright, citaatrecht, "fair use" en alle aanverwante dingen.

http://www.google.co...=utf-8&oe=utf-8

http://www.google.co...biw=971&bih=550
Eric

Re: Publicatierecht

Het belangrijkste vind ik dat ik mijn hier uitgewerkte theorieën en geschreven teksten voor een eventueel zelfstandig boek mag hergebruiken, maar ik begrijp dat dat geen probleem is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Publicatierecht

Bartjes schreef: za 21 jul 2012, 18:18
Het belangrijkste vind ik dat ik mijn hier uitgewerkte theorieën en geschreven teksten voor een eventueel zelfstandig boek mag hergebruiken, maar ik begrijp dat dat geen probleem is.


Heb je volledig gelijk in.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer