Springen naar inhoud

Groepen vergelijken mbv SPSS

• Log in om te kunnen reageren

Lynneke7

Lynneke7

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2012 - 10:51

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met mijn masterscriptie en wil graag de vergelijkbaarheid qua persoonskenmerken van drie groepen respondenten (psychopaten, niet-psychopaten en controls) toetsen. Het gaat om de kenmerken leeftijd, opleiding en etniciteit. Van de controls mis ik de info mbt opleiding, dus ik had bedacht de drie groepen eerst te vergelijken op leeftijd en etniciteit en vervolgens de psychopaten en niet-psychopaten op alle drie de kenmerken te vergelijken. Helaas ben ik geen SPSS held en mbv informatie op internet heb ik tot nu toe een MANOVA uitgevoerd. Eerst dus met drie groepen en twee persoonskenmerken en vervolgens met twee groepen en drie persoonskenmerken. Klopt het om deze test uit te voeren bij dit vraagstuk? Ik kom namelijk ook steeds een Two Way Anova tegen op statistiek websites...

Hopelijk kan iemand helpen! Groetjes!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 08 augustus 2012 - 23:50

Is dit de hoofdvraag in je scriptie of is dit stukje alleen voor het beschrijven van je studie-populatie? Want als dit puur is voor het beschrijven van socio-demografische kenmerken en toetsen voor verschillen daarin, dan is het gebruikelijker om dit the doen met Chi-kwadraat toetsen en ANOVA's. MANOVAs voor zulke beschrijvende statistiek worden eigenlijk nooit gebruikt en zijn in jouw geval ook niet mogelijk omdat etniciteit en opleidingsniveau geen continue variabelen zijn.

Lynneke7

Lynneke7

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2012 - 08:10

Hoi Saffron,

Bedankt voor je snelle reactie! Het gaat inderdaad om de beschrijving van de steekproef en om te kijken of de drie groepen die ik op andere vraagstukken vergelijk, ook daadwerkelijk vergelijkbaar zijn. Ik heb nu een one-way ANOVA uitgevoerd waarbij ik de drie persoonskenmerken als afhankelijke variabelen heb ingevoerd en de groepsvariabele (psychopaat, niet-psychopaat en controle) als factor. Denk jij dat een andere test mogelijk meer power heeft? Deze ANOVA vergelijkt de gemiddelden van de drie persoonskenmerken los van elkaar of niet? Bestaat er een test die de groepen vergelijkt op de combinatie van de drie persoonskenmerken? Geen idee of dit eigenlijk wel mogelijk is...

Groetjes!

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 09 augustus 2012 - 15:04

Je kan ANOVA alleen doen met continue variabelen; bij jou is dat alleen leeftijd. Etniciteit is een categoriale variabele; hiervan zul je de percentages in de verschillende categorieën van de variabele moeten bekijken, want een gemiddelde voor de variabele zegt niks. Dit doe je met een Chi-kwadraat toets (onder cross-tabs). Of je opleiding als een continue variabele zou mogen gebruiken, hangt een beetje af hoe je hem gemeten hebt. Als opleiding gemeten is in aantal jaren, dan zou je er nog wel een ANOVA voor kunnen draaien, maar anders zul je hiervoor ook een Chi-kwadraat toets moeten gebruiken.

Lynneke7

Lynneke7

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2012 - 18:50

Alweer bedankt! Nu begrijp ik het helemaal! Logisch ook dat gemiddeldes voor de categoriale variabelen niets zeggen.. Duurde even voordat ik het licht zag. Het wordt nu een ANOVA voor leeftijd en een chi-kwadraat toets voor opleiding en etniciteit.

Misschien kun jij me ook wel helpen met nog een vraagstuk waar ik niet uitkom.. Voor mijn scriptie heb ik een vragenlijst afgenomen met twee typen dilemma's, namelijk persoonlijke dilemma's en niet-persoonlijke dilemma's. De respondenten kunnen antwoorden met ja (aanvaardbaar) of nee (niet aanvaardbaar). Nu is het de bedoeling de beantwoording van beide typen dilemma's te vergelijken tussen de drie groepen respondenten. Ik heb voor beide typen dilemma's een variabele aangemaakt, die het gemiddelde bevat van alle vragen mbt persoonlijke dilemma's dan wel niet-persoonlijke dilemma's. Nu heeft mijn promotor voorgesteld om mbv een ANOVA with repeated measures de gemiddelden van de groepen respondenten op de twee typen dilemma's te vergelijken. Ik kan alleen de redenatie van mijn promotor niet helemaal volgen, omdat ik geen herhalingsmeting heb uitgevoerd. Heb jij misschien enig idee waarom zij deze toets voorstelt? En zo ja, hoe kun je deze toets dan uitvoeren? Sorry voor de hoeveelheid vragen...

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 10 augustus 2012 - 02:23

No problemos, mooi dat je het snapt!
ANOVA met herhaalde metingen wordt niet alleen toegepast bij herhaalde metingen maar soms ook als je een bepaald concept meerdere keren meet onder verschillende condities. Hier zou de ene conditie dus zijn 'persoonlijk' en de andere 'niet-persoonlijk'. Repeated measures ANOVA doe je via de menu-optie General linear model --> repeated measures.

Lynneke7

Lynneke7

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2012 - 09:07

Heel erg bedankt! Ik ga eens aan de slag met de ANOVA with repeated measures en hopelijk kom ik eruit. :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures