Springen naar inhoud

Welke materiaal hecht zich goed aan PLA/ABS ?

• Log in om te kunnen reageren

sas80

sas80

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2012 - 13:27

Beste,

Ik ben bezig met een 3d printer. Het is gebruikelijk om een verwarmde aluminium/pcb bed te gebruiken voor de eerste laag van de "geprinte" plastic. Dit voorkomt dan dat de plastic zich loslaat na afkoelen of dat het gaat warpen na aantal lagen, en de kans op warpen wordt groter dermate de object dat geprint worden groter wordt.

Nou is mijn vraag, bestaat er een materiaal dat commercieel beschikbaar is die voor hetzelfde effect zorgt zonder dat het nodig is om het te verwarmen ?

Ik heb absoluut geen verstand van de chemische eigenschapen van de PLA/ABS.

Enige wat ik mogelijk denk dat kan werken is door een grove aluminium plaat te gebruiken zodat de eerste laag zich goed kan hechten.

Andere materialen wat mogelijk kunnen zijn is carbon, fiber glas, brushed aluminum. maar ik zou niet weten of deze praktisch zijn.

Ik waardeer iedereens input en bedankt :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 augustus 2012 - 11:34

Ik denk dat de verwarming zijn doel vooral bereikt doordat de eerste laag in de printer zo niet te snel afkoelt. Dit kun je dus niet bereiken op een andere manier zonder te verwarmen.

sas80

sas80

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2012 - 14:39

@rwwh.

daar was ik al bang voor. het volgende observatie is wel intressant.

-wanneer de verwarmde aluminium beetje vettig is( met vinger erover heen gegaan) dan gaat het ook warpen ook al is het verwarmd tot 60 graden, het print laat zich alsnog los na enkele lagen.