Springen naar inhoud

Welke materiaal hecht zich goed aan PLA/ABS ?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

sas80

    sas80


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2012 - 13:27

Beste,

Ik ben bezig met een 3d printer. Het is gebruikelijk om een verwarmde aluminium/pcb bed te gebruiken voor de eerste laag van de "geprinte" plastic. Dit voorkomt dan dat de plastic zich loslaat na afkoelen of dat het gaat warpen na aantal lagen, en de kans op warpen wordt groter dermate de object dat geprint worden groter wordt.

Nou is mijn vraag, bestaat er een materiaal dat commercieel beschikbaar is die voor hetzelfde effect zorgt zonder dat het nodig is om het te verwarmen ?

Ik heb absoluut geen verstand van de chemische eigenschapen van de PLA/ABS.

Enige wat ik mogelijk denk dat kan werken is door een grove aluminium plaat te gebruiken zodat de eerste laag zich goed kan hechten.

Andere materialen wat mogelijk kunnen zijn is carbon, fiber glas, brushed aluminum. maar ik zou niet weten of deze praktisch zijn.

Ik waardeer iedereens input en bedankt :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 augustus 2012 - 11:34

Ik denk dat de verwarming zijn doel vooral bereikt doordat de eerste laag in de printer zo niet te snel afkoelt. Dit kun je dus niet bereiken op een andere manier zonder te verwarmen.

#3

sas80

    sas80


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2012 - 14:39

@rwwh.

daar was ik al bang voor. het volgende observatie is wel intressant.

-wanneer de verwarmde aluminium beetje vettig is( met vinger erover heen gegaan) dan gaat het ook warpen ook al is het verwarmd tot 60 graden, het print laat zich alsnog los na enkele lagen.

- wanneer je dan kapton tape over de verwarmde aluminium plakt.... dan plakt het zeer goed, ook al is het beetje vettig door je vingers bv...hij blijft plakken...



zou een platform met zeer fijne ribbels ook niet werken?


enig ander alternatief zou denk ik voorrang krijgen omdat een verwarmde platform veel stroom en sterkere voeding eist dan wanneer het zonder verwarmde platform :-/

#4

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 augustus 2012 - 09:08

Helaas, hier kan ik niet meer helpen. Dit klinkt voor mij meer als magie dan als chemie ;-)

Je moet er rekening mee houden dat bijna alle materialen bij afkoeling krimpen. Het lijkt erop dat je dat krimpen wilt voorkomen tijdens de eerste kritische fase waarin het materiaal nog heel dun is. Natuurlijk moet je daarnaast een goede hechting hebben om elke vervorming te voorkomen, maar alleen een goede hechting is denk ik niet genoeg, omdat de krachten die bij thermische krimp optreden gigantisch groot kunnen zijn.

#5

sas80

    sas80


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2012 - 09:50

@rwwh, bedankt voor je input.

Wat betreft de thermische krimp, ik denk inderdaad zoals je eerder aankaartte, enige manier is zoals nu gebruikt wordt een verwarmde platform ervoor gebruiken.

Ik weet tenminste nu dat het helaas niet anders kan... :)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures