[biologie] Erfelijkheid wipneus

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Erfelijkheid wipneus

Pectus schreef: vr 19 aug 2011, 12:02
(Herkomst: Toelatingsexamen Biologie, 2001)

33) In onderstaande stamboom bezitten de zwart ingekleurde personen een wipneus (= recessief

kenmerk).


Afbeelding

Welke van volgende beweringen is juist?
  1. Persoon 2 is heterozygoot
  2. Persoon 4 is homozygoot
  3. De kinderen van 5 en 6 kunnen geen wipneus hebben
  4. Beide ouders van persoon 4 hebben geen wipneus
Verborgen inhoud
Antwoord A


Stel een vraag over deze oefening.
Hallo, ik snap deze oefening echt totaal niet.

Zou je het aub willen uitleggen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Erfelijkheid wipneus

Wat snap je hier niet? Want dit is een basisoefening stamboombepaling, en op het ingangsexamen zijn ze vaak moeilijker.

Recessief betekent dat diegenen die de eig. (cq. wipneus) bezitten dus tweemaal dat kenmerk (of gen) hebben. Diegenen die het niet hebben zijn dan ofwel homozygoot van twee "wipneusvrije" genen, of drager van één gen dat wipneuzen veroorzaakt.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Erfelijkheid wipneus

Opmerking moderator

discussie aangaande de redactie van de vraag onzichtbaar gemaakt.

Gelieve de vraag te lezen als: "Welke uitspraak is met zekerheid juist?".

Terug naar het probleem van Nur
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Erfelijkheid wipneus

Ok, dan gaan we weer van vooraf aan beginnen.

Nur, waar loop je precies vast? Beschrijf eens hoe je bent begonnen met het aanpakken van deze opgave. :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 6

Re: Erfelijkheid wipneus

Ik heb het antwoord toch zelf kunnen vinden; ik had iets over het hoofd gezien en daardoor liep ik vast. Bedankt dat jullie me wilden helpen met mijn probleem!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Erfelijkheid wipneus

Kun je het antwoord posten? Dan hebben anderen met hetzelfde probleem er ook iets aan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Erfelijkheid wipneus

Het antwoord is A, want als persoon 2 homozygoot zou zijn, zouden de kinderen van persoon 1 en 2 geen wipneus hebben. Op de tekening zien we echter dat er 2 kinderen zijn met een wipneus. Conclusie: persoon 2 is heterozygoot.

Reageer