koppel bestuurbare auto

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

koppel bestuurbare auto

ik moet een profielwerkstuk(pws) doen over koppel om in september te beginnen aan mijn HBO opleiding. bij mijn pws wil ik graag een bestuurbare auto gebruiken het beter te beredeneren in de praktijk. weet iemand hoe ik het koppel kan berekenen van een bestuurbare auto.

Berichten: 336

Re: koppel bestuurbare auto

Koppel is een functie van de snelheid van je ik neem aan afstandsbestuurbare auto. Ik ben geen kenner, maar ik zou zeggen als je via het autootje een as aandrijft, wat een touw oprolt waar een gewichtje aan hangt dat je eenvoudig een dergelijke curve kunt maken.

Door het gewicht te kiezen kun je het koppel constant houden, en de snelheid van de motor bij dit koppel bepalen. Zo kun je een grafiek maken van koppel tegen snelheid.

Misschien zijn er betere manieren.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 5

Re: koppel bestuurbare auto

ik zie het niet direct voor me hoe ik daar een curve van moet maken. en het is ook een elektrische, daar zeggen ze van dat de koppel constant is. ik zit alleen met het probleem wat het koppel nu is

Berichten: 336

Re: koppel bestuurbare auto

Het koppel is een draaikracht. Als ik met 1 N en met een hefboom van 1 meter ergens aan draai heb ik een koppel van 1 Nm. Als ik een klos heb met een doorsnede van 10cm, met daarom een touwtje met daaraan een gewichtje van 100 gram. Dan heb ik een koppel van 9.8 N/kg * 0.1 kg * 0.1 m = 0.09 Nm nodig om te zorgen dat het klosje niet afrolt.

Door het klosje aan te drijven met je autootje ( of bijvoorbeeld een band als klosje te gebruiken) en te kijken bij toenemend gewicht, wat hij nog oprolt and waar hij begint af te rollen kun je het koppel bepalen bij snelheid nul.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 5

Re: koppel bestuurbare auto

ik heb een touw aan een gewicht vast gemaakt moet ik het aan beide wielen vast maken of aan 1?

Berichten: 336

Re: koppel bestuurbare auto

Hoeveel wielen gaan er draaien als je hem optilt en gas geeft? Als het er twee zijn, kun je ze dan onafhankelijk van elkaar draaien?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 5

Re: koppel bestuurbare auto

twee draaien er en ze zijn gemonteerd op een as.

Berichten: 336

Re: koppel bestuurbare auto

Dan hoef je het gewicht maar aan 1 wiel vast te maken.

Ik zie net dat ik een foutje in de post over de klos heb gemaakt. Als de klos een radius (niet doorsnede) van 10 cm heeft, en het gewichtje 100 gram is is het koppel 0.098 Nm.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Reageer