acceleratie auto

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

acceleratie auto

ik heb testen gedaan met een model auto over de acceleratie, ik heb hier bij een parcour van 5 meter uitgezet en gemeten hoelang de auto er over deed om bepaalde afstanden af te leggen. tijdens mijn test heb ik de grootte van de wielen aangepast en opnieuw gemeten. hierbij kwam ik tot de conclusie dat de auto met kleine banden sneller ging over de eerste meter. kan iemand dit verklaren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: acceleratie auto

Weet het niet zeker, maar het zal denk verband houden met het maximum koppel.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: acceleratie auto

berendvdd schreef: do 02 aug 2012, 10:34
ik heb testen gedaan met een model auto over de acceleratie, ik heb hier bij een parcour van 5 meter uitgezet ... hierbij kwam ik tot de conclusie dat de auto met kleine banden sneller ging over de eerste meter
Koppel. Denk maar aan het optrekken in een normale auto. Als je dat vierde versnelling doet, wordt het geen feestje, terwijl in de eerste versnelling de auto soepel optrekt. Naarmate de snelheid toeneemt schakel je een versnelling op, omdat de motor van de auto anders een zó hoog toerental krijgt dat interne wrijving in de motor (naast een hoop andere zaken die met de verbranding en afstelling daarvan te maken hebben) zo hoog wordt dat het vermogen op de versnellingsbak en daarmee de kracht op de wielen (koppel) afneemt.

Bij jouw model zal het ook zo zijn, dat de eerste meter geprofiteerd wordt van de kleinere wielen omdat het koppel er op groter is, maar dat na een meter het verminderde vermogen van de motor bij een te hoog toerental roet in het eten gooit, en je beter een wat grotere versnelling kunt instellen (bij jou een wat grotere wieldiameter).

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: acceleratie auto

Je moet onthouden dat dat motortje bij een redelijk laag toerental een constant koppel heeft. Hoe meer omwentelingen het wieltje maakt Hoe meer omwentelingen de motor, en dus hoe meer energie in het systeem. Na een tijdje zal de praktijk de theorie inhalen en is er in het interne motortje heel veel wrijving en dan zou je eigenlijk een versnelling of een groter wiel wensen omdat die dan niet meer of minder versteld, je wilt dus voor een korte sprint een klein wiel en voor een lange een groter wiel, als je dit experiment met drie verschillende wielen doet is het denk ik goed mogelijk om de koppel en de wrijving van het motortje (en van het autootje) te berekenen tot een redelijke onzekerheid.

Berichten: 9

Re: acceleratie auto

Met een kleinere diameter van een klein wiel heb je bij gelijk koppel van de motor een grotere reactiekracht op de ondergrond. hierdoor accelereert het object sneller. De beste krachtoverbrenging heb je met een niet slippend wiel, de statische wrijving is dan hoger, kan dus meer kracht op de ondergrond overbrengen.

Als de maximum snelheid wordt bereikt met maximum toerental op het traject, geeft het grotere wiel natuurlijk een grotere topsnelheid.

Bij een traject met veel lange stukken zal het object met grotere wiel dus sneller zijn.

Bij een traject met veel acceleratie zal het object met kleinere wiel sneller zijn.

tja, en dan is er natuurlijk nog de maximale dwarskracht in bochten... en nog een hoop andere parameters

Reageer