[scheikunde] Titratiecurve

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Titratiecurve

Jan van de Velde schreef: vr 10 jul 2009, 20:42
24) Welk van de volgende vier grafieken is de juiste weergave van de pH-verandering in functie van het volume toegevoegde NaOH-oplossing, wanneer 25 ml van een 0,1 M azijnzuuroplossing (pKa-waarde = 4,75) getitreerd wordt met een 0,2 NaOH-oplossing in water?

Afbeelding
  1. grafiek a
  2. grafiek b
  3. grafiek c
  4. grafiek d
Verborgen inhoud
Antwoord C.


Stel een vraag over deze oefening.
Deze vraag was niet zo moeilijk te beantwoorden; althans ik had het juiste antwoord, maar heb niets met de gegeven getallen zijn. Is het correct als ik op antwoord C (correct) uitkom door het volgende te beredeneren:

- Er is een azijnzuuroplossing waar een loog aan toegevoegd wordt. De pH zal door het toevoegen van de natriumhydroxide dus sowieso stijgen. Dan moet het grafiek c of d zijn.

- De pKa-waarde (is dat hetzelfde als een 'normale' pH-waarde?) zit op 4,75. In de grafieken van c en d loopt enkel een grafiek op het punt 4,75 in de oorsprong bij grafiek c, bij d ligt ie er onder.

Daarom zou ik voor grafiek c kiezen, maar ik ben niet zeker wat pKa-waarde inhoudt en ging af op een pH-waarde aan het begin van de proef...

pKz en pKb zijn wel bekende termen, pKa echter niet.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Titratiecurve

pKa = -Log(Ka) en is niet de pH aan het begin van de titratie.

Vraag je bij dit soort vraagstukken af:

1) stijgt of daalt de pH tijdens de titratie?

2) hoeveel ml moet tijdens titratie toegevoegd worden om het equivalentiepunt te bereiken?

3) zal de pH bij het equivalentiepunt 7, of >7 , of <7 zijn?

Punt (1) had je goed, de anderen heb je gemist.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Titratiecurve

Heb 't even uitgewerkt:


2012-07-23 21.11.50.jpg
2012-07-23 21.11.50.jpg (271.5 KiB) 2046 keer bekeken
In het equivalentiepunt is de verandering van pH het grootst, dus bij grafiek c is dat rond de ml OH-= 11 en bij grafiek d ronde de ml OH- = 6.

Dus m'n 12,50 mL OH- komt het dichtst in de buurt van de gegevens van grafiek c.

Denk dat ik het op een rijtje heb, bedankt! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Titratiecurve

Pectus schreef: ma 23 jul 2012, 20:22
- De pKa-waarde (is dat hetzelfde als een 'normale' pH-waarde?)

pKz en pKb zijn wel bekende termen, pKa echter niet.
pKa("a" van "acid") is de Engelse, of zo je wil de internationale naam van pKz.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Titratiecurve

Jan van de Velde schreef: di 24 jul 2012, 21:44
pKa("a" van "acid") is de Engelse, of zo je wil de internationale naam van pKz.
Aha...

Maar wat ik mij dan nog afvraag is waarom ze dit gegeven plaatsen in de opgave. Zou je ook aan de hand met de pKz in deze opgave tot het juiste antwoord kunnen komen door te rekenen met de gegeven waarden, op een even gemakkelijke manier?

pKz = pOH + pH

Maar aangezien je zowel pOH- als pH niet (direct) weet, kan je dat niet simpel doen. Wat denk ik wel kan, maar niet veel tijd en energie zal besparen, is het berekenen van de pH aan de hand van de gegevens van het azijnzuur. pOH + pH moet 14 zijn, dus dan is pOH = 14 - pH. Dan weet je pOH en kun je de concentratie OH- berekenen. Dat is echter niet logisch aangezien M OH- al gegeven is en je met een reactievergelijking al een hoop weet.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Titratiecurve

Lees mijn punt (3) nog eens.

Bij titratie van sterk zuur met sterke base (of omgekeerd) is de pH op het equivalentiepunt gelijk aan 7

Bij titratie van sterk zuur met zwakke base (of omgekeerd) is de pH op het equivalentiepunt kleiner dan 7

Bij titratie van zwak zuur met sterke base (of omgekeerd) is de pH op het equivalentiepunt groter dan 7

Een pKa (pKz) van 4,75 duidt op een zwak zuur, dus is de pH op het equivalentiepunt groter dan 7 (zoals in figuur C)

Je kunt overigens met de pKa en de gegeven beginconcentratie eventueel de pH aan het begin van de titratie berekenen (is 2,9) maar dat is bij dit soort vraagstukken eigenlijk niet nodig.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Titratiecurve

Dus door de pKz (in dit geval de gegeven pKa) kom je tot jouw punt 3, dat wel een stukje sneller gaat dan het equivalentiepunt te berekenen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Titratiecurve

Kortom, vele wegen om het juiste antwoord te bepalen. Geen noodzaak om ze allemaal te bewandelen.

KISS
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Titratiecurve

Toch nog even een opmerking. @Pectus, je geeft aan
dat wel een stukje sneller gaat dan het equivalentiepunt te berekenen
Maar zó moeilijk is dat in dit geval niet. Er is gegeven dat het om een 0,1 M azijnzuuroplossing gaat, die getitreerd wordt met een 0,2 M NaOH-oplossing - die dus 2 keer zo geconcentreerd is. Dan kun je meteen beredeneren dat je de helft van het volume azijnzuuroplossing nodig zult hebben.

25 mL delen door 2, levert 12.5 mL. Dat kan zonder uitgebreide berekening.

Ik vertel dit, omdat er tussen de oefenopgaven meer van dit soort gevallen zitten (denk bijvoorbeeld aan de herdershond/schapenkudde-opgave) waar je in feite met eenvoudig hoofdrekenen tot het juiste antwoord kunt komen; op voorwaarde dat je het verband tussen de gegeven getallen, en het feit dat de een veelvoud is van de ander, "ziet".

Verder is het sowieso goed om een gevoel te krijgen voor wat de uitkomst ongeveer zou moeten zijn, omdat je daarmee snel kunt controleren c.q. inschatten of de uitkomst van je berekening zinnig is. Je wil iemand immers bijvoorbeeld liever niet 10 mg van iets toedienen als het eigenlijk 0.1 mg had moeten zijn....
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Titratiecurve

Nuja, meestal zit het fenijn tussen twee antwoorden die zijn overgebleven, door juist in te schatten wat mogelijk kan zijn. Maar om het dan nog exact na te rekenen geeft wat meer vetrouwen in het kiezen tussen die twee overgebleven antwoorden.

En het 'snelle inzicht' heb ik vaak niet, dus eh, probeer ik het op een manier op te lossen dat ik zeker weet dat ik de juiste methode te pakken heb. Maar nu je zo aangeeft hoe ik het sneller kon doen zie ik het direct, de volgende zal ik het ook zien, maar de eerste keer dat ik er op deze manier mee stuntel niet. ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Titratiecurve

je moet je afvragen:

- is de startoplossing zuur of basisch?

- waar zou het equivalentiepunt liggen?

Je moet hier niet gaan knoeien met pKa's en zo, dat zijn weer gegevens om je van de wijs te brengen (tenzij je niet weet dat azijnzuur een zuur is, dan is zo'n pKa wel handig).
This is weird as hell. I approve.

Reageer