Springen naar inhoud

Zit er zilver in een stoppenkast?

• Log in om te kunnen reageren

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2012 - 20:53

Een vraagje waar ik niet zo 1-2-3 een antwoord op kan krijgen, daarom stel ik hem hier.
Ik heb eens een keer een oude stoppenkast uitelkaar gehaald, de zekeringen eruit gehaald en vervolgens de metalen eruit gehaald.
Wat me opvalt is dat de metalen strippen waar de passchroeven zijn ingedraaid, niet van koper zijn, maar van een metaal met een grijze kleur.
Bovendien zijn de zekeringhouders die over de stop heen geschroeft worden, als je de porseleinen omhulsel weg haalt, dat metalen gedeelte ook van een grijs metaal.
Ik vraag me af, is dat van zilver?
Of van een legering daarvan?

Ik twijfel of het zilver is, maar het is zeker weten ook geen (verzilverd) koper, want als ik het doorzaag zie ik geen rood koper. Geel koper is het volgens mij ook niet, want ook dat zie ik niet.
Als ik zo'n stukje in (30%)zoutzuur leg, lost het ook niet echt op. Wel verkleurd de vloeistof een beetje groen.
Ik denk zelf aan een legering van zilver met koper, maar zeker weten doe ik het niet, vandaar m'n vraag.
Weet iemand hoeveel % zilver er in zit mocht dat het geval zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2012 - 21:17

is zilver(draadje) dat smelt bij te hoge belasting, denk zelfs volledig zilver

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 juli 2012 - 23:05

In de onderdelen die je noemt zit geen zilver. Daar is ook helemaal geen noodzaak voor.
Meestal is het vertind messing. Als het door en door een zilverachtige kleur heeft zou het nog nieuwzilver kunnen zijn. Maar ook daarin zit geen zilver, ondanks de naam. Het is een legering van koper, zink en nikkel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures