Springen naar inhoud

Welke methode voor mijn scriptie?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Kristy

    Kristy


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2012 - 10:11

Beste lezer,

Ik ben bezig met mijn master scriptie op de universiteit van Tilburg. Ik weet echter niet welke methode/design ik het beste kan gebruiken voor mijn onderzoek.

Kort uitgelegd ga ik onderzoeken hoe de hospitality van een website verhoogd kan worden door middel van de variabelen personalisering en interactiviteit.
De afhankelijke variabelen zijn, mate van hospitailty en algemene evaluatie.
De onafhankelijke variabelen zijn personalisering en interactiviteit en zijn als volgende geconceptualiseerd:

Personalization
- Option personalization
- Programmed personalization
- Customized personalization

Interactivity
- Playfulness
- Choice
- Connectedness
- Information collection
- Reciprocal communication


Nu is mijn idee om bij ieder concept (streepje) een voorbeeld te verzinnen van 1 website voorbeeld, totaal dus 8. Dit is dus een screenshot van de website. Een voorbeeld is hiervan een plaatje van de website, met een chatfunctie ingebouwd. Dit moeten de respondenten dan beoordelen op hospitality en algemene evaluatie op een 7 punt schaal.


Ik zou dan dus 8 screenshots krijgen die mensen moeten beoordelen op hospitality en algemene evaluatie.


Nu zegt mijn professor dat ik een experimental design zou moeten gebruiken. Het logische voorbeeld is dan een 6 bij 4 design, waarbij je 24 mogelijkheden test en deze analyseert met (m)ANOVA. Maar dan zou ik 24 schermen moeten maken, waar je combinaties gaat maken van de voorbeelden, maar dat is helemaal niet mijn bedoeling.


Welke design zou ik kunnen gebruiken? Ik vraag me ook af of het wel echt een experiment is? Ik heb namelijk het idee van niet.
Maar ik weet niet zo goed wat voor methode het dan wel is die ik kan gebruiken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik weet het echt niet meer.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juli 2012 - 13:01

Ik zou dan dus 8 screenshots krijgen die mensen moeten beoordelen op hospitality en algemene evaluatie.

Die aanpak heeft volgens mij een aantal problemen:
  • Je vraagt de gebruikers om een getal op hospitality te plakken, terwijl je dat volgens mij eigenlijk niet wil weten. Zeker met websites zijn er betere methoden, lijkt mij, bijvoorbeeld meten hoe lang ze op de site blijven vooraleer ze hem verlaten.
  • Ook is een site niet te vatten in een screenshot. Meestal zelfs letterlijk en moet je scrollen voor je hem kunt zien.
  • Zeker als je compleet verschillende sites wilt gebruiken, dan ga je je vraag erg sterk beïnvloeden door louter de inhoud en de opmaak, en niet zozeer door de dingen die je zelf voorstelt.
  • Hoe ben je concreet van plan om in een screenshot "Personalization" aan te pakken? :?

... maar dat is helemaal niet mijn bedoeling.

Waarom is dat niet je bedoeling, lijkt me nochtans wel een redelijke aanpak?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#3

Kristy

    Kristy


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2012 - 13:08

1. Nou mijn bedoeling is om te zien of mensen die voorbeelden als positief ervaren of welke voorbeelden het positiefst zijn en welke minder. Hoe lang mensen op een site zijn is voor mij niet voldoende voor mijn masterscriptie en is dus geen oplossing.

2. Het klopt inderdaad dat een website zo niet goed te testen is maar door gebrek aan geld is het niet mogelijk om sites te maken waar mensen kunnen klikken etc. Dit is dus een limitatie van mijn onderzoek.

3. Ik doe onderzoek voor de Rabobank, laat alleen rabo klanten het invullen, dus de bestaande site hiervan zal worden gebruikt. Dus de inhoud, opmaak, zal overal hetzelfde zijn.

4. Personalisering kan onderverdeeld worden in verschillende concepten. Een voorbeeld hiervan is optie personalisering waar mensen zelf bepaalde keuze's kunnen maken. Hier houd ik dus natuurlijk rekening mee qua voorbeelden en er komt uitleg bij.

5. Nou nee want dan worden de 8 voorbeelden die ik maak, gecombineerd met elkaar, en dat is niet mijn bedoeling.

#4

Ericw

    Ericw


  • >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2012 - 14:11

Waarom is dat niet jouw bedoeling?
Je lijkt nu te vertrekken vanuit je methode, terwijl je methode af zou moeten hangen van je doelstelling. Wat wil je uiteindelijk te weten komen?

#5

Kristy

    Kristy


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2012 - 14:15

Ik schreef dat het in principe niet mijn bedoeling om 24 schermen te maken, en in ieder scherm andere combinaties van 2 voorbeelden te stoppen. Omdat mij dat niet logisch lijkt aangezien ik echt verschillende opties test, en niet bijvoorbeeld hoog / laag. Ik heb dan eigenlijk maar 8 voorbeelden die op heel veel verschillende combinaties getest worden. Maar als dit wel zo blijkt te zijn dan moet ik misschien toch dat doen.

Zoals ik al schreef is het mijn bedoeling is om te zien of mensen die voorbeelden als positief ervaren of welke voorbeelden het positiefst zijn en welke minder.

Ik ben op zoek met welke methode ik dit het beste kan doen.

Veranderd door Kristy, 24 juli 2012 - 14:17


#6

Ericw

    Ericw


  • >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2012 - 14:30

Denk je niet dat er interessante interactie-effecten zouden kunnen zijn? Dat twee of meer factoren elkaar zouden kunnen versterken?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures