conversie analoog signaal naar binaire bitstroom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

conversie analoog signaal naar binaire bitstroom

Hallo

Ik heb een vraag hoe de conversie van een analoog signaal naar een binaire bitstroom gebeurt.

groeten

New Holland

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: conversie analoog signaal naar binaire bitstroom

De 2 belangrijkste stappen zijn daar sampling en quantisatie.

Sampling: de tijd verloopt continu, dus zijn er eigenlijk oneindig veel waarden per seconde. Daar kunnen we niet mee werken, dus via sampling gaan we het aantal waarden per seconde beperken tot een bepaalde waarde (afhankelijk van de toepassing). Dat is bijvoorbeeld die 44.1kHz die je bij mp3 tegenkomt.

Kan gedaan worden door de spanning even constant te houden mbv een condensator.

Quantisatie (+ coding): ook de amplitude van een analoog signaal is continu. Die gaan we ook discreet maken door die waarden in 'hokjes' te plaatsen. bv alles van [0,0.5[ nemen we samen en alles van [0.5, 1[ nemen we samen etc. Die hokjes worden dan gecodeerd met een binair getal.

Kan gedaan worden door het signaal door verschillende verschilversterkers te sturen en naar de outputs te kijken.

Het resultaat is dus dat we per seconde een aantal binaire getallen krijgen die het signaal beschrijven.

Kijk voor meer details ook zeker eens op wikipedia naar ADC.

Opmerking moderator


Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: conversie analoog signaal naar binaire bitstroom

Dit is zo'n typisch onderwerp waar oneindig lange discussies over bestaan op het net.

Hoe goed moet zo'n conversie zijn om nog hoorbare verschillen te geven?

Als je dat strikt wiskundig bekijkt ga je een sinus opnemen met een beperkt aantal punten op die sinus.

Dat ziet er zo grellig uit dat je dat nog amper als een sinus herkent.

Je weet van 1001 figuurtjes hoe een sinus er uit ziet of beter: verondersteld wordt er uit te zien.

Zo ziet zo'n sinus er uit (figuur 1) bij 10000 Hz (zuivere toon) opgenomen met de klassieke 44.1 kHz van een CD. Precies een kind dat probeert een soort sinus te tekenen.

FFT herkent beide signalen als een toon van 10000 Hz, maar klinken beide signalen ook hetzelfde voor ons gehoor?

Afbeelding

Figuur 3 laat zien hoe die er zou uitzien bij een veel hogere sampling rate

Zo'n opgenomen signalen worden bewerkt met dithering en antialiasing.

Waar is dit alles reëel en hoorbaar en waar begint snobisme?

Je vindt hier duidelijke en even tegengestelde meningen over op het net.

Dit is één van die discussies zonder einde en zonder finale conclusies.

Hier vindt je er ook nog een artikel over:

http://people.xiph.o...neil-young.html

En hier zo'n typisch oneindig topic hierover:

http://www.homerecor...forum/t9352.htm
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: conversie analoog signaal naar binaire bitstroom

Ik wil wel even toevoegen dat figuur 1 niet is zoals het geluid uit je luidspreker komt. :) Zo zou het geluid er enkel uitzien als je het erg naïef zou reconstrueren. In de praktijk is hetgeen uit je luidspreker komt al sinds het begin der tijden exact gelijk aan de sinus op figuur 3.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: conversie analoog signaal naar binaire bitstroom

317070 schreef: wo 25 jul 2012, 14:50
Ik wil wel even toevoegen dat figuur 1 niet is zoals het geluid uit je luidspreker komt. :)
O:) Ik schreef dan ook dat zo'n signaal verder bewerkt wordt.

Maar ik laat mij niet verleiden tot een extra oneindige discussie. Hetgeen jij hier suggereert is dat al die hogere tegenwoordige samplingresoluties zuiver commerciële onzin zijn, ondersteund door snobisme.

:mrgreen: Neeeeeeeeeen, jij verleidt mij niet tot een nieuwe topic hier die de oude topic van "evolutie versus creationisme" nog km's achter zich kan laten. Ik weet dat jij een knappe bent, geef ik héél graag toe. Maar ook onder de knappen blijft enorme discussie bestaan ......
Eric

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: conversie analoog signaal naar binaire bitstroom

Er wordt bij de gegeven antwoorden van uitgegaan dat het om een muzieksignaal gaat. Maar de topcstarter heeft dat helemaal niet genoemd.

Het kan net zo goed gaan om een langzaam veranderend meetsignaal dat hij eens keer per seconde wil overdragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: conversie analoog signaal naar binaire bitstroom

Er bestaan inderdaad ook andere signalen zoals bijvoorbeeld EEG en ECG (om maar iets te noemen in de medische sector) waar perceptie niet echt een rol speelt. Laten we het voorlopig hierbij houden. TS vroeg immers slechts heel algemeen naar het principe van ADC ;)

Reageer