Plooipunt berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Plooipunt berekenen

ik zou willen kunnen berekenen wanneer een draagbalk of een ander lichaam zoals bv een cilinder , buis, het begeeft onder druk.

STEL:

Een buis van diameter 30 cm en met een lengte van 200 cm

die vervaardigt is uit staal :Staal 52"waarvan de treksterkte 52 kg/mm²is "

de wand dikte bedraagd 7 mm.De wand is overal even dik.

Hoeveel druk kan de buis verdragen wanneer van de buitenkant van de buis druk wordt uitgeoefend rond de volledige buis en op de volledige lengte van de buis even veel druk kom te staan?Vanafwelke druk kan vervorming waargenomen worden?(uitgedrukt in bar bij voorkeur)

ps bestaan hier freeware prg voor?waar in ik een model kan plaatsen en hoe het reageert onder bepaalde druk.Alle met betreking rond het onderwerp is welkom Liefst wel in dumie taal wiskunde was vroeger 1 van mijn mindere vakken ....

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Plooipunt berekenen

Hoort dit bij wiskunde ... ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Plooipunt berekenen

Safe schreef: ma 30 jul 2012, 19:20
Hoort dit bij wiskunde ... ?
Niet echt.

Opmerking moderator


Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Plooipunt berekenen

in post #6 van dit topic http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... -een-buis/ vind je een verwijzing naar een goed naslagwerk.

Aangezien die man nu een ex-collega is, kan ik 'm niet zo dadelijk citeren, maar hetgene jij vraagt staat er wel degelijk in.

Berichten: 1

Re: Plooipunt berekenen

Voor een juist antwoord zou om te beginnen de Rekgrens van het te gebruiken staal bekend moeten zijn.

Gaan we echter uit dat, gegeven de treksterkte, de rekgrens bij 50 oC +- 250 N/mm2 zal zijn, dan zal de buis met

een wanddikte van 7 mm en een lengte van 2000 mm, bij 50 bar ingedrukt worden.

Voor het gebruik van zo een buis in een praktische toepassing zou met inachtneming van een veiligheidsfactor ten hoogste met 30 - 35 bar belast mogen worden.

Ik heb hiervoor de berekening gebruikt volgens D0302 van de Dienst voor het Stoomwezen, Berekening van Cilinders-Kegels en Bollen onder uitwendige druk.

Reageer