Springen naar inhoud

acceleratie auto


  • Log in om te kunnen reageren

#1

berendvdd

    berendvdd


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2012 - 09:34

ik heb testen gedaan met een model auto over de acceleratie, ik heb hier bij een parcour van 5 meter uitgezet en gemeten hoelang de auto er over deed om bepaalde afstanden af te leggen. tijdens mijn test heb ik de grootte van de wielen aangepast en opnieuw gemeten. hierbij kwam ik tot de conclusie dat de auto met kleine banden sneller ging over de eerste meter. kan iemand dit verklaren

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

tempelier

    tempelier


  • >1k berichten
  • 1765 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2012 - 09:49

Weet het niet zeker, maar het zal denk verband houden met het maximum koppel.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

#3

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5385 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 augustus 2012 - 11:04

ik heb testen gedaan met een model auto over de acceleratie, ik heb hier bij een parcour van 5 meter uitgezet ... hierbij kwam ik tot de conclusie dat de auto met kleine banden sneller ging over de eerste meter


Koppel. Denk maar aan het optrekken in een normale auto. Als je dat vierde versnelling doet, wordt het geen feestje, terwijl in de eerste versnelling de auto soepel optrekt. Naarmate de snelheid toeneemt schakel je een versnelling op, omdat de motor van de auto anders een zó hoog toerental krijgt dat interne wrijving in de motor (naast een hoop andere zaken die met de verbranding en afstelling daarvan te maken hebben) zo hoog wordt dat het vermogen op de versnellingsbak en daarmee de kracht op de wielen (koppel) afneemt.

Bij jouw model zal het ook zo zijn, dat de eerste meter geprofiteerd wordt van de kleinere wielen omdat het koppel er op groter is, maar dat na een meter het verminderde vermogen van de motor bij een te hoog toerental roet in het eten gooit, en je beter een wat grotere versnelling kunt instellen (bij jou een wat grotere wieldiameter).
Motus inter corpora relativus tantum est.

#4

AronKamp

    AronKamp


  • >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2012 - 13:28

Je moet onthouden dat dat motortje bij een redelijk laag toerental een constant koppel heeft. Hoe meer omwentelingen het wieltje maakt Hoe meer omwentelingen de motor, en dus hoe meer energie in het systeem. Na een tijdje zal de praktijk de theorie inhalen en is er in het interne motortje heel veel wrijving en dan zou je eigenlijk een versnelling of een groter wiel wensen omdat die dan niet meer of minder versteld, je wilt dus voor een korte sprint een klein wiel en voor een lange een groter wiel, als je dit experiment met drie verschillende wielen doet is het denk ik goed mogelijk om de koppel en de wrijving van het motortje (en van het autootje) te berekenen tot een redelijke onzekerheid.

#5

JOGB

    JOGB


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2012 - 21:32

Met een kleinere diameter van een klein wiel heb je bij gelijk koppel van de motor een grotere reactiekracht op de ondergrond. hierdoor accelereert het object sneller. De beste krachtoverbrenging heb je met een niet slippend wiel, de statische wrijving is dan hoger, kan dus meer kracht op de ondergrond overbrengen.
Als de maximum snelheid wordt bereikt met maximum toerental op het traject, geeft het grotere wiel natuurlijk een grotere topsnelheid.
Bij een traject met veel lange stukken zal het object met grotere wiel dus sneller zijn.
Bij een traject met veel acceleratie zal het object met kleinere wiel sneller zijn.

tja, en dan is er natuurlijk nog de maximale dwarskracht in bochten... en nog een hoop andere parameters





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures