Dissociatiegraad / Ionisatie OH radicaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Dissociatiegraad / Ionisatie OH radicaal

Hoi iedereen!

Voor mijn herexamen Moleculaire Fysische Chemie moet ik volgende oefening oplossen:

Calculate the degree of dissociation of the OH radical at 5000K. Is ionisation an issue at these energies?

Voor de dissociatie heb ik OH* -> O + H, en voor de ionisatie OH* -> OH+ + e-.

Klopt dit al om te beginnen?

Het komt erop neer voor deze reacties een evenwichtsconstante op te stellen met een translationele, vibrationele, rotationele en electronische bijdrage.

Voor de dissociatie is dit me gelukt, maar bij de ionisatie stuit ik op het probleem dat ik in de CCCDCB databank geen karakteristieke rotatie/vibratie temperatuur vind voor OH+ (enkel voor OH). En ook geen energie levels.

Iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken? Voorlopig heb ik dus dezelfde Krot en Kvib genomen als bij de dissociatie (en dus die rotatie en vibratie van OH+ verwaarloosd) maar ik weet helemaal niet of dat wel mag of niet? Of kan ik gewoon dezelfde rotatietemperatuur en vibratietemperatuur als voor OH nemen? Want uiteindelijk is het toch ongeveer dezelfde molecule?

Alle hulp is welkom :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Dissociatiegraad / Ionisatie OH radicaal

Het is bijna hetzelfde molecuul, maar bedenk wel: De energieniveaus worden bepaald door dipoolmomenten; ik zou dan ook geneigd zijn om te zeggen dat een verandering van de lading (op het O-atoom) ook een invloed heeft op die energieniveaus.

Echter, die energieën zouden nog wel eens verwaarloosbaar klein kunnen zijn ten opzichte van de ionisatie-energie, en daarmee worden de verschillen tussen de nergieniveaus van OH* en OH+ ook verwaarloosbaar.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Dissociatiegraad / Ionisatie OH radicaal

Hoi Marko, alvast bedankt voor je antwoord.

Ik was zelf ook al uitgegaan van het feit dat de energieniveaus waarschijnlijk niet veel gingen verschillen, maar geldt dat dan ook voort de karakteristieke rotatietemperatuur en de vibratietemperatuur?

Want als die hetzelfde zijn voor OH en OH+, dan valt de bijdrage van rotatie en vibratie gewoon volledig weg in de totale equilibrium constante, aangezien Kvib=qvib(OH+)/qvib(OH) en Krot=qrot(OH+)/qrot(OH).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Dissociatiegraad / Ionisatie OH radicaal

Ik moet bekennen dat deze stof heel erg roestig is voor mij, maar de karakteristieke temperatuur/-turen zijn toch gekoppeld aan de energieniveaus?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Dissociatiegraad / Ionisatie OH radicaal

een verandering van de elektronische structuur leidt sowieso tot een ander gedrag qua vibratie (gezien verandering van de bindingssterkte) en rotatie (relaxatie van de geometrie). Vraag is wat er precies van je verwacht wordt? Wat kan je van informatie/gegevens gebruiken?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 10

Re: Dissociatiegraad / Ionisatie OH radicaal

Typhoner schreef: di 07 aug 2012, 18:26
een verandering van de elektronische structuur leidt sowieso tot een ander gedrag qua vibratie (gezien verandering van de bindingssterkte) en rotatie (relaxatie van de geometrie). Vraag is wat er precies van je verwacht wordt? Wat kan je van informatie/gegevens gebruiken?
We hebben geen gegevens gekregen, maar wel in de les gezien hoe we gebruik kunnen maken van verschillende databases zoals NIST en CCCBDB om data zoals ionisatie-energie, energielevels, karakteristieke temperaturen op te zoeken (vb. hier data voor OH radicaal: http://cccbdb.nist.gov/exp2.asp). Voor OH+ zijn er in dezelfde database geen gegevens over de energielevels etc beschikbaar, vandaar mijn verwarring...

Ofwel heeft de prof dit gebrek aan gegevens over het hoofd gezien, ofwel is er een andere oplossing voor dit probleem..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Dissociatiegraad / Ionisatie OH radicaal

ik vind wel een hoop gegevens voor OH+ (je kan nog kiezen tussen het singlet en het triplet). Of zoek jij iets anders dan ik?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 10

Re: Dissociatiegraad / Ionisatie OH radicaal

Echt? Misschien heb ik er gewoon over gekeken? Ik ben op zoek naar de energielevels en rotatie en vibratie temperatuur. Heb je een link ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Dissociatiegraad / Ionisatie OH radicaal

Ik zie in die database wél rotatie- en vibratie-informatie voor het OH+ ion. Zowel theoretisch als experimenteel.

edit: OK, niet allemaal tegelijk ;-)

Een van de links:

http://cccbdb.nist.gov/vibs1.asp
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Dissociatiegraad / Ionisatie OH radicaal

Ik het het gevoel dat die website heel raar doet! Wanneer ik daarnet klikte op de link in mijn eigen bericht kwam ik zowaar op alle gegevens ivm het hydroxyl kation (OH+) uit, maar wanneer ik er nu terug op klik kom ik weer bij het OH radicaal terecht (dat ik oorspronkelijk gelinkt had)???

Gelukkig heb ik ze nu allebei geopend staan in een verschillend tabblad (ze hebben allebei exact dezeldfe link?!), en bij deze heb ik dus ook alle gegevens die ik nodig heb om mijn oefening exact te kunnen oplossen :)

Alvast bedankt voor alle hulp Marko & Typhoner!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Dissociatiegraad / Ionisatie OH radicaal

s.sally schreef: di 07 aug 2012, 20:07
ze hebben allebei exact dezeldfe link?!
mja, de pagina's worden steeds anders "gevuld" op basis van je zoekopdracht.

Fijn dat het gelukt is!
This is weird as hell. I approve.

Reageer