SPSS analyse

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 12

SPSS analyse

Hoi,

Ik heb een variabele die bestaat uit 3 waarden namelijk: neutraal, congruent en incongruent. Een andere variabele (die ik zelf heb aangemaakt) bevat de gemiddelde reactietijden van enkel de neutrale trials. Nu moet ik een analyse maken waarbij die gemiddelde reactietijden van de neutrale trials als covariaat gebruikt worden en de reactietijden van de incongruente en congruente trials als afhankelijke variabele. Ik weet echter niet hoe ik nu de gegevens voor de analyse moet invullen aangezien ik van 1 variabele slechts 2 soorten van de reactietijden nodig heb, namelijk die voor congruente en incongruente trials, maar niet de neutrale. De reactietijden van de neutrale trials moeten vervangen worden door zelfgemaakte variabele namelijk het gemiddelde van de neutrale trials.

Ben ik duidelijk? Kan iemand nog volgen en mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS analyse

Als je dataset zo is opgebouwd dat elke proefpersoon meerdere trials heeft en die trials staan onder elkaar ('long format'), dan is het een kwestie van je data herstructureren naar een 'wide format'. Zie voor een voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=-GNRFeHAVy0

Berichten: 12

Re: SPSS analyse

Ik heb getracht dit te doen, maar het lukt niet. Ik denk dat het is omdat ik meerdere keren voor 1 proefpersoon verschillende waarden heb voor de congruente en incongruente trials. De persoon in het filmpje heeft voor elke proefpersoon een unieke waarde voor de index variabele. Maar mijn index variabele ( degene met de congruente, incongruente en neutrale trials) komt verscheidene keren voor met een verschillende reactietijd. Kan het zijn dat het hierdoor niet lukt? Ook mijn andere variabele hebben geen unieke waarde voor 1 proefpersoon... Kan ik dan nog altijd herstructureren of is er een andere oplossing?

(deeltje van dataset ter verduidelijking) :)

pp V1

1 N

1 N

1 N

1 IC

1 IC

1 IC

1 C

1 C

1 C

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS analyse

Hebben alle proefpersonen alle typen trials 3 keer gedaan zoals in je voorbeeld? En staan de trials voor iedereen in dezelfde volgorde?Want dan kan je een nieuwe index-variabele creeren en deze gebruiken voor herstructuren:

pp V1 Newindex

1 N 1

1 N 2

1 N 3

1 IC 4

1 IC 5

1 IC 6

1 C 7

1 C 8

1 C 9

Berichten: 12

Re: SPSS analyse

Nee de trials werden meer dan 3 keer afgenomen en de blokken van N, IC en C trials komen ook meerdere keren terug per proefpersoon (in totaal 384 trials voor proefpersoon 1 en 256 trials voor de andere proefpersonen). De volgorde is voor de eerste proefpersoon ook anders dan voor de andere proefpersonen...

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS analyse

Ok, in dat geval kan je de functie Aggregate proberen. Die functie kan je voor elke persoon 3 rijen geven: 1 met het gemiddelde van elk type trial. Die nieuwe dataset kan je dan wel makkelijk herstructureren omdat het aantal rijen voor iedereen gelijk is.

Berichten: 12

Re: SPSS analyse

Ja dat snap ik wel, maar ik wil niet de gemiddelden voor de trials, ik heb de oorspronkelijke data nodig ... :(

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS analyse

Er zijn wel mogelijkheden, maar die betekenen dat je veel extra werk moet stoppen in het creeren van een nieuwe index variabele waarbij er eerst is gesorteerd op subject & trialtype, en waarin elk type trial voor elke persoon bij hetzelfde indexnummer begint. Een andere optie is om een mixed model te gebruiken (misschien zelfs wel beter gezien het grote aantal herhaalde metingen): hiervoor is het nodig dat elke trial in een aparte rij staat en dat heb je al.

Heb je hier trouwens al over gesproken met je begeleiders/docenten? Want die hebben ongetwijfeld ervaring met dit type data en de data-analyse ervan en kunnen binnen 2 minuten vertellen of je op de goede weg zit.

