Patronen aan zeeoppervlak

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

Patronen aan zeeoppervlak

Hallo,

Kan iemand uitleggen waardoor de streepachtige patronen (onder de vleugel, in het fel verlichte gebied goed zichtbaar) op het zeeoppervlak ontstaan? Het zijn geen golven: als je inzoomt is er duidelijk een golfpatroon zichtbaar dat niet samenloopt met de strepen.

De strepen die schepen achterlaten lijken er wel op, maar zijn rechter en niet zo talrijk. Op het moment dat de foto genomen werd waren er nauwelijks schepen aanwezig in het gebied.

bedankt,

Rene
Bijlagen
IMG_2433b.jpg
IMG_2433b.jpg (45.93 KiB) 339 keer bekeken

Berichten: 13

Re: Patronen aan zeeoppervlak

misschien het volgende:

in de zee heb je, net als in de atmosfeer, door koude en warme waterstromen ook allerlei 'weerssystemen'. Dit zou de bovenkant kunnen zijn van een vertikale waterbeweging.

Zoiets kan je ook zien als het regent (regen=koud water) op een warmer water.

De bovenste waterlaag koelt af, en op een gegeven ogenblik zijn er punten waar het naar beneden zakt, en er ontstaan vertikale stromingen die aan het oppervlak te zien zijn.

Ook de overgang van zoet (licht) water naar zee (zout=zwaar) geeft op de overgang grappige stroomeffecten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Patronen aan zeeoppervlak

rdohmen schreef: ma 06 aug 2012, 21:33Kan iemand uitleggen waardoor de streepachtige patronen (onder de vleugel, in het fel verlichte gebied goed zichtbaar) op het zeeoppervlak ontstaan? Het zijn geen golven: als je inzoomt is er duidelijk een golfpatroon zichtbaar dat niet samenloopt met de strepen.

De strepen die schepen achterlaten lijken er wel op, maar zijn rechter en niet zo talrijk. Op het moment dat de foto genomen werd waren er nauwelijks schepen aanwezig in het gebied.
Welk strepenpatroon je bedoelt is op de foto in jouw bericht niet meteen duidelijk, maar vermoedelijk sliert AB en daaraan parallelle slierten op mijn bewerking hieronder. Ik gok dat het sporen zijn van een illegale olielozing van een schip dat al lang weggevaren is. Het lijkt wel een beetje op deze oliesliertpatronen 1 2 3 4 .

De olie zou ook verklaren waarom de sliert bij A donker (donkerder dan zijn omgeving) is, en bij B helder (helderder dan zijn omgeving). Een oliespoor reflecteert als een tamelijk gladde spiegel, terwijl de gegolfde omgeving reflecteert als een enigszins diffuse spiegel. Punt B is dichter bij het reflectiecentrum.

Ik zie trouwens geen ander "duidelijk golfpatroon" als ik inzoom.
zeefoto2.jpg
zeefoto2.jpg (93.47 KiB) 316 keer bekeken

Reageer