Springen naar inhoud

Wervel gevonden, maar van welk beest?

• Log in om te kunnen reageren

snookdogg85

snookdogg85

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2012 - 14:07

Hallo,

Ik ben net terug van vakantie in Kroatie, en daar op het kiezelstrand vond ik tussen de stenen een wervel (denk ik). Uiteraard ben ik erg nieuwsgierig van welk beest deze afkomstig is! Hopelijk kan iemand me op weg helpen, of tips geven om hier achter te komen. Indien nodig kan ik altijd meer foto's maken (andere standpunten).

Alvast bedankt!

Tim

Bijgevoegde miniaturen

• IMG_20120730_145610.jpg
  • IMG_20120730_145535.jpg
Don't be smart, just be yourself.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

snookdogg85

snookdogg85

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2012 - 11:20

Echt niemand die dit weet??
Don't be smart, just be yourself.

Onwetend

Onwetend

• >250 berichten
  • 307 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 augustus 2012 - 11:56

Nee ik niet in elk geval. Ik denk wel dat je kunt zeggen dat het inderdaad een wervel is, zoals je zelf ook al aangaf.

Gezien de afmetingen ervan heb ik het idee dat het van een dier zal zijn dat ietwat groter is dan een mens, denk bijvoorbeeld aan een paard of een koe. Maar aangezien je de wervel op het strand hebt gevonden, zou het net zo goed van een walrus of zeekoe kunnen zijn. Of misschien zelfs wel van een blauwe vinvis of witte haai. Maar dat is puur suggestief.

Ik denk eerlijk gezegd, ook mede omdat er nog niemand anders heeft gereageerd, dat het niet mogelijk is op basis van alleen een wervel met zekerheid te zeggen van welk dier dit is geweest. Een aantal basale conclusies kun je trekken, maar omdat de wervels van vrijwel alle dieren erg op elkaar lijken, heb je aan alleen de vorm ervan niet genoeg. Dan zal je echt DNA-onderzoek ofzo moeten verrichten.

-------------------------------

P.S.: wat mij persoonlijk betreft lijkt het op het rechterplaatje erg op de schedel van een witte olifant met een glimlach op z'n gezicht :lol:

Veranderd door Onwetend, 04 augustus 2012 - 11:57

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 augustus 2012 - 10:11

Ik mis een processus spinosus maar merk toch een foramen transversarium op? Vreemd want de corpus lijkt me groot voor een cervicale wervel.
Misschien dat wat extra foto's meer duidelijkheid kunnen brengen (bovenaan, onderaan, links, rechts), maar een exact dier zal hoe dan ook zo goed als onmogelijk zijn om te achterhalen. De osteologie van de meeste vertebraten is namelijk vrijwel gelijk.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Teckna

Teckna

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2012 - 15:25

Hoi,

Ik denk dat het van een koe is, of iig die groote.
Vroeger heb ik ongeveer dezelfde wervel gevonden bij ons op de boerderij.

Mijn opa vertelde me dat het een koeien wervel was.
Vroeger werden dode beesten gewoon begraven volgens hem.

Nu moet alles trouwens afgevoerd worden.

Teckna

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures