Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 5

Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

Ik vraag me altijd af wat hun motief is.

Meestal zijn het blanke mannen, jonge mannen hoogopgeleid

Is het omdat ze gefrustreerd zijn. Of omdat ze dan 'iets bereikt' hebben? Iedereen 'kent' hun immers, ook al is het op een slechte manier.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

niet-blanke of laagopgeleide mannen komen eerder om in een messengevecht of schietpartij in één of andere lelijke achterbuurt. Niemand is geïnteresseerd in zoiets. Om het eens cru te zeggen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

Als we zouden weten wat het motief is van dergelijke delictplegers, dan zouden er heel veel minder incidenten zijn. Waarom weten we dat dan niet? Omdat een motief niet voor ieder persoon hetzelfde hoeft te zijn. Je zult naar heel erg veel factoren moeten kijken om een mogelijk motief op te kunnen stellen, en vaak is het een samenloop van omstandigheden. Daarmee doel ik niet op het moment zelf, maar in de periode daarvoor (denk aan vrienden, school/studie, vervelende gebeurtenissen die voor een trauma hebben gezorgd etc.).

Duidelijk mag zijn dat een dergelijke actie niet draait om het vermoorden van een specifiek persoon, maar om een vorm van aandacht. Denk ook aan Andres Breivik die de sociaal-democraten van Stolberg 'op het matje wilde roepen' . De reden achter dergelijke aandacht is echter niet altijd 1,2,3 voor ieder persoon te verklaren.
Dolfinarius schreef: zo 29 jul 2012, 13:21
Meestal zijn het blanke mannen, jonge mannen hoogopgeleid
Heb je daar een bron van, of een reden waarom je daar vanuit gaat?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 5

Re: Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

Pectus schreef: zo 29 jul 2012, 20:25
Als we zouden weten wat het motief is van dergelijke delictplegers, dan zouden er heel veel minder incidenten zijn. Waarom weten we dat dan niet? Omdat een motief niet voor ieder persoon hetzelfde hoeft te zijn. Je zult naar heel erg veel factoren moeten kijken om een mogelijk motief op te kunnen stellen, en vaak is het een samenloop van omstandigheden. Daarmee doel ik niet op het moment zelf, maar in de periode daarvoor (denk aan vrienden, school/studie, vervelende gebeurtenissen die voor een trauma hebben gezorgd etc.).

Duidelijk mag zijn dat een dergelijke actie niet draait om het vermoorden van een specifiek persoon, maar om een vorm van aandacht. Denk ook aan Andres Breivik die de sociaal-democraten van Stolberg 'op het matje wilde roepen' . De reden achter dergelijke aandacht is echter niet altijd 1,2,3 voor ieder persoon te verklaren.

Heb je daar een bron van, of een reden waarom je daar vanuit gaat?
: lonely wolves

Ja je hebt gelijk je kan ook niet gelijk zeggen dat het daaraan ligt. Maar meestal zijn er dingen die er mee hebben gespeeld, zodat iemand tot zijn daad komt wat je ook al schreef.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

Dolfinarius schreef: zo 29 jul 2012, 22:01
: lonely wolves


ik snap niet precies waarop dat een antwoord is
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 5

Re: Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

Typhoner schreef: zo 29 jul 2012, 22:10
ik snap niet precies waarop dat een antwoord is
Het kan een reden zijn dat mensen zulke dingen doen.

Berichten: 5

Re: Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

Dat die daders 'lonely wolves' kunnen zijn/

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

De correcte term is lone wolves, het is geen uitleg, maar een omschrijving van het type dader (handelt alleen, geen deel van een bijv. een terroristische groepering)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

Ik vind het een erg interessante vraag, Dolfinarius! :) Ik vind het sowieso belangrijk om deze vragen op een wetenschappelijke manier te benaderen.

