Springen naar inhoud

pH buffermengsel verhogen (toelatingsexamen 2012)

• Log in om te kunnen reageren

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2012 - 16:19

Een buffer bestaat uit een mengsel van CH3COOH en CH3COONa.

Hoe kan men de pH verhogen?

1. NaOH toevoegen
2. CH3COOH toevoegen
3. CH3COONa toevoegen

Welke van de bovenstaande mogelijkheden zijn correct?

A. 1
B. 2
C. 3
D. 1 en 3

Ik heb hier helemaal geen idee van...

Buffermengsels worden in mijn cursus nauwelijks behandeld. Ik weet enkel dat het mengsels zijn die bestaan uit een zwak zuur en de geconjugeerde zwakke base. In dit geval CH3COOH en CH3COO-.
Verder weet ik ook dat de pH van een buffer nauwelijks wijzigt bij toevoeging van relatief kleine hoeveelheden zuur of base.
De formule om de pH van een buffer te berekenen is pKz - log[Z]/ [B].
Da's alles wat ik weet over buffers, en daarmee weet ik dus niet hoe je deze oef. oplost...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2012 - 16:23

even zonder formules en zo:

een hogere pH betekent: meer basisch. Dus voeg je een ... toe.
This is weird as hell. I approve.

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2012 - 16:25

even zonder formules en zo:

een hogere pH betekent: meer basisch. Dus voeg je een ... toe.

Een base dus. Maar 1 is een sterke base, en 3 is een zwakke base...
Gaan die dan steeds de pH verhogen?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2012 - 16:27

Vraag jezelf eens af: wat gebeurt er als je NaOH (-oplossing) toevoegt? Welke reactie treedt op?
Wat gebeurt er als je CH3COONa toevoegt. Welke reactie treedt op?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2012 - 16:48

Daar zit het hem al ...
Ik weet enkel wat een buffer is, maar vraag me niet naar de werking ervan...

In deze vraag veronderstel ik dat je volgende reacties krijgt:
CH3COOH + H2O (buffers zijn waterige opl.) <----> CH3​COO- + H3O+ (1)
en
CH3​COONa ----> CH3​COO- + Na
waarna
CH3​COO- + H2O <----> CH3​COOH + OH- (2)

En het zijn dus de reacties 1 en 2 die van belang zijn. Wat ik bv. al niet weet is hoe je dan een allesbehalve neutrale pH krijgt (genomen dat het om gelijke c base en zuur gaat), aangezien je dan met gelijke hoeveelheden CH3​COOH en CH3​COO- enerzijds en gelijke hoeveelheden H3O en OH anderzijds komt te zitten. Of gaat het zuur en de geconjugeerde base niet in gelijke mate ioniseren?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2012 - 16:51

Wat ik bv. al niet weet is hoe je dan een allesbehalve neutrale pH krijgt (genomen dat het om gelijke c base en zuur gaat), aangezien je dan met gelijke hoeveelheden CH3​COOH en CH3​COO- enerzijds en gelijke hoeveelheden H3O en OH anderzijds komt te zitten. Of gaat het zuur en de geconjugeerde base niet in gelijke mate ioniseren?

de zuur- resp. basesterkte van AcH en Ac- zijn niet even groot. Azijnzuur is een sterker zuur dan dat acetaat een base is (af te leiden uit de Ka van azijnzuur, waaruit je de Kb van acetaat kan vinden).
This is weird as hell. I approve.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2012 - 17:42

Daar zit het hem al ...
Ik weet enkel wat een buffer is, maar vraag me niet naar de werking ervan...

Maar die kun je wel beredeneren!

(Ik typ HAc in plaats van CH3COOH, net even korter ;-) )

Je hebt een mensel van HAc en Ac-

Het een is een zwak zuur, het andere een zwakke base. Ze dissociëren beide dus nauwelijks, wat betekent dat ze beide aanwezig zullen blijven in hun oorspronkelijke vorm. Ze reageren ook niet bij elkaar, want bij die reactie ontstaan gewoon weer de oorspronkelijke stoffen. Je hebt dus in je oplossing heel veel H2O, want dat is het oplosmiddel, en verder nog iets minder veel HAc en Ac-. En je hebt nog wat H+ en OH- ionen, maar die zijn véél minder aanwezig.

Nu voeg je aan dat mengsel OH- toe. Waar kan/ zal dat mee reageren? Wat is de reactievergelijking en verandert door die reactie de pH?

Nu dezelfde vraag maar dan wanneer je Ac- toevoegt.

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2012 - 18:33

Nu voeg je aan dat mengsel OH- toe. Waar kan/ zal dat mee reageren? Wat is de reactievergelijking en verandert door die reactie de pH?

Nu dezelfde vraag maar dan wanneer je Ac- toevoegt.

Ja, dat is dus de kern van de vraag...
Die OH- kan met H3O+ reageren, en met CH3​COOH, denk ik.
En de toegevoegde CH3​COO- kan volgens mij eveneens met dezelfde stoffen reageren.
Maar hoe weet je dan met welke stof ze gaan reageren? Wat is de uitleg daarvoor?

Nu, ik denk dat die OH- zal reageren met CH3​COOH naar CH3​COO- en H2O.
En CH3​COO- zal gelijkaardig reageren met H2O.
Maar dat lijkt me maar niks...

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 augustus 2012 - 18:58

Heel simpel. Welke van die 2 stoffen die je aangeeft is het sterker zuur?

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2012 - 19:08

Heel simpel. Welke van die 2 stoffen die je aangeeft is het sterker zuur?

H3O+, niet?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 augustus 2012 - 19:10

Precies, dat gaat het eerst ervandoor. Wat zal er dan met het evenwicht HAc + H2O <--> Ac- + H3O+ gebeuren?

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2012 - 19:29

Dat gaat zich naar links verleggen, aangezien er nu meer CH3​COOH en H2O gevormd wordt uit H3O en CH3​COO- ?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2012 - 22:03

Wat Fuzzwood zegt klopt niet helemaal; alleen maar kijken naar wat het sterkste zuur is, is niet juist. Maar laten we die redenering wel even blijven volgen.

Je hebt net aangegeven dat H3O+ wegreageert. Als er H3O+ wordt onttrokken aan het evenwicht, wat gebeurt er dan "in reactie daarop" (dus om het evenwicht te herstellen) met de concentratie HAc?

Dan het tweede geval. Je geeft aan dat Ac- wellicht met HAc reageert. Wat zijn dan de reactieproducten?

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2012 - 14:37

Ok, na nog eens grondig over buffers gelezen te hebben, denk ik dat ik de opl. heb :)

We hebben dus een buffer die bestaat uit CH3​COOH en CH3​COO-. Dwz. dat de volgende reacties plaatsvinden in het mengsel:

CH3​COOH + H2O <----> CH3​COO- + H3O+ (1)
CH3​COO-+ H2O <-----> CH3​COOH + OH-(2)

I. Voegen we NaOH ( >> Na+ en OH- ) toe, dan stijgt in (1) de [H2O], dus verschuift de reactie naar rechts (tot CH3​COOH is uitgeput)
In (2) stijgt de [OH] en verschuift de reactie naar links (tot uitputting van CH3​COOH).

II. Voegen we CH3​COOH toe, dan verschuift de reactie in (1) naar rechts, tgv. de gestegen [ CH3​COOH] (tot uitputting van water ??).
In (2) verschuift de reactie naar links tgv. de gestegen [ CH3​COOH] (tot uitputting van OH-??).

III. Voegen we tenslotte CH3​COONa toe, dan gaat in (1) de reactie naar links verschuiven tgv een gestegen [ CH3​COO-] (tot uitputting van H3O+??)
In (2) gaat de reactie dan weer naar rechts verschuiven totdat de H2O is uitgeput (??) .

En hoe leid ik daar dan uit af of de pH stijgt?

Veranderd door Grasshopper, 12 augustus 2012 - 14:41

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures