[scheikunde] Berekening golflengte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 75

Berekening golflengte

een van de golflengten in het emissiespectrum van het waterstofatoom is 1875nm. deze lijn ontstaat bij de overgang van n=4 naar n=3. Bereken de golflengte van de lijn die ontstaat bij de overgang van n=3 naar n=2.

Ik heb dit:

(2.18*10^-18)*1²*((1/2²)-(1/3²)) = 3.03 * 10^-19

(6.63*10^-34)*(3.00*10^8)/(3.03*10^-19) = 6.65 * 10^-7 m *100 = 665 nm

Is dit juist ? Want in mijn boel staat een andere oplossing terwijl ik toch werk volgens de stappen die in mijn boek staan.

Berichten: 7.068

Re: Berekening golflengte

Staat er in het boek 656 nm? (Daar kom ik op uit via deze formule.)

Verder is het niet te volgen welke gedachtengang je volgt. Zou je uitgebreider kunnen vertellen wat je berekent.

Berichten: 75

Re: Berekening golflengte

in het boek is de oplossing --> 25.7nm

ik bereken de golflengte van de die ontstaat bij een overgang van n=3 naar n=2.

Eerste bereken ik de energieverandering: 2.18*10^-18 * 1² * ((1/2²) - ((1/3²) = 3.03 * 10-19

Dan bereken in de golflengte van het emmiteerde licht = (constante planck * lichtsnelheid) / energieverandering

=> ((6.63*10^-34)*( 3.00*10^8)/ (3.03*10^-19) = 6.65 * 10^-7 m = 665 nm

als jij ook al hetzelfde als mij uitkomt dan heb ik zo een vermoeden dat er een fout in het boek staat wat perfect mogelijk kan zijn :) Ik hoop dat je nu mijn gedachtengang wat kunt volgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Berekening golflengte

Los van wat het juiste antwoord is, waarom doe je niks met de gegevens die in de eerste en tweede zin staan?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 75

Re: Berekening golflengte

Dat is een andere golflengte ofjha zo zie ik het tog staan in de vraag.

Berichten: 75

Re: Berekening golflengte

en is het antwoord nu correct of niet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Berekening golflengte

Dat is inderdaad een andere golflengte, behorende bij een andere overgang. Welke overgang dat is, staat gegeven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 75

Re: Berekening golflengte

overgang van n=4 naar n=3. ?

Berichten: 75

Re: Berekening golflengte

moet ik deze gebruiken in mijn berekening dan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Berekening golflengte

Je kunt die informatie gebruiken om tot een oplossing te komen. Kijk, je methode is niet verkeerd. Maar je aanpak wel. Het lijkt erop dat je zomaar een formule invult zonder dat je precies doorhebt waar de diverse constantes voor staan. Als je doorhebt hoe die formule "werkt", heb je ook door dat je de opgave kunt maken zonder dat je al die constantes moet opzoeken en invullen.

Ik kom tot een antwoord van 656,25 nm, afgerond dus 656 nm. Hetzelfde als EvilBro vindt dus, maar een andere waarde dan jij vindt. Je zal ergens een rekenfout hebben gemaakt, maar waar, dat moet je zelf maar eens nagaan.

Het antwoord dat in het boek staat is in ieder geval fout.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer