Oriëntatie kiezen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Ori

Het is me niet helemaal duidelijk hoe je de juiste oriëntatie kiest bij een kromme of vlak, gegeven een bepaalde richting. Doe je dat op 'gevoel' en door te kijken naar plaatjes, of kan je het gewoon zien door de parametrizatie op een aantal punten in te vullen en kijken of de richting overeen komt met die van de gegeven oriëntatie?

Berichten: 264

Re: Ori

Er zijn vaak conventies. Bij Gauss bijvoorbeeld is de orientatie "van binnen naar buiten" en bij Green dat de binnenkant aan de linkerkant van de looprichting moet zitten om een + op te leveren.

Als je dat wat vaker doet of een beetje nadenkt, dan kan je vaak wel raden wat het moet zijn. Maar dat zijn voor mij dingen als "de uitkomst mag niet negatief zijn, dus conclusie" - ik geef toe dat dat niet zo elegant is 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Ori

Het gaat niets eens altijd, immers er bestaan niet oriënteerbare oppervlakken.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Ori

Heeft je vraag misschien iets te maken met de wet van Stokes?

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Ori

Onder andere, het heeft betrekking op alle vragen die gaan over flux berekeningen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Ori

Misschien is dit wel wat voor jou...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Ori

Ik heb het bestand doorgekeken, maar er zijn voor mij nog een aantal onduidelijkheden. Om te beginnen: in de voorbeelden die gegeven krijg ik in het geval van gesloten krommen het antwoord direct door voor een paar punten op de grafiek te kijken naar welke kant de kromme gaat als je "t" groter maakt. Waarom gebruiken ze in het bestand dan een (in mijn ogen) omslachtigere aanpak? Ik merkte wel dat mijn manier van werken niet opging voor "Example 3", dus dat je een algemenere methode wil, kan ik me wel voorstellen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Ori

Fluxberekeningen kunnen uitstekend worden berekend met behulp van de wet van Stokes

Om de wet van Stokes toe te passen hebben we een oppervlak nodig met 2 orientaties (zeg maar een buitenkant en een binnenkant) zodanig dat de 2 orientaties strikt gescheiden zijn van elkaar door 1 gesloten curve(kromme)

Een voorbeeld

We nemen een gesloten oppervlak in de vorm van een bol zodanig dat het middelpunt van de bol zich in de oorsprong bevind, en de straal van de bol is R=10 cm

Het totale oppervlak van de bol noemen we
\(\Sigma \)
. Het buitenoppervlak van de bol noemen we
\(\Sigma_{1} \)
en het binnenoppervlak van de bol noemen we
\( \Sigma_{2} \)
Dus het geslotenoppervlak is 2 zijdig georienteerd maar heeft geen gesloten curve die de beide orientaties van elkaar scheidt

Om nu te zorgen dat er wel een gesloten curve is die de beide orientaties van elkaar scheidt, bekijken we alleen de halve bol die boven het xy vlak uitsteekt.

Het buitenoppervlak van de halve bol en het binnenoppervlak van de halve bol zijn nu wel strikt gescheiden van elkaar door een gesloten curve . Dit is de cirkel liggend in het xy vlak met middelpunt in de oorsprong en een straal R=10 cm

Als we nu het buitenoppervlak van de halve bol kiezen, dan hoort daar een bepaalde omloopzin van die gesloten curve bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Ori

Klopt het dat de gesloten curve die de beide oriëntaties van elkaar scheidt ook wel de 'rand' van het oppervlak wordt genoemd? In dat geval komt het bovenstaande verhaal me bekend voor. Volgens mij wordt de curve dan tegen de klok in doorlopen als je het buitenoppervlak kiest en met de klok mee als je het binnenoppervlak kiest.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Ori

Als je het van bovenaf bekijkt , dan heb je volkomen gelijk.

Maar zou je de gebruikte methode ,die je hebt gevolgd ,wat nader willen toelichten?

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Ori

Naar mijn weten is het de afspraak bij de wet van Stokes dat een positieve oriëntatie van de rand correspondeert met de keuze van het buitenvlak voor het oppervlak.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Ori

Dat komt mij niet bekend voor.

Voordat ik verder ga om mijn methode uit te leggen (die is als je die begrijpt verrassend eenvoudig) wil ik je vragen of je weet wat ik bedoel met de rechtse schroefregel ( ook wel kurketrekkerregel genoemd)

Deze regel wordt vaak toegepast om de richting van de Lorentzkracht te bepalen).

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Ori

De naam van die regel is me bekend, maar ik weet niet meer wat er mee bedoeld wordt (de lorentzkracht bepaal ik meestal met de linkerhand). Bedoel je deze regel? Zo ja, dan ben ik er mee bekend.Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Ori

Ik zal proberen om een tekening te maken , hoe die rechtse schroefregel werkt

Die linkerhandregel is ook goed , maar die rechtse schroefregel is naar mijn mening wat simpeler

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Ori

scan.jpg
scan.jpg (75.78 KiB) 983 keer bekeken

Reageer