Wat het precieze motief van deze daders precies is, zal wel vaak verschillen. Maar men vindt wel bepaalde patronen terug die bij deze mensen spelen:

- ze hebben vaak een erg laag zelfbeeld (ze voelen zich duidelijk minderwaardig dan anderen)

- het zijn vaak eenzaten die vervreemd raakten van de maatschappij. Ze hebben vaak weinig sociale vaardigheden en in het verleden werden ze vaker gepest, wat er nog verder voor zorgde dat ze zich gingen afzonderen van de maatschappij. Het komt dan ook vaker voor dat ze een enorme haat ontwikkelen tegenover die maatschappij, die hen aan de kant zette. Tegelijk is er de wanhoop omdat ze er niet in slagen uit hun problemen te komen. Ze kunnen die haat en de wanhoop niet loslaten en blijven er obsessief mee bezig. Doordat ze zich geïsoleerd opstellen komen ze maar weinig in contact met anderen en zouden ze op moreel vlak ook minder ontwikkelen. Ze beginnen te fantaseren over wat ze zouden willen doen tegen die maatschappij en door een bepaalde (traumatische) gebeurtenis, zoals een verlieservaring of een recente vernedering, beginnen ze hun fantasie tot werkelijkheid te brengen (via het plannen van dat wat ze willen doen). En uiteindelijk gaan ze over tot hun gewelddadige daad.

Dit zou dan ook een manier zijn om eindelijk weer controle te krijgen op wat er gebeurt (dus, als antidotum tegen hun wanhoop, hun machteloosheid) en een manier om hun zelfbeeld weer op te krikken (sterven als een martelaar voor het goede doel).

- ze zijn vaak obsessioneel bezig met wapens, oorlog(spelletjes), veiligheid ed.

- ze plannen ook heel precies hun daden. ook daarin zijn ze obsessief mee bezig

- het gaat vaak om eerder jong volwassen mannen

- in zo'n 10% van de gevallen zou de dader een psychiatrische ziekte hebben (zoals een depressie, een narcistische stoornis, het hebben van psychoses,...)

- ze zien zichzelf vaak als martelaren voor het goede doel: zijzelf, de kleine man, tegen het kwaad in de maatschappij.

- het gebeurt vaak dat ze geen ontsnappingsscenario hebben: ze gaan ervan uit dat ze doorgaan tot ze opgepakt of vermoord worden (eventueel via suïcide)

- ...

Ik wil eerst nog die enkele interessante artikels zelf eens bekijken vooraleer ik ze hier post. Maar je kan al genieten van een voorsmaakje op deze website (video).

Verder is het ook interessant te weten dat deze massamoorden vaak worden omschreven als 'pseudocommando mass murder(er)'.

Ik kom dus nog terug... :P

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 306

Re: Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

Dido schreef: ma 30 jul 2012, 00:20
Wat het precieze motief van deze daders precies is, zal wel vaak verschillen. Maar men vindt wel bepaalde patronen terug die bij deze mensen spelen:

- ze hebben vaak een erg laag zelfbeeld (ze voelen zich duidelijk minderwaardig dan anderen)
heb je daarvan een bron? het spreekt mijn idee erover namelijk tegen.

Ik zou juist denken dat de mensen een meerderwaardigheidscompex hebben ipv een minderwaardigheidscomplex.

Zie ijvoorbeeld een Andres Breivik, maar ook de schutters van Columbine, waar een zekere 'hooghartigheid' vanaf straalt. Het motief uit hun daden komt k voort uit een frustratie dat ze niet worden behandeld zoals ze vinden dat ze behandeld zouden moeten worden.

Ik denk ook eerder dat de daders zich onbegrepen voelen door de maatschappij, dan dat ze het gevoel hebben dat ze de maatschappij niet begrijpen.
Dido schreef: ma 30 jul 2012, 00:20
- het zijn vaak eenzaten die vervreemd raakten van de maatschappij.
dat is een understatement.
Dido schreef: ma 30 jul 2012, 00:20
- ze plannen ook heel precies hun daden.

- in zo'n 10% van de gevallen zou de dader een psychiatrische ziekte hebben (zoals een depressie, een narcistische stoornis, het hebben van psychoses,...)

- ze zien zichzelf vaak als martelaren voor het goede doel: zijzelf, de kleine man, tegen het kwaad in de maatschappij.
Hoewel de psychiatrische aandoeningen nog te betwisten zijn, lijken in ieder geval de andere 2 me toch echt eerder symptonen van een meerderwaardigheidscomplex dan van een minderwaardigheidscomplex.
Dido schreef: ma 30 jul 2012, 00:20
Ik kom dus nog terug... :P
ik ben erg benieuwd, je posts zijn, als ik zo vrij mag zijn, doorgaans van grote toegevoegde waarde. Het zou fijn zijn als je m'n opmerking erin mee kon nemen.

Berichten: 460

Re: Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

Onwetend schreef: ma 30 jul 2012, 00:49
heb je daarvan een bron? het spreekt mijn idee erover namelijk tegen.

Ik zou juist denken dat de mensen een meerderwaardigheidscompex hebben ipv een minderwaardigheidscomplex.

Zie ijvoorbeeld een Andres Breivik, maar ook de schutters van Columbine, waar een zekere 'hooghartigheid' vanaf straalt. Het motief uit hun daden komt k voort uit een frustratie dat ze niet worden behandeld zoals ze vinden dat ze behandeld zouden moeten worden.

Ik denk ook eerder dat de daders zich onbegrepen voelen door de maatschappij, dan dat ze het gevoel hebben dat ze de maatschappij niet begrijpen.

Hoewel de psychiatrische aandoeningen nog te betwisten zijn, lijken in ieder geval de andere 2 me toch echt eerder symptonen van een meerderwaardigheidscomplex dan van een minderwaardigheidscomplex.
Ik denk dat je Breivik niet kunt vergelijken met die gast in Columbia (of vele ander schietpartijen in Amerika (universiteiten). Breivik heeft een echt motief, hij denkt de wereld wakker te schudden tegen het opkomende islamisering. Kan je van denken wat je wil, maar is net als zo'n Volkert van der G, iemand die zichzelf "opoffert" om de maatschappij te beschermen.

Van deze schutter weten we het motief niet.. maar lijkt meer overeenkomsten te hebben met dat van andere schutters. Gefaald in het "normale" leven, althans dat zien ze zelf zo, en willen dan de aandacht. Negatief of niet. Meer vergelijkbaar met Tristan van der Vlis die in Alphen huis heeft gehaald, die had niet echt een goed motief.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

OK, hier volgt een eerste aanvulling...
Onwetend schreef: ma 30 jul 2012, 00:49
heb je daarvan een bron?
Of course... ;) Ik zie niks liever dan bronnen, ook in dit topic.
het spreekt mijn idee erover namelijk tegen.

Ik zou juist denken dat de mensen een meerderwaardigheidscompex hebben ipv een minderwaardigheidscomplex. Zie ijvoorbeeld een Andres Breivik, maar ook de schutters van Columbine, waar een zekere 'hooghartigheid' vanaf straalt....
Je maakt hier een fout die vele leken maken als het over een ongezond narcisme of een narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS) gaat. Mensen met NPS zijn gekenmerkt door een lage zelfwaardering die zo moeilijk te dragen is voor hen, dat ze deze gaan overcompenseren en dat ze zich hooghartig gaan gedragen. Dàt ze effectief een lage zelfwaardering hebben, kun je merken in (langdurige) gesprekken met hen (vaak in het kader van psychotherapie). Onder die laag van hooghartigheid zit een erg broos persoon, die vaak depressief is en zo bang is dat hij zal worden 'afgekraakt' door anderen. Met andere woorden, hij is enorm afhankelijk van het oordeel van anderen om zich voldoende goed te voelen. Iemand met een sterk zelfbeeld heeft dit niet nodig, die kan gerust tegen een stoot als iemand hem niet aardig vindt. Het is net typisch aan mensen met een zwak zelfbeeld of lage zelfwaardering dat ze die aanbidding van anderen nodig hebben om zich belangrijk te kunnen voelen. Bronnen daarvan vind je genoeg op het internet. Zoals:

hier:
De narcistische persoonlijkheidsstoornis komt naar schatting bij 0,7 tot 1% van de bevolking voor.

... Essentieel is dat zij hun zwak zelfbeeld compenseren door spiegeling (imaging) door anderen in hun omgeving of in hun fantasie.

Mensen met een narcistische persoonlijkheid zijn constant op zoek naar bevestiging van buitenaf. Alles draait rond de manier waarop men hen waarneemt, niet rond wie ze voor zichzelf zijn. Ze vergelijken zichzelf constant met anderen. Wat is de beste school? Wat is de beste dokter? Narcisten zijn gepreoccupeerd met aanzien, macht en succes.

Een narcistisch persoon heeft een goede intuïtie. Meer dan anderen zijn ze gevoelig voor de niet-verbale emotionele boodschappen. Wel kunnen ze moeilijk liefhebben, maar ze kunnen wel nodig hebben. Hun energie gaat vooral naar het behouden van hun zelfvertrouwen, daardoor is er weinig ruimte voor anderen.

Een narcistische persoon kampt met een chronisch gevoel tekort te schieten. Het niet voldoen aan verwachtingen wordt gevolgd door schaamtegevoelens en gevoelens van zwakheid en minderwaardigheid. In elke grandioze narcist, iemand die enorm over zichzelf kan opscheppen, schuilt eveneens een depressieve en zelfkritische narcist. De zelfingenomenheid en zelfwaarde zijn dus broos. ...
Of hier, op Wikipedia:
... De basis van NPS wordt in de jeugd of vroege volwassenheid gelegd. Vaak wordt de oorzaak gezocht in misbruik of trauma's die veroorzaakt kunnen zijn door ouders, andere invloedrijke volwassenen of zelfs leeftijdsgenoten. In dit kader kan NPS worden gezien als een verdedigingsmechanisme dat op gevoelens van minderwaardigheid is gebaseerd. ...
In leerboeken over psychopathologie, die wat uitgebreider ingaan op de NPS vind je dezelfde gegevens en uitleg ook terug.
... Het motief uit hun daden komt k voort uit een frustratie dat ze niet worden behandeld zoals ze vinden dat ze behandeld zouden moeten worden. ...
Akkoord, dit is één van de factoren die daartoe kan bijdragen en wat ik hier ook heb proberen neer te zetten, zij het op een minder algemenere manier:
... Het komt dan ook vaker voor dat ze een enorme haat ontwikkelen tegenover die maatschappij, die hen aan de kant zette. Tegelijk is er de wanhoop omdat ze er niet in slagen uit hun problemen te komen. Ze kunnen die haat en de wanhoop niet loslaten en blijven er obsessief mee bezig.
Met andere woorden: de maatschappij (als kind vooral in de vorm van de ouders) kwam/ komt niet tegemoet aan wat zij wensen.

Het blijft wel belangrijk dat je in je achterhoofd houdt dat maar een ultieme minderheid van de mensen, die zich niet juist behandeld voor door de maatschappij, tot zo'n massamoord overgaat. Met andere woorden, er is veel méér nodig dan dat. Het is een samenspel van meerdere interfererende factoren, die we zeker nog niet allemaal kennen.
Ik denk ook eerder dat de daders zich onbegrepen voelen door de maatschappij, dan dat ze het gevoel hebben dat ze de maatschappij niet begrijpen.
Ik herinner me niet dat ik gesteld heb dat ze het gevoel hebben dat de maatschappij hen niet begrijpt. Trouwens, in welke richting het precies gaat, is vaak irrelevant, omdat beide elkaar versterken en er een wisselwerking ontstaat. Zij hebben het gevoel (en vaak is daar ook echt iets van aan) dat de maatschappij hen aan de kant schuift, dat anderen hen niet begrijpen. Maar vaak zullen zij evenmin de maatschappij (andere mensen) begrijpen die zich zo 'vijandig' opstellen tegen hen. In de psychologie en zeker als het relaties betreft, wordt het oorzaak-gevolg denken vaak verlaten, omdat de ene handeling de andere beïnvloedt en omgekeerd.
dat is een understatement.
Dat hangt ervan af wat je begrijpt onder 'eenzaten die vervreemd raakten van de maatschappij.'. Vervreemding of aliënatie wordt wel vaker gebruikt in de psychologie/ psychiatrie en deze term wordt evengoed gebruikt voor iemand met schizofrenie die totaal weg is van de wereld en er maar weinig verbinding meer mee heeft. In vaktermen zou je dus kunnen stellen dat deze uitdrukking wel degelijk het juiste gewicht weergeeft van wat er aan de hand is.
Hoewel de psychiatrische aandoeningen nog te betwisten zijn...
Hoezo, te betwisten?
...lijken in ieder geval de andere 2 me toch echt eerder symptonen van een meerderwaardigheidscomplex dan van een minderwaardigheidscomplex.
Neen dus, zie hierboven.
ik ben erg benieuwd, je posts zijn, als ik zo vrij mag zijn, doorgaans van grote toegevoegde waarde. Het zou fijn zijn als je m'n opmerking erin mee kon nemen.
Dat heb ik hier geprobeerd...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

