Stress zorgt voor anders leren

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Stress zorgt voor anders leren

BAARN - Gestresste mensen gebruiken andere hersengebieden en strategieën tijdens het leren dan niet-gestresste personen. Dat stellen onderzoekers van de Ruhr-Universität Bochum. Kalme mensen passen vaker bewuste leerstrategieën toe, terwijl mensen met stress meer vertrouwen op hun intuïtie. "Onze resultaten laten zien dat stress invloed heeft op de verschillende geheugensystemen die de hersenen aanzet", aldus onderzoeker Lars Schwabe. Samen met zijn collega Oliver Wolf publiceerde hij het onderzoek in het Journal of Neuroscience.


Onderzoek

De conclusies zijn gebaseerd op experimenten met 59 personen. De helft van de deelnemers werd verplicht om zijn hand gedurende drie minuten in een bak ijskoud water te houden. Hormoonlevels lieten zien dat dit flink wat stress tot gevolg had.

De andere helft van de deelnemers moest hun hand in een bak water houden met een aangename temperatuur. Vervolgens leerden de deelnemers het weer te voorspellen aan de hand van kaarten.


Verschil

De niet-gestresste deelnemers focusten hierbij op de individuele symbolen op de kaarten en keken minder naar de combinaties. Zij hanteerden heel bewust een simpele strategie. Een MRI-scan liet zien dat zij hierbij vooral de hippocampus activeerden. Dit hersengebied is belangrijk voor het lange termijngeheugen.

De strategie van de gestresste deelnemers was veel complexer. Zij baseerden hun beslissingen op de combinaties van de symbolen en deden dit voornamelijk onbewust. De gestreste deelnemers waren niet in staat om hun strategie onder woorden te brengen. Uit de MRI bleek dat zij een deel van de middenhersenen aanspraken dat betrokken is bij onbewust leren.

"Stress heeft invloed op het bewuste leerproces wat afhankelijk is van de hippocampus", aldus Schwabe. "Daarom gebruiken de hersenen bij stress andere bronnen."


Bron: Gezondheidsnet


Lees het volledige artikel hier.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Stress zorgt voor anders leren

Leuk artikel, nooit zo bij stilgestaan eigenlijk, maar ik merk het ook tijdens mijn werk. Geen stress = ophalen van opgeslagen kennis op basis van ervaring (expliciet geheugen). Veel stress = meer geconditioneerd handelen (impliciet geheugen). Dat laatste brengt logischerwijs meer fouten met zich mee.


Toevallig heb ik 16 augustus daar een symposium over georganiseerd samen met de assistentenvereniging waar ik in zit; time management. Is namelijk een groot probleem in de gezondheidszorg.


PS Ik neem aan dat ze fMRI bedoelen ipv MRI.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 306

Re: Stress zorgt voor anders leren


De helft van de deelnemers werd verplicht om zijn hand gedurende drie minuten in een bak ijskoud water te houden. Hormoonlevels lieten zien dat dit flink wat stress tot gevolg had.

De andere helft van de deelnemers moest hun hand in een bak water houden met een aangename temperatuur.

Vervolgens leerden de deelnemers het weer te voorspellen aan de hand van kaarten

Is het niet wat gemakkelijk geconcludeerd dat onder stress andere hersengebieden werken? het lijkt mij wat indirect.


zouden de conclusies niet moeten zijn dat:

Ä) wanneer men z'n hand in een bak met ijskoud water houdt, er bepaalde stress hormonen vrijkomen?

en

B) wanneer men z'n hand in een bak met ijskoud water houdt, er andere hersengebieden worden gebruikt bij het oplossen van een ander (minder relevant en niet gerelateerd) probleem, dan wanneer je je hand in normaal water houdt?


ik denk toch niet dat je kan zeggen A maakt C, en A maakt D, dus C maakt D.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Stress zorgt voor anders leren

Onwetend schreef: vr 10 aug 2012, 18:16
... zouden de conclusies niet moeten zijn dat:

Ä) wanneer men z'n hand in een bak met ijskoud water houdt, er bepaalde stress hormonen vrijkomen?
Deze conclusie is al vaak vastgesteld in vroeger onderzoek. Zodanig dat je er mag vanuit gaan dat A) een feit is (zie bv. deze review van 1975). Je hebt daarvoor het huidig onderzoek niet nodig. De 'cold pressor test' (zo heet die test) wordt trouwens erg vaak gebruikt in onderzoek, ondermeer als manier om stress uit te lokken bij de proefpersonen.

De test staat in gemakkelijker taal beschreven op bv. deze website:
... Typically, a cold pressor test involves a container filled with ice water. The patient’s hand is dipped in the container for at least a minute. Sometimes a foot may be used instead, or a coldcloth or pack can be placed on the patient’s forehead. In all cases, the cold pressor test stresses the body, causing the sympathetic nervous system to react. This should cause a rise in blood pressure, because the veins will constrict in response to the cold. ...
Het sympathisch zenuwstelsel is dat deel van het zenuwstelsel dat geactiveerd wordt bij stress, zodanig dat oa. adrenaline en noradrenaline worden vrijgezet,.


Ik ben er zelf trouwens geen echte fan van omdat het zo'n typische test is die in het labo (en dus ook voor het uitvoeren van psychologische experimenten) wordt gebruikt, maar die in het echte leven zelden voorkomt als oorzaak van stress. Maar dat neemt niet weg dat de test wel degelijk een stress-test is.

(Bovendien heb ik het altijd wel wat moeilijk met tests die worden gebruikt, puur voor onze kennis, die pijnlijk zijn. Maar goed, ik snap wel dat ze belangrijke kennis kunnen opleveren. En er is sowieso al toestemming nodig van de proefpersonen om daartoe over te kunnen gaan).

... B) wanneer men z'n hand in een bak met ijskoud water houdt, er andere hersengebieden worden gebruikt bij het oplossen van een ander (minder relevant en niet gerelateerd) probleem, dan wanneer je je hand in normaal water houdt? ...
Aangezien men vroeger al heeft aangetoond dat de cold pressor test een stress test is, mag men hier gewoon veralgemenen tot 'stress zorgt ervoor dat er andere hersengebieden worden gebruikt bij het oplossen van een probleem. Als de persoon geen stress ervaart dan worden er andere hersengebieden gebruikt daarvoor.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer