Springen naar inhoud

- - - - -

Verwijding pupil verklapt seksuele oriŽntatie

• Log in om te kunnen reageren

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 augustus 2012 - 10:47

AMSTERDAM - De reactie van de pupil bij het kijken naar erotische video’s laat zien of een man homo- of heteroseksueel is. Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers van de Cornell Universiteit deze week in PLoS.

De methode komt vooral van pas bij psychologisch onderzoek. Op dit moment wordt de seksuele oriëntatie achterhaald dan wel door het simpelweg te vragen, dan wel door het meten van opwinding in de schaamstreek.
Beide zijn echter niet ideaal: de eerste niet omdat er niet altijd het juiste antwoord gegeven worden, waardoor resultaten verstoord raken. De tweede niet omdat die nogal invasief is, waardoor mensen van traditionelere culturen zelden aan psychologische onderzoeken rond seksuele voorkeur meedoen.
Het meten van de verwijding van de pupil bij het kijken naar opwindend materiaal blijkt echter een goed alternatief. De pupillen van homo- en heteroseksuele mannen verwijdden zich respectievelijk bij het kijken naar homo- en heteroseksueel georiënteerde erotiek, precies volgens verwachting.
En passant loste het onderzoek de vraag of biseksualiteit bij mannen fysiologisch nu wel bestaat ook op. Nog steeds wordt door velen gedacht dat mannelijke biseksualiteit vooral veroorzaakt wordt door factoren zoals persoonlijkheidsproblemen.

Oogmetingen lieten echter zien dat biseksuele mannen opgewonden werden van zowel homo- als heteroseksuele video’s, waaruit de onderzoekers de conclusie trokken dat biseksualiteit een fysiologische achtergrond heeft, net als andere seksuele oriëntaties.
Opvallend was dat de oogmetingsmethode een hele schaal blootlegde aan oriëntaties. Zo viel de pupilverwijding van mannen die zich als ‘vooral hetero’ zagen precies tussen de hetero- en de biseksuelen in. Dat maakt toekomstig onderzoek nog accurater.
Overigens werkte de methode bij vrouwen niet. Zoals ook al uit eerder onderzoek is gebleken, raken vrouwen opgewonden van zowel hetero- als homoseksuele beelden. Hun pupillen sloegen dan ook bij beide uit.

Bron: nu.nl

Lees het volledige artikel hier
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 augustus 2012 - 12:55

Overigens werkte de methode bij vrouwen niet. Zoals ook al uit eerder onderzoek is gebleken, raken vrouwen opgewonden van zowel hetero- als homoseksuele beelden. Hun pupillen sloegen dan ook bij beide uit.

Zou dat de enige conclusie zijn die je daaruit kunt trekken?

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 09 augustus 2012 - 13:03

En passant loste het onderzoek de vraag of biseksualiteit bij mannen fysiologisch nu wel bestaat ook op. Nog steeds wordt door velen gedacht dat mannelijke biseksualiteit vooral veroorzaakt wordt door factoren zoals persoonlijkheidsproblemen.

Oogmetingen lieten echter zien dat biseksuele mannen opgewonden werden van zowel homo- als heteroseksuele video’s, waaruit de onderzoekers de conclusie trokken dat biseksualiteit een fysiologische achtergrond heeft, net als andere seksuele oriëntaties.

Zijn die twee citaten niet met elkaar in strijd?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2012 - 18:23

Dat denk ik niet, want het ťťn gaat over vrouwen en het andere over mannen.

Dat je pupilverwijding krijgt bij biseksuele mannen sluit een psychologisch probleem natuurlijk niet uit. Op basis van zo'n probleem kun je natuurlijk prima een fysiologische reactie
krijgen. Zo kan mentale stress allerlei fysieke reacties teweeg brengen. Dit houdt niet in dat ik denk dat biseksuelen een psychologische afwijking hebben. De conclusie in het artikel klopt alleen niet.

Sowieso vraag ik me af hoe gevoelig pupilverwijding is voor erotische beelden. Je krijgt deze verwijding op basis van sympatische activatie en je lichaam discrimineert niet tussen verschillende emoties. Ik denk bijvoorbeeld dat aversie (schokkende beelden) ook een verwijding
geeft.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 augustus 2012 - 21:13

Ik denk bijvoorbeeld dat aversie (schokkende beelden) ook een verwijding geeft.

Bij mannen en vrouwen hetzelfde? Of juist eerder richting de resultaten die uit dit onderzoek kwamen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2012 - 06:08

Mannen kunnen over het algemeen beter tegen schokkende beelden is mijn ervaring (geen bron!). Ik verwacht dan een minder duidelijke sympatische respons in mannen dan in vrouwen.
Ergo, minder pupilverwijding.

Misschien nog wel aardig om hierover de literatuur in te duiken om te kijken wat hierover bekend is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures