Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 68

Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

Ik was benieuwd naar de resultaten en de studietips van de mensen van het WSF. Wellicht ook nuttig voor anderen, hoe doen de ervaren studenten dat?

Duss.. vandaar mijn vraag: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

TS begint. Ik sta een 8,2. Niet zo heel hoog, maar toch aardig. Stiekum hoop ik het wat omhoog te krijgen, het staat nu wat lager vanwege een tegenvallend cijfer.

Of ik een zware studie heb? Oordeel zelf. Het is een van de zwaardere alfa studies. Gemiddeld tussen de 120 en 250 pagina's per week lezen, en dan de iets zwaardere kost (bijv stukken over propositie logica, inductie in de wetenschap, kennisleer, enz). Daarbovenop komt nog wat we zelf voor onze opdrachten lezen, (tussen de 100 en 300 pagina's per week) en de opdrachten zelf, per 3 maanden gemiddeld 3 essays, van 3000 woorden.

Wat doe ik ervoor? Ik steek er veel tijd in, (7+ uur per dag, en in het weekend ook vaak een paar uurtjes).

Maar.... ik gebruik hier en daar ook tactische 'trucjes'.

Veel van mijn vakken worden getentamineerd dmv essays. De truc is hierbij: Veel feedback vragen van de docent. Veel van mijn studiegenoten beginnen halverwege het kwartiel met het nadenken over een onderwerp. Ik heb tegen die tijd al een voorstel en een eerste draft naar mijn docent gestuurd. Mijn final draft is vaak de derde of vierde versie. Zo krijg ik veel meer feedback van de docent dan van mijn medestudenten, en zit ik op het eind van de rit al veel meer 'in de goede richting'.

Bij groepsopdrachten kun je vaak uit een aantal onderwerpen kiezen. Kies niet wat je op het eerste gezicht het meest interessante onderwerp vindt. Kijk naar wat je mede studenten kiezen. Vraag rond. 'en wat ga jij doen?' Kijk bij wie je wel en niet in de groep wil komen.

Klinkt cynisch, om te kiezen vanuit tactiek (ipv interesse) maar bij elke opdracht vind ik uiteindelijk wel iets interessants. Veel demotiverender is het om met een stel lamme takken in een gebed zonder einde terecht te komen. Ben hier in het verleden wel eens mee op mijn bek gegaan (vandaar het tegenvallende cijfer).

Begin het kwartiel alsof het het einde is. Vaak heb je het dan nog niet zo druk, maar druk ga je het vanzelf wel krijgen. Dus ik probeer ieder kwartiel vooruit te werken.

Durf crap in te leveren. Veel mensen uit mijn klas halen wel achten en negens.. maar wel met een dikke vertraging. Ze zijn zo perfectionistisch dat ze veel te veel tijd in 1 project steken. Dan gaan ze over deadlines heen, en dat stapelt zich op, omdat het volgende kwartiel ook weer deadlines heeft.

Met als gevolgd dat ze ieder kwartiel maar 5 of 10 punten halen waar 15 nominaal is. Ik stel mijzelf een vast aantal dagen voor een opdracht. Is die klaar, dan lever ik het in, hoe ontevreden ik ook ben. Het heeft me inderdaad wel eens een lager cijfer opgeleverd, maar vaak genoeg ook wel een hoger cijfer dan ik verwachtte. En ik hoor tot de 25% van de studenten in mijn studie die wel nominaal loopt. De rest loopt achter.

Dat was mijn duit in het zakje. En wees gerust, ik heb ook nog een sociaal leven ook, en niet alleen online.. ;)

Berichten: 289

Re: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

Kan je "een van de zwaardere alfa studies" verder specificeren?

Het klinkt mij een beetje als "een van de hoogste bergen van Nederland", d.w.z. het klinkt als heel wat maar het is nog maar een heuveltje.

Berichten: 68

Re: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

Ericw schreef: wo 08 aug 2012, 22:32
Kan je "een van de zwaardere alfa studies" verder specificeren?

Het klinkt mij een beetje als "een van de hoogste bergen van Nederland", d.w.z. het klinkt als heel wat maar het is nog maar een heuveltje.
Want alfa is per definitie easy? ;)

Ik kan alleen redeneren vanuit vergelijkbare ervaringen.

Veel zwaarder dan de psychologie vakken die ik gedaan heb, net iets minder zwaar als de informatica vakken die ik gedaan heb.

Berichten: 289

Re: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

Is er een reden waarom je wel wilt vertellen hoe je je studie doet maar niet welke je doet?

Berichten: 68

Re: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

Ericw schreef: wo 08 aug 2012, 22:38
Is er een reden waarom je wel wilt vertellen hoe je je studie doet maar niet welke je doet?
Ik ben een beetje terughoudend omdat het maar een heel kleine master is. 30 man die het in NL studeren. Zo ben ik wel heel erg herkenbaar.

Tip van de sluier wil ik wel oplichten, het is met filosofie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

Het doel van dit topic ontgaat me eerlijk gezegd. Een leerproces is per persoon erg verschillend, evenals de resultaten die daar het gevolg van zijn. Dit verschilt ook nog eens per studie, dus even vergelijken met anderen is ook niet aan de orde.

Wat betreft jouw introductie BadSanta: je wilt niet aangeven wat voor studie je exact doet, prima, het doel van je topic wordt er echter des te vager door. Het ziet er nu meer naar uit dat je graag even aan de anonieme buitenwereld wilt laten weten hoe een geweldige student je wel niet bent. Met de inzet die je blijkbaar kunt leveren hebben we hier wel wat aan op het wsf, maar naar mijn mening dan uitgewerkt in de topics en niet in een uiteenzetting over jezelf.

Studietips kunnen uiteraard wel een basis vormen voor een topic, maar dat lijkt me hier niet geheel de insteek, gezien je uiteenzettende openingspost over je eigen ervaringen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 68

Re: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

Pectus schreef: wo 08 aug 2012, 23:24
Het doel van dit topic ontgaat me eerlijk gezegd. Een leerproces is per persoon erg verschillend, evenals de resultaten die daar het gevolg van zijn. Dit verschilt ook nog eens per studie, dus even vergelijken met anderen is ook niet aan de orde.
Dat ben ik niet met je eens. Zeker, mensen verschillen in hun leerproces, maar ik denk dat er zeker tips en trucs zijn die voor meerdere mensen relevant zijn.

Ik zie veel mensen in valkuilen stappen die m.i te vermijden zijn. Zie bijvoorbeeld perfectionisme. Het perfecte is de vijand van het goede. Perfectionisme zorgt ervoor dat veel mensen niet eruit kunnen halen wat er voor hen in zit. Ik ben zelf door schade en schande wijs geworden. Vandaar mijn tips, ik wil dat anderen niet opniew het wiel hoeven uitvinden.
Pectus schreef: wo 08 aug 2012, 23:24
Wat betreft jouw introductie BadSanta: je wilt niet aangeven wat voor studie je exact doet, prima, het doel van je topic wordt er echter des te vager door. Het ziet er nu meer naar uit dat je graag even aan de anonieme buitenwereld wilt laten weten hoe een geweldige student je wel niet bent. Met de inzet die je blijkbaar kunt leveren hebben we hier wel wat aan op het wsf, maar naar mijn mening dan uitgewerkt in de topics en niet in een uiteenzetting over jezelf.
Zo geweldig vind ik mezelf anders niet, ik moet hard genoeg werken voor die 8.

En hoe specifiek moet ik zijn? Is het feit dat het om een wijsbegeerte studie gaat niet specifiek genoeg? Moet het helemaal uitgespeld zijn welke master ik volg en waar, om een beetje nut van mijn tips te hebben?

Ik denk dat iedereen die veel lees/essay werk moet doen voordeel kan hebben bij deze tips..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

Denk je niet dat het dan beter is om je tips aan je perfectionistische studiegenoten aan te bieden?

Of: gewoon iedereen zelf laten uitvinden wat voor hem of haar het beste werkt? Iedereen is anders en studeert graag op een manier die bij hem of haar past. Sommige mensen zullen zich gelukkiger voelen wanneer ze hun werkstuk te laat, maar wel tot in de puntjes verzorgd, inleveren. Anderen, zoals jij, hechten meer waarde aan het op tijd inleveren en verder kunnen gaan met de volgende "horde". Het een is niet per se beter dan het ander.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 289

Re: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

Ik heb zelf 1 bachelor en 2 masters afgerond met elk gemiddeld een 7,5 (noem me consistent) en kan me absoluut niet vinden in de tips van BadSanta.

Voor essays/werkstukken is het simpel:

Als ik mijn voorbereiding gedaan heb, schrijf ik 400 woorden per uur. Ik schrijf effectief 6 uur per avond/nacht (overdag is voor uitslapen/relaxen/voorbereiding). Voor een essay van 3000 woorden zou ik dan 2 avonden uittrekken, en wel de laatste twee. Waarom zou ik me eerder druk maken?

Met een scriptiebegeleider had ik afgesproken dat dingen (analyses/hoofdstukken) op werkdagen voor 1700 inleveren onzin was, want ze was toch altijd om 1630 al weg. Daarmee verschoof de inlevertijd naar 0730 de volgende ochtend. Perfect om alles 's nachts nog even af te maken.

Als ik 300 pagina's moest lezen, las ik de eerste 20 en de laatste 20, de rest scande ik even.

"Crap inleveren" vind ik echt een stom advies. Ik heb elk van mijn ingeleverde stukken als ze af waren ('s nachts om een uur of 0300 / 0400) nog goed doorgelezen en zo nodig verbeterd.

N.B. Dit zijn met nadruk géén adviezen voor anderen. Dit zijn dingen die voor mij gewerkt hebben. Ik noem ze even om het contrast met BadSanta's adviezen aan te geven.

Berichten: 68

Re: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

Marko schreef: do 09 aug 2012, 00:10
Denk je niet dat het dan beter is om je tips aan je perfectionistische studiegenoten aan te bieden?
Heb ik ook gedaan.
Ericw schreef: do 09 aug 2012, 00:39
Ik heb zelf 1 bachelor en 2 masters afgerond met elk gemiddeld een 7,5 (noem me consistent) en kan me absoluut niet vinden in de tips van BadSanta.

Voor essays/werkstukken is het simpel:

Als ik mijn voorbereiding gedaan heb, schrijf ik 400 woorden per uur. Ik schrijf effectief 6 uur per avond/nacht (overdag is voor uitslapen/relaxen/voorbereiding). Voor een essay van 3000 woorden zou ik dan 2 avonden uittrekken, en wel de laatste twee. Waarom zou ik me eerder druk maken?

Met een scriptiebegeleider had ik afgesproken dat dingen (analyses/hoofdstukken) op werkdagen voor 1700 inleveren onzin was, want ze was toch altijd om 1630 al weg. Daarmee verschoof de inlevertijd naar 0730 de volgende ochtend. Perfect om alles 's nachts nog even af te maken.

Als ik 300 pagina's moest lezen, las ik de eerste 20 en de laatste 20, de rest scande ik even.

"Crap inleveren" vind ik echt een stom advies. Ik heb elk van mijn ingeleverde stukken als ze af waren ('s nachts om een uur of 0300 / 0400) nog goed doorgelezen en zo nodig verbeterd.

N.B. Dit zijn met nadruk géén adviezen voor anderen. Dit zijn dingen die voor mij gewerkt hebben. Ik noem ze even om het contrast met BadSanta's adviezen aan te geven.
Als ik iets in lever check ik het inderdaad op fouten, en ik zal altijd iets inleveren waar een kop en staart aan zit. Ook vaak 's nachts. Wat ik niet doe (als ik de tijd er niet voor heb) eindeloos doorsleutelen tot iets helemaal perfect is.

Je kunt zeggen 'ieder zijn meug' over perfectionisme, maar ik zie om me heen dat het veel vertraging op levert, en dat kan toch niet helemaal de bedoeling zijn.

'Even scannen' is iets wat ik nooit zou doen. De docent verwacht dat je alles gelezen en begrepen hebt. Je kunt dan vragen krijgen als 'In paragraaf x zei de schrijver dit over theorie y, wat impliceert dit over zijn houding tegenover stelling z?'.

Als ik alles 'even gescand' zou hebben zou ik persoonlijk met de mond vol tanden staan. Maar goed, misschien verschilt dit ook per opleiding. Of kan ik niet goed 'scannen'.(iemand daar nog tips over?).

In 2 dagen een essay van 3000 woorden af, ik wou dat ik dat kon!

Verder: Wat een commentaar op een paar studietips! Ze zullen heus niet voor iedereen werken, maar is dat reden om maar helemaal geen tips uit te wisselen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

BadSanta schreef: do 09 aug 2012, 10:45
Verder: Wat een commentaar op een paar studietips! Ze zullen heus niet voor iedereen werken, maar is dat reden om maar helemaal geen tips uit te wisselen?
Ik snap het ook niet. Daarom heb ik een tip voor een efficient en aangenaam gebruik van een internetforum. Laat de topics die voor jou onzinnig lijken, links liggen: het in vraag stellen van het nut van een topic heeft zelden een positief effect op dat topic.

Soms is 'even scannen' nuttig. Je hoeft niet altijd alle techniciteiten door te lopen om uit een werk te halen wat je nodig hebt.

Berichten: 289

Re: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

het in vraag stellen van het nut van een topic heeft zelden een positief effect op dat topic.
Dat in tegenstelling tot het in vraag stellen van reacties op een topic?

Anyway, ik heb geen enkel bezwaar tegen het uitwisselen van studietips; wat ik wel bezwaarlijk vind is de houding "ik doe het goed en ik zie anderen het fout doen dus ik ga vertellen hoe ik het doe en zo moet het".

Ik zal een aantal opmerkingen BadSanta herphraseren (met excuses voor het anglicisme).
De truc is hierbij: Veel feedback vragen van de docent. (...) Zo krijg ik veel meer feedback van de docent dan van mijn medestudenten, en zit ik op het eind van de rit al veel meer 'in de goede richting'.
((Hoezo truc? Is dit enige? Is dit de beste? Werkt dit altijd bij alle docenten?))

"Als je al vroeg aan een essay begint, heb je gelegenheid om tijdens het proces je docent regelmatig om commentaar te vragen. Hier kan je essay beter van worden."

(Zelf nooit gedaan, wel bij een aantal vakken het hoogste cijfer gehaald.)
Kies niet wat je op het eerste gezicht het meest interessante onderwerp vindt. (...) Kijk bij wie je wel en niet in de groep wil komen.
"Bij het kiezen van onderwerp is het soms handig om niet alleen op het onderwerp te letten, maar ook op met welke personen je goed samen kan werken."

(Op zich goed advies, kan ook gegeven worden zonder medestudenten als "lamme takken" af te schilderen.)
Begin het kwartiel alsof het het einde is. Vaak heb je het dan nog niet zo druk, maar druk ga je het vanzelf wel krijgen. Dus ik probeer ieder kwartiel vooruit te werken.
"Probeer je werkdruk te spreiden over het blok/kwartiel/semester. Als je het aan het begin nog niet zo druk hebt, begin dan vast aan iets wat je later pas af hoeft te hebben."

(Meh. Wat is erger, lang een gemiddelde werkdruk of kort een zware werkdruk?)

Wat betreft niet-te-perfectionistisch-zijn en nominaal-lopen-door-crap-in-te-leveren, die zou ik graag herphraseren maar dat lukt me niet omdat ik me niet kan verplaatsen in die houding. Sowieso zijn twee van mijn perfectionistische, altijd-te-laat-inleverende, niet-nominaal-lopende vrienden Cum Laude afgestudeerd. Wie ben ik om te zeggen dat ze het verkeerd gedaan hebben?

Berichten: 68

Re: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

Ericw schreef: do 09 aug 2012, 12:47
wat ik wel bezwaarlijk vind is de houding "ik doe het goed en ik zie anderen het fout doen dus ik ga vertellen hoe ik het doe en zo moet het".
Misschien klinkt het arrogant. Maar ik heb gewoon echt het idee dat andere mensen in vermijdbare valkuilen trappen. En dat mijn cijfers ietsje beter zijn, niet omdat ik een geweldige student ben, maar omdat ik de valkuilen heb leren herkennen en omzeilen.
Ericw schreef: do 09 aug 2012, 12:47
"Probeer je werkdruk te spreiden over het blok/kwartiel/semester. Als je het aan het begin nog niet zo druk hebt, begin dan vast aan iets wat je later pas af hoeft te hebben."

(Meh. Wat is erger, lang een gemiddelde werkdruk of kort een zware werkdruk?)
Als ik niet vooruitwerk, is aan het einde van het kwartiel mijn werkdruk te zwaar, en krijg ik de zaken niet af. Ik denk dat dit voor meer studies geldt.
Ericw schreef: do 09 aug 2012, 12:47
Sowieso zijn twee van mijn perfectionistische, altijd-te-laat-inleverende, niet-nominaal-lopende vrienden Cum Laude afgestudeerd. Wie ben ik om te zeggen dat ze het verkeerd gedaan hebben?
Ze hebben het niet verkeerd gedaan! Ze zijn alleen gezegend met meer talenten dan ik, dus zal dit voor mij, en alle anderen die niet dat talent hebben, minder werken.

Overigens niks mis met laat inleveren an sich, maar ik zie gewoon dat het in veel gevallen leidt tot studievertraging. (Die jouw vrienden hebben weten te omzeilen).

Maar ik weet dat voor mezelf, dat een eenmaal opgelopen achterstand bijna niet meer is in te halen.. met vertraging als gevolg.
eendavid schreef: do 09 aug 2012, 11:49
Soms is 'even scannen' nuttig. Je hoeft niet altijd alle techniciteiten door te lopen om uit een werk te halen wat je nodig hebt.
Misschien ben ik dan weer 'te' perfectionistisch in het lezen.. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

Even speciaal voor dit topic mijn gemiddelde even opgezocht: een 7.1. Vast een gruwel voor sommigen (helemaal als ik zinnen lees als "Ik sta een 8,2. Niet zo heel hoog, maar toch aardig.") maar om heel eerlijk te zijn boeit het me niet echt.

Om even te beschrijven wat voor type student ik ben: Ik ben een bachelorstudent biomedische technologie en ga na deze vakantie beginnen aan mijn 4e jaar (ik loop niet nominaal dus).

Mijn aanpak voor essays (of vooral tentamens aangezien ik voor mijn studie jammer genoeg niet bijster veel moet schrijven) is gewoon doen. In de zin "wees niet bang om crap te leveren" kan ik mij wel in zekere mate vinden. Niks is perfect ik lever liever iets op tijd in ook al heeft het fouten dan me te schamen voor mijn imperfecties en nooit iets af te leveren.

Maar wat ik vooral belangrijk vind is het besef dat ik aan het leren ben (daarom zit ik op een universiteit) en bij leren hoort het maken van fouten. Eveneens ben ik ook groot voorstander van dingen doen die leuk zijn. Liever me storten op een vak wat ik echt leuk vind en daardoor andere dingen laat vallen dan me helemaal in de stress werken om alles met zo'n hoog mogelijk cijfer af te sluiten. Dit is de voornamelijke reden dat ik niet nominaal loop, maar heb er eigenlijk ook geen bezwaar tegen. Hierdoor heb ik nou juist ook weer meer tijd om ook andere leuke dingen te doen. Zo ga ik, terwijl ik mijn laatste 3 vakken van mijn studie afrond, ook een minor lesgeven erbij doen, gewoon omdat het zeer leuk lijkt om te doen niet omdat ik er wat aan zou hebben.
Ericw schreef: wo 08 aug 2012, 22:32
Kan je "een van de zwaardere alfa studies" verder specificeren?

Het klinkt mij een beetje als "een van de hoogste bergen van Nederland", d.w.z. het klinkt als heel wat maar het is nog maar een heuveltje.
Ik kon het niet laten om even te grinniken, leuke vergelijking :) .

Berichten: 68

Re: Wat voor cijfer sta je gemiddeld, en wat doe je daarvoor?

kingtim schreef: ma 13 aug 2012, 10:30
Hierdoor heb ik nou juist ook weer meer tijd om ook andere leuke dingen te doen. Zo ga ik, terwijl ik mijn laatste 3 vakken van mijn studie afrond, ook een minor lesgeven erbij doen, gewoon omdat het zeer leuk lijkt om te doen niet omdat ik er wat aan zou hebben.
Ik denk altijd dat als je de dingen doet die je leuk vindt, je vanzelf dingen doet 'waar je wat aan hebt'. Zo ben ik ook door mijn bachelor studie gerold. Ook ongeveer een 7, en daarnaast veel leuke dingen gedaan, me in de breedte ontwikkeld.

Reageer