Springen naar inhoud

Waarom worden sommige oplossingen warm/heet?

• Log in om te kunnen reageren

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2012 - 21:29

Beste wsf-leden,

Het viel me op, toen ik natriumhydroxide ging oplossen in water, dat het erg heet werd.
Maar hoe kan het dat het warmte ontwikkeld.
En ook vroeg ik me af, wat het goedje nou eigenlijk zo corossief maakt, het is geen zuur want er kan geen H+ ion afgestaan worden in het water.
Wat zal het dan zo corossief kunnen maken?
Is NaOH dan een stof die een oxidatiereactie kan laten ontstaan?

mvg,

Liam.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 juli 2012 - 21:31

bekend met termen als endo- en exotherme reacties? Zoniet, heb je een goeie zoekterm om eens te googlen. Bij vragen over wat je vindt kan je hier uiteraard terugkomen.
This is weird as hell. I approve.

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2012 - 22:38

bekend met termen als endo- en exotherme reacties? Zoniet, heb je een goeie zoekterm om eens te googlen. Bij vragen over wat je vindt kan je hier uiteraard terugkomen.

Ja, ik weet al wat exotherme en endotherme reacties zijn.
Maar eigenlijk vroeg ik me nou eigenlijk af, waarom iets nou een endotherm proces is.
Een bekend voorbeeld van een exotherme reactie is een verbranding.
Botsen dan zuurstofatomen (atomen omdat bij een reactie atomen los raken van elkaar) zo hard in op de te verbranden stof dat de moleculen dan werkelijk gaan trillen?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 augustus 2012 - 09:26

NaOH is een sterke base. Ten opzichte van NaOH zijn daarom vele stoffen zuur, waardoor ze een zuurbasereactie aangaan. Verder kan OH- reageren met eiwitten en vetten, bouwstenen van plantaardig en dierlijk materiaal dus. Zier hiervoor verzeping.

NaOH bestaat uit ionen, bij het oplossen worden die ionen omgeven door watermoleculen. De positieve Na+ ionen trekken de gedeeltelijk negatief geladen O-atomen van de watermoleculen aan. De negatieve OH- ionen trekken de gedeeltelijk positieef geladen H-atomen van de watermoleculen aan, en worden er op die manier door omgeven.

Eigenlijk worden er dus een bepaald soort nieuwe bindingen aangegeven. In het geval van NaOH komt daar energie bij vrij. Of liever gezegd: komt daar meer energie bij vrij dan er nodig was om het NaOH kristalrooster uiteen te laten vallen in losse ionen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2012 - 10:21

En zou die energie dan komen van dat het OH- ion en het Na+ ion dus zodanig aan watermoleculen trekken dat de watermoleculen dus harder gaan trillen?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 augustus 2012 - 10:29

In vaste stof hangen Na+ en OH- aan elkaar: in die bindingen zit een zekere energie. In oplossing hangen Na+ en OH- beide aan watermoleculen, ook met een zekere energie. Tussen deze twee toestanden zit een zeker energieverschil: in dit geval is de energie na oplossen lager, en komt de overschot als warmte vrij. Die warmte wordt opgeslagen door inderdaad meer beweging van de watermoleculen (maar ook Na+ en OH-) in termen van vibraties maar ook rotaties en translaties.
This is weird as hell. I approve.

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2012 - 13:57

Zo begrijp ik hem wel.
Dankje!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures