Springen naar inhoud

Niezen eindelijk verklaard?

• Log in om te kunnen reageren

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2012 - 21:45

Las het ergens op NU.nl ofzo, dus laat de bron maar. Het is tenslotte komkommertijd.

Maar de strekking was dat niezen de neus reset. (volgens serieuze? wetenschappers)

Nu nies ik ook best wel wat af en ging dus mijn ervaringen daarmee vergelijken. Maar kwam tot een heel andere conclusie.

Ten eerste hou ik mijn neus dicht bij het niezen en adem dan door de mond. Ten tweede voel ik toch echt wel een kriebeling in de longen.

Ik wil de wetenschappers? niet geheel afvallen, maar longirritatie lijkt me toch een grotere factor te zijn dan de neus.

Iemand een mening hierover?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 augustus 2012 - 21:57

Dat nieuwsbericht heeft ook dit forum bereikt, zie hier en zie hier voor de oorspronkelijke publicatie.
Ondanks het feit dat het nu komkommertijd is, mag je ervan uitgaan dat het om een serieuze publicatie gaat. Het is een peer reviewed journal, en hoewel ik over de inhoud geen oordeel kan vellen suggereert de abstract dat men niet over één nacht ijs is gegaan.

Maar wat jij beschrijft komt op mij over als hoesten, niet als niezen...

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2012 - 11:03

Ik vind de terminologie van dat soort populair-wetenschappelijke artikelen (Scientias) altijd zo ongelukkig gekozen. Rebooten is een nietszeggende term en dat het lichaam niest om de luchtwegen te schonen is al decennia bekend.
Hetgeen dat ze nu hebben aangetoond en wat jammerlijk niet naar voren komt in dat artikel, is dat de trilhaartjes zélf anders gaan functioneren door bepaalde moleculaire cascades (wat zij formuleren als 'in het juiste gareel zetten' :roll: ). Zo gaat de frequentie omhoog van trillen. Bij een hogere trilfrequentie wordt een schadelijk deeltje namelijk sneller geklaard.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2012 - 13:06

Marko , ik weet toch echt wel het verschil tussen hoesten en niezen. Bij mij is het een allergie-reactie en gaat dan soms wel 10 x achterelkaar. Maar het lucht wel op en dus geeft het uiteindelijk een hele opluchting.
Ik hou het er maar op dat men één van de redenen wat verklaard heeft.

Onwetend

Onwetend

• >250 berichten
  • 307 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 augustus 2012 - 15:32

Ik moet altijd niezen zodra de (felle) zon door de wolken komt. Het klinkt misschien gek, maar is echt waar. Het is al zeker zeven jaar zo.

heeft iemand een idee waarom dat logisch is?

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2012 - 16:13

bekend effect..

http://en.wikipedia....c_sneeze_reflex

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures