Hoe maak ik H2O?

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 2

Hoe maak ik H2O?

Hoi allemaal ik ben niet de slimste. En ik heb een vraag over de chemische formule voor zuiver water.

Stel als er geen regen meer naar beneden zou dalen. Is een mens dan in staat om het gelijke te scheppen, zo ja? Op welke manier, met welke formule? En hoe lang zou hij of zij op basis van deze manieren de mensheid laten blijven voortbestaan?

Is er een slimme persoon die mijn vraag kan beantwoorden?

groetjesss van Niet de Slimste

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoe maak ik H2O?

Dat is geen gemakkelijke vraag.

Water ontstaat door de reactie H+ + OH- H2O, in woorden komt dat neer op het samenvoegen van protonen (H+) met hydroxide ionen (OH-). Het probleem is echter dat er geen potjes met H+ en OH- bestaan, je zou deze ionen al uit andere stoffen moeten halen. Bijvoorbeeld uit HCl en NaOH, twee goedkope reagentia.

Wanneer je deze twee gaat samenvoegen krijg je het volgende: HCl + NaOH H2O + NaCl.

Als je deze reactie perfect tot op de druppel zou uitvoeren krijg je water met keukenzout (NaCl) in, wat niet geschikt is om te drinken. In praktijk zou je dit vervolgens kunnen opzuiveren, maar dat is een arbeidsintensief proces. Verder komt daar nog bij dat zuiver water, zonder ionen en mineralen slecht is voor ons lichaam. Je cellen gaan daar nu eenmaal van kapot.

Samengevat sta je dus voor volgende problemen; ten eerste is het verkrijgen van water zonder 'chemische rommel' in behoorlijk lastig en een arbeids/energetisch intensief proces. Ten tweede is het drinken van zuiver water slecht voor het lichaam.

Gelukkig zal het nooit stoppen met regenen vanwege de waterkringloop in de natuur.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 460

Re: Hoe maak ik H2O?

Naast dat jet nooit zal gebeuren is het bovenstaande natuurlijk ook onzin. zoutzuur en natronloog vind je ook niet zo in een bakje. Daarnaast kan ik dan nog wel 1000 reacties bedenken waarbij water geproduceerd wordt. De meest voor de hand liggende is gewoon verbranding van organische moleculen. Je produceert dan keurig CO2 en water.

de samenstelling van de elementen op aarde veranderd niet. De zuurstof en waterstof zulllen toch op een manier aanwezig moeten zijn in de natuur. De hele atmosfeer zuurstof gaat hem niet worden, dus nogal logisch dat het in water wordt opgeslagen.

Re: Hoe maak ik H2O?

Dus als ik mijn butaan brander aanzet produceer ik zuiver water. Vraag is echter hoe je dat water dan in de praktijk kunt scheiden in een labo?

Ooit gehoord van een brandstofcel, dat produceert wel ultrazuiver water en elektriciteit, vandaar dat astronauten het gebruiken door H2 en O2 elektrochemisch om te zetten tot H2O. Denk ik.

Berichten: 460

Re: Hoe maak ik H2O?

choco-and-cheese schreef: zo 05 aug 2012, 21:38
Dus als ik mijn butaan brander aanzet produceer ik zuiver water. Vraag is echter hoe je dat water dan in de praktijk kunt scheiden in een labo?
ja, in principe wel + CO2bij volledige verbranding. Kwestie van de damp koelen en opvangen in een bakje, dan heb je zuiver water. (al zal er gauw wat CO2in oplossen.)
Ooit gehoord van een brandstofcel, dat produceert wel ultrazuiver water en elektriciteit, vandaar dat astronauten het gebruiken door H2 en O2 elektrochemisch om te zetten tot H2O. Denk ik.
als je waterstof verbrandt maak je zuiver water, lijkt me logisch.. maar dan moet je wel eerst los waterstof hebben. Dat haal je meestal weer uit aardolie/gas/kolen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoe maak ik H2O?

Naast dat jet nooit zal gebeuren is het bovenstaande natuurlijk ook onzin. zoutzuur en natronloog vind je ook niet zo in een bakje. Daarnaast kan ik dan nog wel 1000 reacties bedenken waarbij water geproduceerd wordt. De meest voor de hand liggende is gewoon verbranding van organische moleculen. Je produceert dan keurig CO2 en water.
Uiteraard zijn er 1000den reacties te bedenken, het was ook maar een voorbeeld. Toegegeven is jouw methode meer voor de hand liggend. De conclusie blijft hoe dan ook dezelfde: de situatie zoals TS die beschrijft zal zich nooit voordoen op aarde en een dergelijke techniek zal dus ook nooit van belang zijn.

Wat de ruimte betreft maken astronauten veel gebruik van waterrecyclage, maar laten we hierover in een ander topic verder gaan.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Re: Hoe maak ik H2O?

Goed idee, de essentie vindt je trouwens onderaan in dat doorverwijs artikel.

Berichten: 2

Re: Hoe maak ik H2O?

oke oke, mijn vraag was eigenlijk heel makkelijk, alleen wordt er te moeilijk op geantwoord.

ik maak het nog makkelijker, als het niet meer zou regenen, als alle olieën en alle gassen verbruikt zijn, en alle kolen als zand met de wind mee zijn gegaan.

Hoe maak jij dan nog zuiver water om de mensheid eeuwen verder te brengen?

dan kun je 1 al sowieso niet buiten aarde gaan zoeken, want waar vind je brandstof om jezelf in de lucht te schieten?

en 2 hoe kun je dan nog water recyclen als het word gebruikt om voor jou en mij er mee te voorzien, zodat we niet uitdrogen..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hoe maak ik H2O?

Opmerking moderator

Om met een wijs man te spreken: Als mijn tante een piemeltje had, dan was het mijn oom.

Dit is een volslagen hypotetische, onrealistische situatie. De discussie is volkomen irrelevant en heeft niets met scheikunde of met welke wetenschap dan ook te maken.

Dit topic gaat op slot.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gesloten