Licht en (veel) spiegels

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 620

Licht en (veel) spiegels

Hallo allemaal!

Ik beeldde me het volgende eens in, en had daarover een vraagje:

Stel dat het zonlicht slechts op aarde invalt op 1 spiegel (dus stel dat je een schacht tussen de zon en aarde hebt gemaakt waarin het zonlicht valt) (de schacht gaat in een spiraalvorm rond de aarde) die zo dan weer het licht weerkaatst op een andere spiegel, en zo gaat het licht dan de hele aarde rond, door miljarden spiegels. Stel dat er na de laatste spiegel, geen spiegel meer is.

Gaat het licht dat de laatste spiegel weerkaatst even fel zijn als het oorspronkelijke licht, en zo ook dus even fel als het licht weerkaatst door alle andere spiegels? (ik weet het, nogal onduidelijk)
zonspiegelsschacht.JPG
zonspiegelsschacht.JPG (42.89 KiB) 343 keer bekeken
Hier dus een tekening voor verduidelijking van het experiment. Zal het licht dat uitkomt in B uiteindelijk even fel zijn als waar het de lichtbron in A verlaat?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Licht en (veel) spiegels

spiegels zijn nooit "perfect", en bij elke keer invallen op een spiegel zal er een (kleine) hoeveelheid licht verloren gaan (absorptie, verstrooiing, ...)

Gerelateerd:

http://www.physlink....perts/ae164.cfm
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 620

Re: Licht en (veel) spiegels

bedankt
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Berichten: 620

Re: Licht en (veel) spiegels

oeps...m'n tekening klopt ook niet echt...alle spiegels na de 1e moeten recht zijn..
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Reageer