Osteoporose door COPD

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Osteoporose door COPD

Osteoporose wordt veroorzaakt door een veranderde botmatrix en afname van de botmassa. De botdichtheid verandert dus. Nu kwam ik tegen dat COPD-patiënten gevoeliger zijn voor osteoporose dan mensen die geen COPD hebben:
Patients with chronic obstructive pulmonary disease (COPD) are at increased risk of osteoporosis.
(Bron)

Wat (en hoe) is het verband tussen beide aandoeningen?

Botten kunnen zwakker worden als er bijvoorbeeld te weinig vitamine D (en daarmee fosfaten en calcium) in het lichaam aanwezig zijn. Bekende gevolgen zijn bijvoorbeeld rachitis, osteomalacie(en later osteoporose). De regulering van fosfaat en calcium lijkt me daarom een belangrijke drijfveer voor het sterk houden van botten.

Aan COPD-patiënten wordt wel eens vitamine D voorgeschreven om het ademen makkelijker te maken:
A small study that tested vitamin D against a placebo in patients with chronic lung disease found that those getting the vitamin D could breathe better and exercise more than those on the dummy pills.
(Bron)

De vitamine D heeft in die gevallen dus invloed op de spieren, en waarschijnlijk ook op het voorblijven/stagneren van osteoporose. Dit is echter het omgekeerde proces; want COPD-patiënten maken blijkbaar te weinig vitamine D aan...en de vraag is dus hoe kant dat? Want nu weet ik alleen dat COPD-patiënten gevoeliger zijn voor osteoporose door een mogelijk vitamine D tekort.

Ik vermoed dat er dus iets fout gaat bij het aanmaken van vitamine D bij deze patientengroep. Het aanmaken gebeurt als de huid in contact komt met UV-B dat aanwezig is in zonlicht. Gaat er dan iets mis bij de omzetting tot calcidiol in de lever? Ergens anders in de omzetting? Of komen COPD-patiënten 'gewoon' minder met zonlicht in contact door hun ziekteproces? Niet zozeer in een beginstadium, maar ik kan mij voorstellen dat iemand die kampt met hevige benauwdheid en slijmvorming minder snel een wandeling, fietsritje etc. gaat maken...en daarbij het zonlicht dus links laat liggen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Osteoporose door COPD

Pectus schreef: za 04 aug 2012, 18:21
Wat (en hoe) is het verband tussen beide aandoeningen?
Dat staat toch even later in de door jou gegeven bron?

Correlates of osteoporosis in COPD are mainly measures of body composition, disease severity and the use of corticosteroids, although causality has not been proven.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Osteoporose door COPD

anusthesist schreef: za 04 aug 2012, 20:57
Dat staat toch even later in de door jou gegeven bron?

Correlates of osteoporosis in COPD are mainly measures of body composition, disease severity and the use of corticosteroids, although causality has not been proven.
Finaal over heen gelezen... :shock:

Het is dus gewoon (vermoedelijk) puur een bijwerking van de medicatie...en verklaart ook de spieratrofie.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer