Snelheid squashbal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Snelheid squashbal

Jawel, meer met sport bezig (ja, ook vroeger toen de leraar met natuurkundige krachten smeet) geweest en dus nu een vraagstuk dat hier wellicht beantwoord kan worden...(ik ben dus duidelijk een leek en hoop op een begrijpelijke uitleg :lol: )

Bij Squash wordt een rubber bal gebruikt. Deze bal stuitert (hangtime noemen ze dat) meer naarmate hij warmer (wrijving) wordt, maar de temperatuur wordt tijdens de wedstrijd meestal niet hoger dan 35-40 graden. Tot zover begrijp ik het nog.

Nu de vraag:

Als je de snelheid meet (net als bv. een service bij tennis via radar of laser) en de bal is op wedstrijd temperatuur, wanneer is dan de snelheid het grootst? Als de bal het racket (bespanning) verlaat, of onstaat er een versnelling op een later moment door de veerkracht van de bespanning en/of de vervorming van de bal? Kan de impact een (tijdelijk) hogere temperatuur (door de wrijving) veroorzaken waardoor er een versnelling ontstaat?

Wellicht veroorzaakt mijn lekenstelling kortsluiting hier en daar, maar toch hoop ik op een begrijpelijke uitleg...? Alvast dank!

Peter

Berichten: 75

Re: Snelheid squashbal

De bal wordt versneld door de krachten die er op uitgeoefend worden. Men kan stellen dat de bal twee krachten ondervindt tijdens de slag : die van de bespanning ten gevolge van de indrukking door de bal van diezelfde bespanning, een soort van veerkracht in andere woorden, en die van de speler die een ferme mep op de bal tracht te geven (via het racket). Deze beide krachten zijn contactkrachten en dus zodra er geen contact meer is, wordt de bal niet verder versneld.

Ik vermoed dus dat de bal zijn maximale snelheid bereikt als de bal de raket verlaat, omdat dan geen enkele kracht nog werkt in de richting en zin van de snelheid van de bal (luchtwrijving werkt tegengesteld).

De vervorming van de bal kan geen invloed hebben op de verhoging van de snelheid daarna.

De impact kan een hogere temperatuur veroorzaken (en zal dat denk ik ook doen), maar deze hogere temperatuur kan geen versnelling veroorzaken omdat deze hogere temperatuur geen kracht kan veroorzaken in de richting en zin van de snelheid.

Dat is in elk geval mijn analyse, wees vrij om aan te vullen.

Reageer