[scheikunde] Korte vraag ivm verandering van een chemisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Korte vraag ivm verandering van een chemisch evenwicht

Neem een gewone evenwichtsreactie:

A + B <-----> C

Stel dat men cA verhoogt, dan gaat het evenwicht zich (tijdelijk) naar rechts verplaatsen.

Dwz. dat er (tijdelijk) meer C gevormd wordt.

Maar hoe zit het dan precies met cB? Wordt die dan tijdelijk kleiner? Of blijft die gelijk?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Korte vraag ivm verandering van een chemisch evenwicht

Hoe wordt die concentratie C hoger?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Korte vraag ivm verandering van een chemisch evenwicht

Marko schreef: do 09 aug 2012, 15:11
Hoe wordt die concentratie C hoger?
Ah ja, doordat A zich aan B bindt. Dus de cBwordt wel degelijk minder. Ik vermoedde dit al, maar zag dit nergens in mijn cursus expliciet bevestigd.

Bijkomende vraag: Als zich een nieuw evenwicht heeft ingesteld (na de c wijziging), dan liggen cAen cc bijgevolg hoger dan bij het eerste evenwicht (en cB lager), veronderstel ik?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Korte vraag ivm verandering van een chemisch evenwicht

Grasshopper schreef: do 09 aug 2012, 15:18
Bijkomende vraag: Als zich een nieuw evenwicht heeft ingesteld (na de c wijziging), dan liggen cAen cc bijgevolg hoger dan bij het eerste evenwicht (en cB lager), veronderstel ik?
Uit der aard aller logica, ja.
Grasshopper schreef: do 09 aug 2012, 14:58
Neem een gewone evenwichtsreactie:

A + B <-----> C

Stel dat men cA verhoogt, dan gaat het evenwicht zich (tijdelijk) naar rechts verplaatsen.

Dwz. dat er (tijdelijk) meer C gevormd wordt.
Hoezo dat "tijdelijk" ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Korte vraag ivm verandering van een chemisch evenwicht

Jan van de Velde schreef: do 09 aug 2012, 16:32
Uit der aard aller logica, ja.

Hoezo dat "tijdelijk" ?
Ja, dat klopt niet zie ik nu in. Het is de reactiesnelheid van A + B ----> C die "tijdelijk" overheerst.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Reageer