[natuurkunde] Kinetische energie bij een ECB

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Kinetische energie bij een ECB

Geg.: een blokje van 0.1 kg voert een ECB uit in een horizontaal vlak. De spankracht op het touw waaraan het bevestigd is, bedraagt 0,98N, en de r van de beschreven cirkel is 50 cm.

Gevr.: Bereken de Ek van dit blokje?

Opl.: Rekening houdend met wat ik geleerd heb in mijn vorige topic over een ECB in een horizontaal vlak, vind ik dit een vreemde oef. Als de spankracht op het touw even groot is als de Fz van het blokje, hoe kan er dan sprake zijn van een ECB? Er is toch geen Fcp meer mogelijk, of wel?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Kinetische energie bij een ECB

Hmm, belangrijk detail vergeten...

Het blokje beweegt zich voort over een glad opp; dus de Fz wordt op die manier gecompenseerd. Denk ik...



Wat ervoor zorgt dat de Fsp = Fcp = 0,98N, waaruit je dan gemakkelijk de Ekkan berekenen.

Opgelost!
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kinetische energie bij een ECB

klinkt ok
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer