force of momentum

Moderator: physicalattraction

Reageer

force of momentum

Hallo,

Wij zijn 2 fysiotherapiestudenten die op dit moment aan het afstuderen zijn. Nou hebben wij een boek waarin wordt gesproken over de 'force of momentum'. Dit begrip wordt hier gebruikt in de context van het menselijk lichaam en spieren. Aangezien wij niet zo veel verstand hebben van natuurkunde, weten wij niet precies hoe we dit moeten plaatsen. We kunnen nergens een goede begrijpelijke nederlandse uitleg vinden van dit begrip. Is er iemand die ons kan helpen? Alvast bedankt.

Gr. Mieke en Sanne

Re: force of momentum

ik denk dat ze met force of momentum de invloed van een kracht op een lichaam waardoor het gaat draaien bedoelen

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: force of momentum

Let op: "momentum" betekent niet moment, maar impuls. Dat is -simpel gezegd- massa maal snelheid. Dus ik kan me voorstellen dat ze met "force of momentum" zoiets bedoelen als de hoeveelheid kracht of impact die bijv. een lichaam(sdeel) of object kan uitoefenen, en die hoeveelheid is groter naarmate het object zwaarder is of sneller beweegt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: force of momentum

In de mechanica wordt gesproken van "momentum" (impuls) en van "moment of momentum" (=kracht*arm). Beiden zijn engelse termen.

Het moment van momentum wordt op de middelbare school vaak wel moment genoemd.

Moment van momentum op spieren lijkt mij logischerwijs de kracht die aangrijpt * de lengte van dat aangrijpingspunt tot het gewricht. Immers, deze spier heeft ook weer een aangrijpingspunt (pees?) en de balans moet gelden:

kracht*arm = kracht*arm ofwel

"moment van momentum (last)" = "moment van momentum (spier)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: force of momentum

Wat het ook betekend, natuurkundig gezien is het niet correct. Of het is momentum (impulsmoment) of het is een kracht. En niet een combo daarvan. Maar waarschijnlijk wordt er dus het idee van Torque mee bedoelt. En dat is dan weer engels voor kracht maal afstand. Torque wordt ook wel het equivalent van kracht genoemd in een roterend stelsel.

Een arm roteerd om zijn elleboog gewricht.

Berichten: 717

Re: force of momentum


Reageer