Wat betreft de bronnen van de zaken die ik in dit bericht opsomde, hier (1) en hier (2) vind je deze vooral terug.

Uit tekst 1, wil ik enkele zaken citeren:

... Research suggests that the pseudocommando is driven by strong feelings of anger and resentment, flowing from beliefs about being persecuted or grossly mistreated.

Adversarial Homicide-Suicide (extrafamilial)

Involves a disgruntled ex-employee, a bullied student, or a resentful, paranoid Ioner. He externalizes blame onto others and feels wronged

in some way. He is likely to have depression and exhibit paranoid and/or narcissistic traits. Occasionally, he may experience actual persecutory delusions. He uses a powerful arsenal of weapons and has no escape planned.
Paranoïde staat hier voor achtervolgingswanen (wanen = delusions): iemand is ervan overtuigd dat een ander iets tegen hem heeft en dat die ander hem op allerlei mogelijke manier wil te pakken krijgen, terwijl daar niks van aan is.

Hier zie je ook staan dat deze mensen vaak hun problemen externaliseren. Dit houdt in dat hij z'n eigen problemen niet ziet als problemen van zichzelf, maar dat hij die eigen ongewilde problemen ziet in een ander. Zo kan iemand die erg boos is, maar dit niet kan/ wil erkennen (omdat hij leerde dat hij bv. nooit boos mocht zijn), de ander ervan beschuldigen dat hij boos is op hem (terwijl die ander niet boos is).

... In his case studies of five pseudocommando-type mass murderers who were apprehended alive, Mullen described several traits and historical factors that these individuals had in common. In particular, they were bullied or isolated as children, turning into loners who felt despair over being socially excluded.

They were generally suspicious, resentful grudge holders who demonstrated obsessional or rigid traits. Narcissistic, grandiose traits were also present, along with heavy use of externalization. They held a world-viewof others being generally rejecting anduncaring.

As a result, they spent a great deal of time feeling resentful and ruminating over past humiliations. Such ruminations invariably evolved into fantasies about violent revenge. Mullen noted that the offenders seemed to “welcome death,” even perceiving it as bringing them fame with an aura of power
. Since most of the literature on the pseudocommando heavily references the offender’s motivation of re-venge, a more in-depth analysis of the psychology of revenge may be helpful...


... Human aggression, as an expression of revenge, may be traced back to a psychophysiological response designed to enhance survival.

At this stage of our evolution, affronts to our self-esteem or narcissism are responded to “as though they were a threat to our survival” (Ref. 22, p 123). We have maintained the physiological hard-wiring that is available for excessive use in situations that do not involve survival of the body, but survival of the ego.


...

Because the self or ego must be defined in the social-meaning field, it is the Other on whom we depend for our highly valued identity. The individual whose ego is fragile or damaged may nurture destructive rage to-ward the Other that eventually transforms him into an avenger. Indeed, it is the frustration of the need to “preserve a solid sense of self,” that is often “the source of the most fanatical human violence [as well as] the everyday anger that all of us suffer” ...


Kort gezegd gaat het hierover: De dader ervaart een aanval die ingaat tegen hemzelf (tegen z'n zelfwaardering) alsof die een aanval is tegen z'n leven. Als iemand dan een zwak ego heeft (= een zwakke identiteit, een broos zelfbeeld, een lage zelfwaardering), dan kan die daarom razend worden op diegene die z'n ego bedreigt. Dit kan dan uiteindelijk leiden tot een erg fanatieke agressieve aanval tegen die anderen.

These fantasies may lead the avenger to “experience pleasure at imagining the suffering of the target and pride at being on the side of some spiritual primal justice” (Ref. 25, p 25). Thus, the revenge fantasy falsely promises a powerful “remedy” to the pseudocommando’s shattered ego. It gives the “illusion of strength,” and a temporary, though false, sense of restored control and self-coherence.

The type of severe narcissistic rage experienced by the pseudocommando “serves the purpose of the preservation of the self”
Hier gaat het over de fantasieën die kunnen voorkomen bij de dader (zie m'n vorig bericht). De dader fantaseert over hoe hij die ander kan laten lijden. Hij vindt dit plezierig en in z'n fantasie is hij dan trots op het feit dat hij, door die ander te laten lijden, een 'juiste' daad stelt. De dader voelt zich in z'n fantasie dus de held.

... Clinical observations suggest that some of these offenders ultimately develop an entrenched nihilistic attitude. Nihilism then pervades their cognitions about treatment and life in general. The risk here is that their failure to find

meaning in lifemay result in feelings of hopelessness, self-defeating actions, and suicidality...
. Ze ontwikkelen dus een houding van nihilisme (niks kan hen nog schelen). Niks is nog zinvol voor hen, wat dan leidt tot hopeloosheid, zelfvernietigende handelingen & suïcide.

Tekst 2 beschrijft een tijdsmodel van welke gebeurtenissen/ factoren er kunnen voorafgaan aan zo'n massamoord, dat (ondanks het feit dat het nog onvoldoende is ondersteund) wel erg herkenbaar aanvoelt.

De abstract van die tekst beschrijft het model. Een model dat gebaseerd is op diverse theorieën en een vergelijking van verschillende van massamoorden op scholen (!).

To explain the genesis of mass murder committed by students at their schools, the authors propose a five-stage sequential model in which several criminological theories (strain theory, control theory, and routine activities theory) are brought to bear collectively to demonstrate their cumulative effect. These stages are as follows: chronic strain, uncontrolled strain, acute strain, the planning stage, and the massacre. Long-term frustrations (chronic strains) experienced early in life or in adolescence lead to social isolation, and the resultant lack of prosocial support systems (uncontrolled strain) in turn allows a short-term negative event (acute strain), be it real or imagined, to be particularly devastating. As such, the acute strain initiates a planning stage, wherein a mass killing is fantasized about as a masculine solution to regain lost feelings of control, and actions are taken to ensure the fantasy can become reality. The planning process concludes in a massacre facilitated by weapons that enable mass destruction in schoolrooms and campuses, where students are closely packed together....


En nog enkele beschrijvingen uit die tekst (maar als je die tekst 2 zelf doorneemt, dan zie je er nog veel meer staan, natuurlijk).:

…Our model consists of five distinct stages, each of which is hypothesized as a necessary condition for the school massacre to take place. …

… Palmer (1960) found that convicted murderers had suffered a number of important frustrations throughout childhood—physical defects, poor academic performance, few friends, and chronic illnesses—in comparison to their brothers who had never been convicted of committing a homicide…

… Furthermore, Leary, Kowalski, Smith, and Phillips (2003) found that chronic rejection of the shooters was present in at least 13 of the 15 school shooting cases they examined. …

…Youths who have gone on a rampage have been both academic successes and failures (Hermann & Finn, 2002; Vossekuil et al., 2004), but quite possibly all of them had been physically bul-lied, teased, humiliated, or ignored by their fellow schoolmates on a regular basis. …

…They were “different from the other boys—shy, bookish, honor students, artistic, musical,

theatrical, nonathletic, ‘geekish,’ or weird” …

… In many cases, gay-baiting, bullying, and other forms of harassment by peers were persistent themes. …

…Adult mass killers frequently externalize responsibility for their personal miseries and regard the behavior of others as highly suspicious …


Tenslotte ook nog enkele verwijzingen naar artikels die allerlei factoren beschrijven die kunnen leiden tot die pseudocommando massamoorden: hier, hier en hier waar de volgende zin in voorkomt:

School shootings by youthful killers have occurred numerous times in this country’s history. Some of the common traits that these types of killers share are white male, student, rural or suburban settings, middle class background, disenfranchised, interest in internet and computer games, and interest in weaponry. ...


In elk geval zou het duidelijk moeten zijn dat het een complex samenspel is van factoren. Er is dus niet zomaar een motief dat hen drijft tot zo'n daad. Wat wel duidelijker naar boven komt, is dat deze mensen vaak vol haat zitten tav. de maatschappij, waardoor ze wraak willen plegen. Maar om tot die haat te komen en om die haat dan nog om te zetten in een daadwerkelijke actie, zijn er nog veel tussenstappen nodig.

Verder is het belangrijk van sowieso in je hoofd te houden dat de kenmerken die beschreven zijn in studies gemiddeld vaker voorkomen, in vergelijking met 'normale' mensen. Dat betekent dus zeker NIET dat elke dader aan al die factoren moet voldoen. Je zal dus zeker genoeg uitzonderingen vinden die er net weer buiten vallen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 8

Re: Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

Hoi,

Dit vind ik zelf een heel intressant topic.

Daarvoor heb ik een paar redenen:

- Ik zit op een schietvereniging en ik heb met wapens wat andere mensen met auto's of een andere hobby hebben, ik word er blij van als ik een wapen zie, en ik zou met alle wapens wel eens willen schieten.

(de term wapen is hier eigenlijk sportatribuut, aangezien een wapen een gereedschap is om mensen, dieren of dingen te beschadigen, en dat doe ik niet. Laat dat duidelijk zijn.)

- Als tweede speel ik (veel) games. Ik merk dat geweldadige games kunnen bijdragen aan een geweldadiger geest.

- Als derde heb ik wat problemen op prive vlak, op dit moment ben ik mijn 3e hbo studie aan het verkloten. Oftewel geestelijk word ik heen en weer geslingert door sommige van de bovengenoemde emoties, o.a. wanhoop en een verlaagd zelfbeeld.

Als ik dit zou lezen zonder dat ik wist dat het over mij ging, zou ik zeggen dat de auteur de "juiste" eigenschappen bevat om geestelijk te "door te slaan".

Gelukkig weet ik van mijzelf dat mijn "emmer" nog lang niet gaat overstromen. Ik denk ook niet dat dit gaat gebeuren. Ik heb namelijk erg goede banden met mijn vriendin, familie en schoonfamilie. Dit zorgt ervoor dat ik mij toch erg gelukkig voel en totaal geen reden zie "vervelende" dingen te gaan doen.

(alles tussen aanhalingstekens is bedoeld om dingen duidelijk te maken, waar ik niet echt de goede woorden voor vind.)

Ik ben ook zeer geintresseerd in psychologie. Vooral psychologie die op mijzelf slaat, dus onder andere al het bovengenoemde.

Ik vind mijzelf dus een beetje een ervaringsdeskundige en ga graag met mensen in discussie.

Ik hoop op eerlijke reacties zo ook ik eerlijk getracht te zijn. Verder hoop ik dat mijn post niet verwijdert wordt.

Mvg. Teckna

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Schietpartijen in de Vs (zoals in die bioscoop)

Wij zijn blij om te horen dat je goede sociale steunpilaren hebt Teckna. Mocht je ooit merken dat 'de emmer' wel vol begint te raken, laat dat dan op tijd weten aan je naasten.

Iedereen heeft een periode in zijn leven dat het wat tegenzit. Praat hier over. Dat is het belangrijkste.

We zien ook geen reden om je post te verwijderen en waarderen je openhartigheid.

Nog onze excuses voor het late bericht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer