Groen licht --> Paarse tinten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 620

Groen licht --> Paarse tinten

Hallo allemaal!

Ik zou graag een verklaring hebben voor het volgende:

Als je voor een bepaalde duur in 1 oog schijnt met vb. groen licht, en je vergelijkt nadat je in je oog geschenen hebt het zicht van dat oog met het andere (niet beschenen) licht, ga je alles in een tint van 'tegengestelde kleur' zien. Waarom?

In dit geval:

Schijn voor een tijd in je linkeroog met groen licht, open je oog dan (ja, je schijnt op je ooglid als die gesloten is...anders veel te fel :P ), en je ziet door je linkeroog paarse tinten.

Ik weet dat dit iets te maken heeft met de cellen voor kleuren (kegeltjes).

Wat ik zou denken:

Rood, Geel en Blauwe kegels/

Geel en blauw raken geprikkeld (zuiver groen licht).

Geel en blauw raken een tijdje 'verblind' (waar of niet?)

En rood blijft alleen achter...

Je gaat paarse tinten zien; dus je zou denken dat rood en blauw niet verblind zijn, maar omdat blauw samen met geel groen vormt, dus wel...?!

Hoe komt het dus dat je paarse tinten ziet?

-Stekelbaarske
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Groen licht --> Paarse tinten

Opmerking moderator

Je geeft zelf al aan dat met licht in open ogen schijnen niet de opzet is van je experiment, laten we vooropstellen dat als je dit met open ogen doet, er kans is op oogschade...doe dat dus in geen geval. Laserlicht eveneens, dus met groen licht bedoel je hopelijk een normale groene lamp en geen laser.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 620

Re: Groen licht --> Paarse tinten

ja, ik had het dus eigenlijk wel over laserlicht, maar vanzelfsprekend NIET met open oog.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Groen licht --> Paarse tinten

Zo vanzelfsprekend is dat niet. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat je helemaal niet met in laser in je oog schijnt. Je oogleden houden lang niet alles tegen, en een laser is behoorlijk krachtig.

Je kunt dit soort experimenten dus beter laten voor wat ze zijn. Als je wil proberen met hoe je ogen reageren op gekleurd licht kun je ook prima naar gekleurde vlakken op je beeldscherm kijken (en daarna naar een wit vel papier, of de muur). Dat werkt zeker zo goed, alleen dan zonder het risico op permanente oogschade.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 620

Re: Groen licht --> Paarse tinten

heb ik gezegd dat ik zelf expres in m'n ogen schijn? wat als er nu eens een niet-zo-denkende die aan de andere kant van de klas zit, in je oog schijnt?

Een antwoord op m'n vraag zou fijn zijn..
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Groen licht --> Paarse tinten

Opmerking moderator

Marko geeft terecht de gezondheidsrisico's omtrent het gebruik van een laserlicht weer. We hebben het ook niet over expres- of niet in de ogen schijnen, want het licht wordt daar niet anders van. Het is enkel een punt waar je bij stil moet staan als dergelijke apparaatjes aan bod komen.

Alle mensen op dit forum zijn daarnaast vrijwilligers die een vraag mogen stellen- en beantwoorden. Je kunt niet verwachten dat iedereen hier direct in de houding springt als je een vraag hebt, een beetje geduld zou op zijn plaats zijn.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Groen licht --> Paarse tinten

Stekelbaarske schreef: ma 23 jul 2012, 18:03
heb ik gezegd dat ik zelf expres in m'n ogen schijn? wat als er nu eens een niet-zo-denkende die aan de andere kant van de klas zit, in je oog schijnt?

Een antwoord op m'n vraag zou fijn zijn..


In dat geval vind ik het niet zo vanzelfsprekend dat je met gesloten ogen met met je gezicht naar hem of haar zit toegedraaid.

Het antwoord kun je met wat zoekwerk terugvinden op Wikipedia: Er bestaan geen "gele" kegeltjes.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 620

Re: Groen licht --> Paarse tinten

zijn het dan toch groene? vind ik toch zo onlogisch --' omdat groen geen primaire kleur is..
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Berichten: 289

Re: Groen licht --> Paarse tinten

Er is geen enkele vereiste dat een biologisch systeem 'logisch' in elkaar moet zitten - zolang het werkt is het goed.

Computerschermen en televisies werken ook met RGB [Rood, Groen, Blauw].

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Groen licht --> Paarse tinten

Ondertussen is het wel duidelijk geworden, denk ik?

Zo niet, alles nog eens op een rijtje:

Je gebruikt dus groen licht.
Stekelbaarske schreef: ma 23 jul 2012, 16:14 ...

Rood, Geel en Blauwe kegels/
Zoals Marko en Ericw het al aangaven: er zijn enkel rode, groene en blauwe kegeltjes
Geel en blauw raken geprikkeld (zuiver groen licht).

Geel en blauw raken een tijdje 'verblind' (waar of niet?)
De groene kegeltjes worden dus geprikkeld, de rode en blauwe kegeltjes blijven ongemoeid. Daardoor geraken de groene kegeltjes 'uitgeput'.
En rood blijft alleen achter...
Daardoor blijven dus tijdelijk enkel de rode én blauwe kegeltjes werkzaam


...Hoe komt het dus dat je paarse tinten ziet?
= rood + blauw

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Groen licht --> Paarse tinten

En verder doen hersenen van alles met de signalen die ze van de ogen ontvangen, datacompressie, en ook dingen invullen die er niet zijn.

Hieronder een geanimeerd gifje (voor het effect moet je even op de afbeelding klikken om hem te activeren). Kijk aandachtig naar één punt in onderstaand plaatje. Voor je gemak staat er al een puntje middenin, maar elk ander gekozen punt werkt ook, zolang je ogen maar stil zijn. Blijf gericht kijken, óók als het plaatje verspringt. Zodra je daarna ook maar een flitsje opzij kijkt is het effect voorbij.
optische illusie kleur.gif
optische illusie kleur.gif (156.72 KiB) 874 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Groen licht --> Paarse tinten

Jan van de Velde schreef: di 24 jul 2012, 21:21
En verder doen hersenen van alles met de signalen die ze van de ogen ontvangen, datacompressie, en ook dingen invullen die er niet zijn.


Ik denk dat dit een zeer belangrijke commentaar is die heel veel impact heeft. We zoeken naar een eenvoudige fysische uitleg maar de hersens interpreteren die informatie op een eigen wijze. Dit kom je zowel met geluid als visuele dingen tegen.

En in analogie, zonder voorbeelden te kennen of voor de geest te kunnen halen, vermoedelijk met al onze zintuigen.
Eric

Reageer