Aarde als magneet ----> inductiestroom

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Aarde als magneet ----> inductiestroom

De aarde is een magneet. Als je haar of hem van een koperen spoel voorziet en deze om hem of haar laat draaien relatief tegen de richting van de klok in, kun je dan theoretisch gezien stroom opwekken? Inductiestroom?

Dit is een second opinion, want ik heb al eerder te horen gekregen dat zelfs als het zou kunnen dit het magnetisch veld van de aarde zou veranderen. Er werd echter niet vermeld in welke hoedanigheid.

Berichten: 306

Re: Aarde als magneet ----> inductiestroom

Het is al bekend dat je energie op kan wekken uit de zwaartekracht, zoals bijvoorbeeld hier.
Zorgenkind schreef: ma 23 jul 2012, 03:31
De aarde is een magneet. Als je haar of hem van een koperen spoel voorziet en deze om hem of haar laat draaien relatief tegen de richting van de klok in, kun je dan theoretisch gezien stroom opwekken? Inductiestroom?
ik denk dat het in theoretische zin wel mogelijk moet zijn, maar ik vraag me af of je de spoel niet juist in de aarde moet plaatsen. daarnaast denk ik dat het in praktische zin sowieso niet bepaald haalbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Aarde als magneet ----> inductiestroom

Opmerking moderator

Gedoe over PM's is hier off-topic en verplaatst naar TO.

Graag weer on-topic.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 34

Re: Aarde als magneet ----> inductiestroom

als je meer wilt lezen over potentiaalverschillen in de atmosfeer vind je hier een uitgebreide uitleg

http://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_electricity

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Aarde als magneet ----> inductiestroom

Wel toevallig had ik gisteren examen Fysica waarbij het ook over het magnetisch veld van de aarde opheffen.

Het kwam er op neer om rond de evenaar een kabel aan te leggen met een stroom die een magnetisch veld opwekt in de tegengestelde zin van de aarde. In theorie was het dus mogelijk, maar het vermogen dat nodig was is onmogelijk om te halen. In het vraagstuk ging met uit van een vermogen van 10^12 Watt geloof ik, terwijl een kerncentrale een vermogen van rond de 10^6 Watt heeft dacht ik ( dus 1 000 000 keer meer).
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Aarde als magneet ----> inductiestroom

Een kerncentrale levert wel meer dan 1 MW aan energie. Borssele levert bijvoorbeeld bijna 500 MW (zie Wikipedia). Om dit te kunnen vergelijken: een windmolen levert ongeveer 1 MW op.

Berichten: 336

Re: Aarde als magneet ----> inductiestroom

Is het geen probleem dat de aarde om dezelfde as draait als de noord-zuid as van de magneet die de aarde is? Zou voor een dynamo deze twee assen niet loodrecht op elkaar moeten liggen?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aarde als magneet ----> inductiestroom

Die assen zouden inderdaad dars op elkaar moeten staan.

Maar dan nog is het de vraag hoe je die spoel aan het draaien krijgt.

Reageer