Studiefinanciering

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 10

Studiefinanciering

Ik las dat je hier overige vragen kunt stellen, dus ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Hallo allemaal, ik ben nick, 18 jaar. Ik zit in mijn laatste jaar van het VWO en wil daarna graag geneeskunde gaan studeren.

Nu ben ik al bezig met sparen maar ben uiteraard ook aan het kijken waar ik voor in aanmerking kom qua beurs. Ik snap er echter vrij weinig van. Er is zoveel te vinden.

Er is dus:

Basisbeurs

Aanvullende beurs

prestatiebeurs.

collegekrediet

Ik wil graag uit huis, en mijn ouders verdienen beide niet de hoofdprijs. (vader werkt voor een schoonmaakbedrijf en mijn moeder is 100% afgekeurd).

basisbeurs uitwonend = €266.23

Aanvullende beurs uitwonend = €244.60 (max)

Prestatiebeurs = €509,- (max)

collegekrediet = €143,- (max)

Dit even om te laten zien, dat ik daadwerkelijk aan het zoeken ben geweest, en niet zomaar mensen voor mij wil laten zoeken.

Nu heb ik een aantal vragen.

Ik neem aan dat prestatiebeurs basisbeurs + aanvullende beurs in 1 is. En als ik het goed heb gelezen kwijt gescholden wordt als je binnen 10 jaar je diploma hebt behaald. (3jaar bachler, 3jaar master)

Collegekrediet wordt als ik het goed heb gelezen niet kwijtgescholden? En is dus als het waren een lening.

Voor de duidelijkheid, Ik wil het liefst geen lening, en zal hier dus liever gewoon zelf voor sparen.

Maar hoe kom ik er nu achter hoeveel ik daadwerkelijk zal krijgen?

Ik weet niet wat mijn ouders verdienen, en dat zal ik ook niet te weten krijgen (zijn ook helemaal niet mijn zaken), maar ik heb bedragen in gevuld waarvan ik denk dat ik dan in ieder geval in de buurt zit.

Vader 15000 per jaar, en moeder 12000 per jaar. Ik denk dat ik dan al erg hoog zit?

Dan geeft de berekening op de site van het DUO aan dat ik recht heb op het totale bedrag van €509,- . Kan dit kloppen? Ik wil namelijk niet voor verassingen staan.

Wordt dit bedrag kwijt gescholden als ik binnen 10jaar mijn diploma haal?

En dan nog één vraag stel ik haal het niet.

Ik dacht dat een basisbeurs een gift was maar volgens de berekening van het DUO moet ik dit ook terug betalen.



Diploma niet behaald

Studieschuld na 6 jaar

Basisbeurs €20045

Aanvullende beurs €16987

Gewone lening €0

Collegegeldkrediet €0

Lening studentenreisproduct€6857+

Totale schuld€43889
Diegene die mij wil hebben, wil ik vast bedanken!

Berichten: 264

Re: Studiefinanciering

Waar heb je informatie over het stuk van "10 jaar" vandaan gehaald? De discussie en ophef over de studiefinanciering zal je niet ontgaan zijn en wat nu precies geldt is mij ook niet helemaal duidelijk, maar je mag op elk onderdeel van je studie 1 jaar uitlopen. (Tenminste, als je master min. twee jaar duurt). Dan wordt je lening omgezet in een gift.

Verder denk ik dat, mits je alles goed hebt ingevuld, je niet hoeft te twijfelen aan de DUO-site.

EDIT; ik zie dat je het hier gelezen hebt: http://duo.nl/partic...voorwaarden.asp . Dat betekent niet dat je 10 volle jaren gefinancierd krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Studiefinanciering

Als je met twijfels zit, eens informeren bij het algemene secetariaat van de universiteit. Deze mensen zijn er speciaal om jou te helpen!

(Over studiebeurzen weet ik bitter weinig)
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Berichten: 4.246

Re: Studiefinanciering

Axioma91 schreef: di 07 aug 2012, 12:39
Dat betekent niet dat je 10 volle jaren gefinancierd krijgt.
Je leest niet goed, dat meldde hij ook niet.

@TS: In principe staat alles op de DUO helder uitgelegd lees dat goed door.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 289

Re: Studiefinanciering

Basisbeurs, aanvullende beurs en OV-kaart (!) zijn samen de 'prestatiebeurs'. Het is een gift, als je afstudeert. Daar slaat de "prestatie" op in 'prestatiebeurs'. Je moet die prestatie binnen 10 jaar leveren. Haal je niet voor die tijd een diploma? Dan betaal je alles terug (inclusief rente).

Het collegekrediet is altijd een lening. Je moet het dus sowieso terugbetalen.

Daarnaast kan je, zolang je recht hebt op een basisbeurs, tot een bepaald bedrag bijlenen. Dit moet je ook altijd terugbetalen.

Het is een nobel streven om zonder studielening je studie door te komen, maar vergeet niet dat lenen van DUO relatief goedkoop is. Rood staan op je betaalrekening is al snel 5 tot 10 keer duurder. Het is dus niet verstandig om rood te gaan staan omdat je 'niet wilt lenen'.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Studiefinanciering

Je zit goed in de richting. Als je geneeskunde gaat studeren (een 6-jarige studie) dan krijg je voor exact 6 jaar een prestatiebeurs. De prestatiebeurs bestaat uit een basisbeurs (voor alle studenten gelijk), een aanvullende beurs (afhankelijk van inkomen ouders) en een (optioneel) OV-kaart om vrij door de weeks OF in het weekend te kunnen reizen. De prestatiebeurs is dus inderdaad 509 euro, mits het inkomen van je ouders inderdaad is wat je hebt opgegeven.

De prestatiebeurs (inclusief OV-kaart!) is in eerste instantie een lening die omgezet wordt in een gift als je binnen 10 jaar afstudeerd.

Naast de prestatiebeurs kun je ook nog twee soorten leningen afsluiten: collegegeldlening en "gewoon" lenen. Het maximaal te lenen bedrag is ongeveer 328 euro.

Mocht je langer over je studie doen dan zes jaar, dan kun je, als vervanging van de prestatiebeurs, nog een lening aangaan. De details daarvan ken ik niet. Daarnaast loop je het risico op een langstudeerboete, waarbij je per jaar dat je er langer over doet nog eens zo'n 3,000 euro moet betalen

Lenen bij DUO is relatief goedkoop. In ieder geval goedkoper dan een lening bij de bank. Daarnaast is het nog maar de vraag of je voldoende tijd hebt om te werken, geneeskunde is namelijk een tijdsintenstieve studie. nadeel van lenen is dat dit na je studie wel consequenties kan hebben voor het verkrijgen van hypotheek (het maximale bedrag zal lager zijn).

edit: Eric was me voor.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 10

Re: Studiefinanciering

Hier ben ik een stuk wijzer van geworden!

Allemaal onwijs bedankt, en ik ga verder met hard sparen!

Reageer