Waterstofbom in diamanten kubus

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 620

Waterstofbom in diamanten kubus

Hallo..

Ik heb me weer iets zitten inbeelden, en vraag het maar weer gewoon.

Alweer zijn alle kosten te verwaarlozen. Niets in deze topic is realistisch, maar neem alles maar gewoon aan.

Stel:

Je hebt een enorme diamanten kubus met een volume van 1.000.000.000.000 m³.

In het centrum van die diamanten kubus is een holte met een volume van 5000 m³.

Je hebt ook een waterstofbom met een kracht van ongeveer 50 megaton TNT wanneer die ontploft.

Neem aan dat de waterstofbom al in de diamanten kubus zit, en heel de holte in beslag neemt. Er zit dus geen lucht tussen de bom en de kubus.

De bom ontploft uiteindelijk.

Nogmaals vraag ik: wat gebeurt er (met de diamanten kubus, en nog belangrijker, wat gebeurt er IN de kubus)?

-Stekelbaarske

P.S. Kan de titel van deze topic veranderd worden in Waterstofbom in diamanten kubus?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Berichten: 460

Re: Waterstofbom in diamanten kubus

holte van enkele m3 is ruim genoeg om de bom te herbergen. Diamant zal door de hoge temperaturen gewoon verbranden.

Berichten: 620

Re: Waterstofbom in diamanten kubus

teleurstellend...ik dacht dat er een energie zou vrijkomen die vele malen hoger zou zijn dan dat de bom niet omhuld zou zijn..
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waterstofbom in diamanten kubus

Waarom zou er bij een omhulde bom meer energie vrijkomen?

Waar zou die energie dan vandaan komen?

Berichten: 620

Re: Waterstofbom in diamanten kubus

hmmm...ook weer waar...had ik nog niet aan gedacht...maar zal ALLE diamant verbranden?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waterstofbom in diamanten kubus

klazon schreef: do 26 jul 2012, 22:52
Waarom zou er bij een omhulde bom meer energie vrijkomen?

Waar zou die energie dan vandaan komen?
Omdat je zo de splijtstof langer dicht bijeenhoudt, waardoor de kettingreactie langer doorgaat. Gaat alleen niet op omdat je een kleine bom in een groot gat stopt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 620

Re: Waterstofbom in diamanten kubus

Stekelbaarske schreef: do 26 jul 2012, 22:59
hmmm...ook weer waar...had ik nog niet aan gedacht...maar zal ALLE diamant verbranden?

en dus ook, welk effect zal er zich in de kubus afspelen? hoe zal de explosie er vanbinnen en vanbuiten uitzien?
Jan van de Velde schreef: do 26 jul 2012, 22:59
Omdat je zo de splijtstof langer dicht bijeenhoudt, waardoor de kettingreactie langer doorgaat. Gaat alleen niet op omdat je een kleine bom in een groot gat stopt.


maar, er is geen ruimte/lucht tussen de kubus en de bom zelf...?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waterstofbom in diamanten kubus

Stekelbaarske schreef: do 26 jul 2012, 22:59
maar zal ALLE diamant verbranden?
Geen idee, en weinig zin om dat te proberen uit te rekenen. Hoe dan ook zonde van de diamant.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 620

Re: Waterstofbom in diamanten kubus

Jan van de Velde schreef: do 26 jul 2012, 23:01
Geen idee, en weinig zin om dat te proberen uit te rekenen. Hoe dan ook zonde van de diamant.
als kosten te verwaarlozen zijn, maak je je daar niet te veel zorgen over ^^
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waterstofbom in diamanten kubus

Stekelbaarske schreef: do 26 jul 2012, 23:01
maar, er is geen ruimte/lucht tussen de kubus en de bom zelf...?
er is ruimte zat IN de bom als die een volume van 5000 m³ heeft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 620

Re: Waterstofbom in diamanten kubus

Jan van de Velde schreef: do 26 jul 2012, 23:02
er is ruimte zat IN de bom als die een volume van 5000 m³ heeft.
ja, maar stel dat die ruimte helemaal bedekt is door explosieve stof??

verandering in het experiment: in plaats van een waterstofbom, gewoon wat C-4, neemt HEEL de ruimte in de kubus in beslag; geen lucht/ruimte IN de C-4, STEL dat die dezelfde kracht heeft als die waterstofbom.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waterstofbom in diamanten kubus

http://en.wikipedia....amond#Toughness
Unlike hardness, which only denotes resistance to scratching, diamond's toughness or tenacity is only fair to good. Toughness relates to the ability to resist breakage from falls or impacts. Because of diamond's perfect and easy cleavage, it is vulnerable to breakage. A diamond will shatter if hit with an ordinary hammer. The toughness of natural diamond has been measured as 2.0 MPa m1/2, which is good compared to other gemstones, but poor compared to most engineering materials.

Stekelbaarske schreef: do 26 jul 2012, 23:04
ja, maar stel ..//..

..//.. STEL dat die dezelfde kracht heeft als die waterstofbom.
Stel dat mijn tante een piemeltje had gehad, dan was ze mijn oom geweest.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 620

Re: Waterstofbom in diamanten kubus

Jan van de Velde schreef: do 26 jul 2012, 23:13
http://en.wikipedia....amond#Toughness

Stel dat mijn tante een piemeltje had gehad, dan was ze mijn oom geweest.
dat had nu ook weer niet gehoeven..
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waterstofbom in diamanten kubus

Anderzijds, je kunt wel alles blijven stellen.

Je zou ook eens kunnen uitzoeken met hoeveel megaton tnt die 5000 m³ C4 ongeveer overeenkomt. Dan zul je je stellingen weer moeten aanpassen, en zo zijn we over 20 jaar nog met dit buitenaardse bommetje bezig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.816

Re: Waterstofbom in diamanten kubus

Wat is verbranden ook al weer?
LiA

Reageer