Niet te begrijpen ionenwind.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 30

Niet te begrijpen ionenwind.

Misschien ken je dat proefje met een hoogspanningsbron en een kaarsvlam.

Daar zie je dat de vlam sterk wordt weggeblazen door de positieve elektrode.

Ook als je de min pool verderop zet is het effect er nog steeds. Vreemd als je

bedenkt dat de elektronenstroom van '-' naar de + gaat.

Of toch niet ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Niet te begrijpen ionenwind.

Eduard2 schreef: zo 29 jul 2012, 10:12
Misschien ken je dat proefje met een hoogspanningsbron en een kaarsvlam.

Daar zie je dat de vlam sterk wordt weggeblazen door de positieve elektrode.

..//..

Of toch niet ?
Nee, toch niet :) .

Er "waait" geen elektronenwind van de ene elektrode naar de andere die dan tegen de vlam "blaast". Koolwaterstofmoleculen (kaarsvet) worden tussen de elektroden geïoniseerd. De dan positief geladen (kaarsvet)moleculen worden door de negatieve pool aangetrokken.

http://www.youtube.c...h?v=CP1U5IkJ6hc
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: Niet te begrijpen ionenwind.

Je bedoelt dat koolwaterstofmoleculen alleen maar positief geïoniseerd kunnen worden ?

Want de vlam staat even ver van beide elektroden. Echter jou schets is niet de realiteit.

Als ik zelfs de neg-pool niet aansluit blijft de plus pool zich als een ´luchtspuit´ gedragen.

Uit welke richting dan ook, de plus blaast de vlam krachtig weg.

Hier is meer aan de hand.

Berichten: 336

Re: Niet te begrijpen ionenwind.

Als er de neg-pool niet is aangesloten, ten opzichte van wat is de andere pool dan nog positief?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Niet te begrijpen ionenwind.

In een koolwaterstofvlam is H3O+ het positieve ion met de hoogste concentratie (daarna komen CH3+, CHO+ en C3H3+). Vrije elektronen zijn de belangrijkste negatieve deeltjes in de vlam.

De positieve ionen zijn zwaarder, daardoor botsen ze effectiever met het omringende gas, en daardoor is de wind in de richting van de negatieve elektrode sterker.
Ionenwind2.JPG
Ionenwind2.JPG (44.92 KiB) 1072 keer bekeken
(2 kV afgetapt van elektrische vliegenmepper)

De groene pijl representeert het stroomgebied van de positieve ionen, tussen het midden van de vlam en de negatieve elektrode. Dit is de "motor" van de wind in de omgeving. De rode circulatie stelt de wind voor, die een veel groter gebied beslaat dan de groene pijl. Tussen de positieve elektrode en de vlam stroomt de wind in dezelfde richting als de groene pijl. (De elektronenstroom is weggelaten omdat die nauwelijks wind opwekt.)

Berichten: 30

Re: Niet te begrijpen ionenwind.

Dat is nog eens een antwoord.. ik heb veel web ervaring en dit is echt klasse.

Ik gebruik 5kV en een naaldpunt als emitter. Het resulteert als een luchtspuitje

in een vlam. Als test heb ik ook nog de min draad weggehaald en zelfs geaard.

Dit had geen verminderend effect. Aan Ervaren gebruiker, hoogspanning lekt nu

eenmaal alle kanten op. Toen dacht ik als ik nou de plus aan aarde leg ( want de

voeding zweeft) toen kreeg ik een winding overslag en trafosluiting. :( Zelf dacht

ik even dat in de vlam er een positievere lading werd opgebouwd dan de elektrode

zodat deze werd afgestoten. Het mooiste voorbeeld van ionisatie zag ik bij een kwis.

Een gloeilamp gevoed door twee draden. In een draad zaten twee spijkers omhuld

met een glazen buisje. De spijkers zaten tegen elkaar aan. De gasbrander erop.

De spijkers langzaam van elkaar trekken en... de lamp brande nog steeds fel !

Reageer