[scheikunde] Vinden van een tetraëdrisch stereocentrum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 36

Vinden van een tetra

Naamloos.png
Naamloos.png (99.48 KiB) 334 keer bekeken


Enantiomeren zijn moleculen die elkaars spiegelbeeld zijn maar niet elkaars spiegelbeeld. Ik snap niet waarom men in iedere oefening het 2e C-atoom als tetraëdrisch stereocentrum neemt. Volgens komt het omdat een definitie mij ontbreekt. Ik zie een tetraëdrisch stereocentrum als een symmetriecentrum in een molecule. Klopt dit? Ook zie ik niet waarom CH3 een substituent is bij oefening c.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vinden van een tetra

Samuel93 schreef: vr 20 jul 2012, 09:56
Enantiomeren zijn moleculen die elkaars spiegelbeeld zijn maar niet elkaars spiegelbeeld.
Hmm, hier loopt iets mis. Ik neem aan dat het laatste moet zijn "maar niet aan elkaar gelijk zijn"

Het tetraëdrisch stereocentrum is (in dit geval) een koolstofatoom, gebonden aan 4 verschillende "dingen". Als je een molecuulbouwdoos hebt: zeker eens wat structuren proberen te bouwen, dan zie je makkelijk in dat bepaalde moleculen niet gelijk zijn aan hun spiehelbeeld.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 36

Re: Vinden van een tetra

Typhoner schreef: vr 20 jul 2012, 10:10
Hmm, hier loopt iets mis. Ik neem aan dat het laatste moet zijn "maar niet aan elkaar gelijk zijn"
Ja inderdaad.

Ik heb ondertussen het volgende gevonden:

Afbeelding

Waardoor het mij duidelijk is geworden. Ik vraag me nog enkel af waarom CH3 een substituent bij oefening c.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vinden van een tetra

Samuel93 schreef: vr 20 jul 2012, 12:37
Waardoor het mij duidelijk is geworden. Ik vraag me nog enkel af waarom CH3 een substituent bij oefening c.


Een subtituent is "een ding dat aan de C hangt", dus dat is het zeker. Opmerking: Me = CH3 (afkorting van "Methyl")
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 36

Re: Vinden van een tetra

Bedankt :)

Reageer