Berekening HEA balk tbv tuinkas

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Berekening HEA balk tbv tuinkas

Na een avond zoeken en berekenen heb ik getracht om uit te rekenen welke HEA balk ik nodig heb om een overspanning van 7 meter van een tuinkas op te vangen.

Allereerst een principeschets (bekeken vanaf de kopse kant, het rode rechthoekje is de te plaatsen balk):
balk1.jpg
balk1.jpg (112.27 KiB) 1796 keer bekeken
Ik wil 2 tuinkassen in de lengte tegen elkaar plaatsen maar dan zonder tussenwanden/staanders (overkapping zwembad).

Als eerste ben ik begonnen met het vaststellen van de belastingen. Hiervoor heb ik de volgende belastingen berekend:

- belasting agv gewicht van de te plaatsen balk;

- belasting agv het glazen dak;

- belasting agv sneeuw (regen lijkt mij niet maatgevend op puntdaken);

- belasting agv een flinke wind.

De gegevens heb ik bij elkaar gezocht op internet.

Ik kwam hier en daar tegen dat er op de belasting een veiligheidsfactor wordt gezet van 1,5. Klopt dit??

Na het bepalen van de belastingen ben ik aan het rekenen geslagen. Als eerste heb ik de krachten bepaald:
balk2a.jpg
balk2a.jpg (152.13 KiB) 1854 keer bekeken
Na het bepalen van de belasting heb ik het maximale moment uitgerekend om daarna mbv de staaltabellen (ook op internet gevonden) een balk te bepalen:
balk2b.jpg
balk2b.jpg (143.09 KiB) 1881 keer bekeken
Ik heb dus de volgende zaken berekend:

- maximale spanning;

- weerstandsmoment;

- doorbuiging.

Ik zag dat bij de maximale spanning van een balk ook weer een veiligheidsfactor van 1,5 wordt gebruikt. Klopt dit??

Ik ben uitgegaan van de volgende tabel:
balk3.jpg
balk3.jpg (386.66 KiB) 1832 keer bekeken
1. Mijn primaire vraag is of ik iets heb gebakken van de berekening, het is tenslotte allemaal bij elkaar gezocht.

2. Secundair ben ik benieuwd of er 2 keer een veiligheidsfactor dient te worden toegepast; zowel bij de belasting als bij de spanning. Als dit slechts op 1 plaats hoeft, is de doorbuiging aanzienlijk minder.

Alvast bedankt voor jullie mening.

Groet, Theo

Berichten: 5

Re: Berekening HEA balk tbv tuinkas

Iemand die mij iets verder kan helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekening HEA balk tbv tuinkas

Ken je deze site? http://www.staaltabellen.nl/balkstaal

Daar kun je in grafieken direct aflezen wat voor profiel je nodig hebt. Overspanning gaat maar tot 6 meter, maar kan je met wat fantasie wel extrapoleren naar 7 meter.

Berichten: 232

Re: Berekening HEA balk tbv tuinkas

theove schreef: za 11 aug 2012, 01:58
2. Secundair ben ik benieuwd of er 2 keer een veiligheidsfactor dient te worden toegepast; zowel bij de belasting als bij de spanning. Als dit slechts op 1 plaats hoeft, is de doorbuiging aanzienlijk minder.


Allereerst maar eens antwoord op deze vraag: voor het bepalen van de doorbuiging gebruiken wij een veiligheidsfactor van 1,00... M.a.w. eigenlijk geen veiligheidsfactor dus. Alleen voor sterkte

Berichten: 232

Re: Berekening HEA balk tbv tuinkas

Je sneeuwbelasting heb je volgens mij iets ruim gerekend. Hoe heb je deze bepaald? Volgens welke norm? Of heb je gewoon de driehoek gevuld. Ik kom op een kleine 2kN/m op de ligger. Hogere belasting aannemen is natuurlijk gunstiger voor de veiligheid.

Voor het bepalen van de belasting op de balk kies je een sitatie permanente belasting + wind en daarna permanente belasting + sneeuw. Je hoeft ze niet allemaal op te tellen

Ook ben ik wel benieuwd hoe je je windbelasting hebt berekend

Veiligheidsfactor voor sterkteberekeningen hoef je geen 1,5 aan te houden. Voor een lichte industriefunctie was bij de oude normen een factor 1,2 goed genoeg.

Voor de berekening van de spanning in de uiterste vezel hoef je de maximale spanning van 235 niet te delen door de veiligheidsfactor

Je hebt nog wel te maken met een materiaalfactor, maar die is voor staal 1.

ik heb het verder niet nagerekend, maar wat voor formule heb je gebruikt voor de doorbuiging? Nogmaals, bij het bepalen van de doorbuiging reken je met het gewicht zonder veiligheidsfactor. Max doorbuiging van 0,004L is oke

Berichten: 5

Re: Berekening HEA balk tbv tuinkas

Dank voor de reacties.

De staaltabellen ken ik maar met fantasie extrapoleren is denk ik niet echt een juiste oplossing.

Voor de sneeuwbelasting heb ik 70 kg/m2 aangehouden. Per zijvlak is dat 70 x 1,66 (schuine zijde) x 7,00 (lengte). Omdat de balk 2 vlakken draagt dit maal 2 gedaan.

Voor de windbelasting zelfde som zoals hierboven maar dan met 100 kg/m2.

Ik heb alles opgeteld in de gedachte dat er een pak sneeuw op het dak kan liggen en er een harde wind staat.

De veiligheidsfactoren zal ik aanpassen aan 1,2 en 1,0.

De doorbuiging heb ik berekend met de formule Utot = (5/384) * ( L^4 / EI)

Reageer