Berichten: 12

Re: SPSS analyse

Dit is de analyse die ik moet doen:

Onafh. Vars:

-group (lsa/hsa)

-congruency

-block

Covariaat:

-RT(Neu)

Afh Var:

-RT (IC/C)

Zo heeft mijn co-promotor het gezegd. Het enige probleem is dus dat de data van RT neu en die van IC/C gescheiden moeten zijn, want deze staan nu in 1kolom. Dus als ik dat weet, kan ik de analyse uitvoeren. :)

Mijn co-promotor werkt zelf met SAS en ik heb geleerd met SPSS te werken. (Maar dit was echter maar een basis en ik ben niet goed in statistiek) Dus een mixed model is hier niet van toepassing denk ik dan ... Moet ik dan de eerste optie uitvoeren die je vermeldde ? En hoe moet ik dat precies doen... Sorry, ik ben hier echt slecht in...

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS analyse

Even zodat ik het goed begrijp: je covariaat RT(Neu) is de gemiddelde van de neutrale trials? Maar daar had je toch al een gemiddelde score voor in een aparte variabele?

Als je de neutrale trials niet meer in de kolom waar die andere trials instaan wilt hebben, is het een kwestie van de trials die je wilt gebruiken selecteren met een filter (ik neem aan dat je een variabele hebt die type trial weergeeft).

Maar wat voor een analyse was je daarna van plan te gaan doen? Een lineaire regressie kan je niet zomaar doen, want je hebt meerdere observaties (rijen) per persoon; de observaties zijn dus niet onafhankelijk van elkaar. Vandaar dat ik de mixed model noemde, want die kan rekening houden met herhaalde metingen binnen 1 proefpersoon.

En dan nog een vraagje: Ik begrijp uit je post dat je aan het promoveren bent. Heb je binnen je promotie-traject niet de mogelijkheid om cursussen statistiek te doen? Doel van een promotie is toch dat je aan het eind van de rit een zelfstandig onderzoeker bent en daarvoor is een goede statistische kennis wel vereist. Op mijn oude uni deed elke promovendus wel een aantal cursussen op dat gebied. Indien die er niet zijn, dan zouden je (co-)promotoren dat moeten oppakken. Op dit forum kunnen mensen je natuurlijk wel op weg helpen, maar je zou toch liever zien dat dit stukje training wat formeler van aard is.

Hier nog een handige statistische websitemet o.a. voorbeelden in SPSS maar ook SAS (inclusief video's met de basics van SAS - mocht je willen overschakelen :) )

Berichten: 12

Re: SPSS analyse

ja, mijn covariaat is het gemiddelde van RT neutraal en staat al in een andere kolom. Ik heb al geprobeerd dan met een filter te werken maar dan selecteer je toch die lijn en dan wordt mijn RT neutraal ook mee eruit gehaald.

Oei, ik dacht general linear model te doen en dan multivariate, maar dat gaat dan volgens jou niet ?

Nee, ik ben niet aan het promoveren en zie dat ook helemaal niet zitten :) Ik ben mijn masterproef aan het schrijven. Op de unif zijn er ook wel mensen waar ik uitleg aan kan vragen, maar dan moet ik wel naar daar. En wou via deze weg toch al iets verder geraken terwijl ik thuis blok voor mijn herexamen...

Bedankt voor de site trouwens.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS analyse

Maar je hoeft toch alleen de rijen te hebben met IC/C trails? En die rijen bevatten dan toch in een 2e kolom de gemiddelde waarde van Neutraal? Dat zou met een filter moeten kunnen.

Nee, je hebt meerdere observaties per persoon en observaties binnen een persoon zullen sterker met elkaar gecorreleerd zijn dan observaties tussen personen. Ik heb collega's die neuropsychologische testen doen met meerdere trials, maar die nemen volgens mij óf altijd het gemiddelde van alle trials zodat je maar 1 rij per persoon hebt, óf ze doen mixed models indien ze alle trials apart willen behandelen. Maar juist daarom zou ik even contact opnemen met je begeleider om te checken welke benadering hij/zij normaal gesproken gebruikt. Check dan ook hoe je begeleider dan precies de data georganiseerd heeft voor dat betreffende model.

Ah, ik was in verwarring gebracht door de term 'promotor'. Die ken ik namelijk alleen in de context van PhD studenten. :)

Reageer