Springen naar inhoud

Waterkolom,kracht verdelings,archimedes wet

• Log in om te kunnen reageren

Dieter777

Dieter777

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2012 - 00:25

Het is allemaal een tijdje geleden begonnen na het bekijken van een documentaire .Waarin men het had over diep zee duiken,waarin men vermelden dat de diepste bemande duik op 11900 meter ligt.En dat er op die diepte gigantische druk heerst.Nu leek het me een aangenaam idee om mij trachten visueel voor te stellen aan de hand van een simulatie van solidworks hoe dik de wand van de trieste ongeveer moet geweest zijn.Dus de setup was als volgt een buis met als diameter 6 meter en de opening,kerndiameter 4 meter dus de wand was 1 meter dik ik heb voor de setup staal gebruikt en een druk van 1450 psi wat neer komt 11900 meter diepte (80 bar)+20bar veiligheidsmarge.Nu bleek achter simuleren dat mijn cilinder faalde.Na verdere simulaties bleek dat de buitendiameter rond de 80 meter moet zijn om geen last te hebben van vervorming.En uiteraard had de trieste geen dergelijke omvang vandaar dat ik me realiseerde dat mijn opvattingen over hoe de kracht wordt verdeeld over een voorwerp onderwater verkeerd zijn.

Ik ging ervan uit dat de druk overal rond het voorwerp dezelfde is.Dus in het geval van een kubus op een diepte van 11900 m zou die +- op elk van de 6 vlakken 1450 psi druk komen te staan.

Is dit een corecte statement?

of werkt het anders?
en is de vertikaale druk groter dan de zijwaardse druk?(ingeval van een kubus)

ps ik hoop dat ik deze in de juiste categorie heb geplaatst.

nuttige links : http://nl.wikipedia....e_(onderzeeboot)

Veranderd door Dieter777, 07 augustus 2012 - 00:26

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 augustus 2012 - 08:32

Zo werkt druk inderdaad. De verticale druk is gelijk aan de horizontale druk. Begrijp ik je goed dat je bekomt dat voor een cilindrische structuur een wand van 38m nodig is? Intuïtief zou ik zeggen dat er iets mis is (bvb. heb je de wand aan de uiteinden ook zo dik gemaakt?), maar je moet er ook rekening mee houden dat ingenieurs ver gaan om het meest naïeve model te verbeteren. Het ontwerp van diepe duikers is veel ingewikkelder dan dat van een cilinder, ook al lijkt het daar na eerste inspectie op. Bijvoorbeeld, de bemanningsruimte is een luchtbol, geen luchtcilinder. En ik vermoed dat ook de vorm aan de buitenkant een rol zal spelen.

Veranderd door eendavid, 07 augustus 2012 - 08:37

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5374 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 augustus 2012 - 13:20

Ik ging ervan uit dat de druk overal rond het voorwerp dezelfde is.

Dat klopt, maar de druk die jij hebt uitgerekend, 1450 psi (100 Bar) klopt niet. Bij iedere meter diepte komt er 0,1026 kg/cm2 bij. Dus op 11.900 meter is de druk ongeveer 1200 Bar.

Als je met een twaalf keer te lage druk hebt gerekend en je komt nog op die onmogelijke afmetingen, heb je vast iets verkeerd gedaan in/met die simulatie.

Veranderd door Michel Uphoff, 07 augustus 2012 - 13:23

Motus inter corpora relativus tantum est.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5374 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 augustus 2012 - 18:00

hoe dik de wand van de trieste ongeveer moet geweest zijn.

Dat kan je HIER vinden: Het bolvormige bemanningsverblijf had wanden van 12,7 cm dik staal. Het zou wat dunner mogen maar een flinke veiligheid werd ingebouwd.
Motus inter corpora relativus tantum est.

Dieter777

Dieter777

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2012 - 23:08

hey bedankt allemaal voor jullie reactie 's
Het zal idd wel x zijn met die simulatie die niet klopt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures