4 fasen generator

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 4

4 fasen generator

hallo

Er bestaat al een 3 fasen motor.

Nu vroeg ik me af of je een 4 fasen generator kunt maken ?

Berichten: 7.068

Re: 4 fasen generator

Dat kan. Bekijk het principe met drie fasen en voeg een spoel toe.

Berichten: 4

Re: 4 fasen generator

En wat zullen dan de voordelen daar van zijn ?

Berichten: 7.068

Re: 4 fasen generator

Waarom zouden daar voordelen aan zitten?

Berichten: 4

Re: 4 fasen generator

Kun je dan niet meer engergie opwekken in het zelfde tijdsbestek ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 4 fasen generator

Misschien kun je dan wel meer energie opwekken, maar dan moet je er ook meer energie in stoppen.

Berichten: 4

Re: 4 fasen generator

klazon weet jij nog mogelijke voordelen ten opzichte van 3 fasen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 4 fasen generator

Nee, ik weet geen voordelen.

Het feit dat het 3-fasen systeem al meer dan honderd jaar bestaat, en nog steeds voldoet, geeft aan dat er niet echt behoefte is aan een ander meerfasig systeem.

Berichten: 132

Re: 4 fasen generator

Nikola Tesla heeft meerfasestroom ontwikkeld en ook een electriciteitsnet gehad dat op 5 fasestroom werkte. Voordeel was dat je een nog constantere vermogenstoevoer kon realiseren zonder gelijkrichting (wat in die tijd, eind 19e eeuw, nog een probleem was). Het nadeel van meer bekabeling en daarmee meer kosten woog echter niet op tegen 3-fasestroom en daarom is er uiteindelijk voor gekozen om alleen nog 3-fasestroom te gebruiken, zoals wij vandaag de dag kennen.

De enige uitzonderingen zijn zeer lange afstandsnetwerken, waarbij er vanwege het capacitieve effect van de bedrading voor wisselstroom grote verliezen optreden. In dergelijke netwerken kiest met voor gelijkrichting. De hoogspanningskabels voeren dan gelijkstroom (of iets wat daarop lijkt).

Berichten: 12.262

Re: 4 fasen generator

Er zijn wel degelijk voordelen, met name als de stroom gelijkgericht wordt. Door bijvoorbeeld een 6 fasen systeem te gebruiken fluctueert de spanning uit een gelijkrichter minder, en is een kleinere buffercondensator voldoende om een bepaalde maximale rimpelspanning te realiseren.

Landelijk zal men zoiets niet aanleggen, maar als je bijvoorbeeld een generator hebt bij een stuwdam die vrijwel direct gekoppeld is aan een HVDC is het best zinnig daar 6-fase generators te gebruiken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 4 fasen generator

Benm schreef: ma 27 aug 2012, 18:28
...maar als je bijvoorbeeld een generator hebt bij een stuwdam die vrijwel direct gekoppeld is aan een HVDC is het best zinnig daar 6-fase generators te gebruiken.
In de praktijk gebruiken ze voor zulke situaties een andere oplossing: twee trafo's waarvan de klokgetallen 60 graden uit elkaar liggen. Dan krijg je uit een 3-fasig systeem vanzelf een 6-fasig systeem.

En met 4 trafo's op 30 graden verschil zelfs een 12-fasig systeem.

Berichten: 12.262

Re: 4 fasen generator

Ik neem aan dat je 2 generators bedoelt?

Voor de electrische kant van het geheel maakt het niet zoveel uit of je 1 6-fase generator hebt, of 2 3-fase generatoren op 1 as die 60 graden van elkaar verschoven zijn, het nettoresultaat blijven 6 fasen die netjes 60 graden uit elkaar liggen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 4 fasen generator

Nee, ik bedoel twee trafo's.

Berichten: 12.262

Re: 4 fasen generator

Heb je daar toevallig een diagrammetje van? Ik kan het me zo 123 niet helemaal voorstellen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 4 fasen generator

Ben even niet in de gelegenheid om een diagram te produceren, maar met een beschrijving moet het ook lukken:

Neem 1 normale ster-ster trafo, dan heb je dus fasen op 12 uur, en op 4 en 8 uur.

De tweede trafo is ook ster-ster, maar daarbij zijn alle secundaire wikkelingen andersom aangesloten, dan krijg je dus fasen op 6, 10 en 2 uur.

Totaal heb je dus 6 fasen, onderling op 2 uur oftewel 60 graden.

Tussenliggende stappen, op de oneven uren, kun je maken met de secundairen in driehoek of als zig-zag wikkeling.

Reageer