amperometrische en coulometrische titraties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

amperometrische en coulometrische titraties

Ik zit een beetje in de knoop met mijn elektrochemie en voornamelijk het hoofdstuk coulometrie

.

Een examenvraag was "beschrijf principe van amperometrische en coulometrische titraties"

Een coulometrische titratie gebeurd onder een constante stroom met gebruik van de wetten van Faraday (Q = I * t) en is een eindpuntbepaling (volledige omzetting van een stof in een vorm met een andere oxidatietoestand).

Wat is dan een amperometrische titratie? Is dit ook een onderdeel van de coulometrie? Want andere mogelijke metingen die onder coulometrie vallen zijn de potentiostatische titratie (constante spanning) en de elektrogravimetrie (omzetten in weegbare vorm).

Als ik dan verder in mijn cursus ga kom ik ook "vergelijking van coulometrische en volumetrische titratie" tegen.

Kan er iemand mij hierin verder helpen? Zijn de volumetrische titratie en de amperometrische titratie dan ook nog praktijkgerichte bepalingen van de coulometrie?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: amperometrische en coulometrische titraties

amperometrisch is juist dat je de verandering in stroom meet (dus niet constant)
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 36

Re: amperometrische en coulometrische titraties

Dus een amperometrische titratie behoort niet tot de coulometrie, want bij coulometrie meet men de lading?

Een volumetrische titratie gebeurd meestal met een buret en ifv het volume. Meet men dan lading ifv het volume ipv een eindpuntmeting bij de coulometrische titratie?

Als ik mijn cursus bekijk spreekt men over meten van lading bij een contante spanning, meting van lading bij een constante stroom (de coulometrische titratie) of meten van een massa (elektrogravimetrie). Dit zijn de 3 soorten bepalingen van de coulometrie.

Onder welke "onderdelen" vallen de amperometrische titratie en de volumetrische titratie dan? Is een volumetrische titratie onderdeel van de potentiometrie?

Reageer