Antimaterie in een Feynman Diagram

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 42

Antimaterie in een Feynman Diagram

Ik heb op verschillende sites en ook in het boek 'Een korte geschiedenis van de tijd' van Stephen Hawking gelezen dat antideeltjes kunnen opgevat worden als deeltjes die in de tijd terugreizen. Een virtueel deeltje/antideeltje paar kan worden beschouwd als een deeltje dat zich in een gesloten kring in de ruimtetijd voortbeweegt.

Waarom hoeft dit een virtueel deeltje/antideeltje te zijn?

En wat is juist een virtueel deeltje?(ik heb er al veel over opgezocht, maar ik snap het niet zo goed: een deeltje met hoge energie en een heel korte levensduur of zo?)

Hoe komt het dat men een antideeltje als een tijdreizend deeltje mag beschouwen?

Alvast bedankt!

Berichten: 336

Re: Antimaterie in een Feynman Diagram

Ik ben bang dat om dit te begrijpen je bij het begin moet beginnen. Streepjes in een feynman diagram zijn namelijk niet echt deeltjes, maar meer een notatie voor een wiskundige reeksontwikking. Als je het wiskundig probleem niet volledig kunt oplossen, kun je het antwoord proberen te benaderen met een dergelijke reeksontwikkeling.

Een eenvoudig voorbeeld van een reeksontwikkeling is de taylor reeks: http://nl.wikipedia.org/wiki/Taylorreeks .

Om een goed begrip van quantum theorie the krijgen kun je, als je Engels kunt lezen, proberen griffith's: "introduction to quantum mechanics" te lezen.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Antimaterie in een Feynman Diagram

Ik ben bang dat dit mijn petje te boven gaat... Ik zit nog maar in het vierde middelbaar.

Toch heel erg bedankt voor je antwoord! De 'introduction to q.m.' zal ik zeker onthouden voor later!
sirius schreef: vr 03 aug 2012, 12:56
Streepjes in een feynman diagram zijn namelijk niet echt deeltjes, maar meer een notatie voor een wiskundige reeksontwikking. Als je het wiskundig probleem niet volledig kunt oplossen, kun je het antwoord proberen te benaderen met een dergelijke reeksontwikkeling.

Een eenvoudig voorbeeld van een reeksontwikkeling is de taylor reeks: http://nl.wikipedia....iki/Taylorreeks .
Ik begrijp het niet volledig, maar het één en ander is me nu wel opgehelderd!

Ik ben erg geïnteresseerd in natuurkunde, en ik lees er dan ook regelmatig dingen over, waarbij ik me vaak enkele vragen stel, maar om de antwoorden erop te begrijpen heb ik vaak gewoon nog niet de wiskundige achtergrond die nodig is... Nu weet ik dus ook dat ik voor bv. dit onderwerp nog wat zal moeten wachten om het te begrijpen. Hartelijk bedankt voor je antwoord!

Reageer