Springen naar inhoud

Verschillende soorten soda

• Log in om te kunnen reageren

southwind

southwind

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2012 - 21:07

Hallo allemaal,

Na een hele dag te hebben zitten zoeken heb ik besloten om me hier aan te melden met de volgende vraag:

Natriumcarbonaat - Na2CO3 (schoonmaaksoda)
Natriumbicarbonaat - NaHCO3 (baksoda, zuiveringszout, maagzout etc)

Is er een verschil in werking?

Heb vandaag van de dierenarts namelijk te horen gekregen dat ik een wondje aan de poot van mijn hond met 'soda' water zou moeten ontsmetten. Ik vroeg toen welke soda hij bedoelde, (heb de bovengenoemde beide in huis namelijk) zei die: 'Goede vraag'. Zo, dan ben je ook goed geholpen tegen een dikke weekend tarief zeg! Ook wist hij niets over de verhoudingen te zeggen, en of ik het water eerst zou moeten koken/laten afkoelen of niet/ en dan pas soda erin doen.
Maar goed...ik zou nu echt graag willen weten welke soda er dan bedoeld wordt?
Heb ook op Wiki het volgende over de potentiële gezondheidsrisico's van schoonmaaksoda gelezen:

'Potential Acute Health Effects: Hazardous in case of skin contact (irritant), of eye contact (irritant), of ingestion, of inhalation (lung irritant).
Potential Chronic Health Effects: Slightly hazardous in case of skin contact (sensitizer). The substance may be toxic to upper respiratory tract, skin, eyes. Repeated or prolonged exposure to the substance can produce target organ damage.'

Zou dit ook voor NaHCO3 gelden?

Dus: welke van de twee gebruiken als ontsmettingsmiddel? Zijn er verschillen in werking en zo ja welke zijn dat? Maar als ik dat over die gezondheidsrisico's lees, dan wil ik die schoonmaaksoda uberhaupt niet gebruiken. Toch wil ik graag weten welke soda hier bedoeld wordt, want (onder de huisdiereneigenaren) roept iedereen wat anders.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 augustus 2012 - 21:57

Uitwendige ontsmetting van ontstoken wondjes doe je met Na2CO3, schoonmaaksoda dus. Tricel, driehoek zijn merken die je in de supermarkt vindt. Net op een zakje driehoek gekeken, ik kan inderdaad de aanduiding Na2CO3 er niet op vinden (maar dat is zéker hetgeen erin zit).

Een eetlepel of twee oplossen per liter kokend water, (een beetje meer als je erg hard water hebt, dosering komt niet zó nauw) en laten afkoelen tot lichaamstemperatuur. 10 minuten met de poot erin (dat zal niet bij elke hond meevallen).

Ja, het is een "irritant" en er komen wat waarschuwingen mee mee. Maar dat is net als met alles vooral dosisafhankelijk. Veel te veel soda, veel te lang, of veel te vaak, da's niet gezond. Maar een prima huismiddeltje, ik ken eigenlijk niks beters voor kleine ontstoken wondjes.

EDIT>>>>>>>>>>
hier hebben ze het over 5 eetlepels in een liter (zoveel gebruik ik zelf toch niet, wat aanduidt dat het inderdaad niet op een lepel meer of minder zal steken):

zsoda.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

southwind

southwind

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2012 - 10:49

Bedankt voor je hulp Jan!

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2012 - 10:52

Wat heel goed werkt bij hondenpoten is 3% waterstofperoxide met een klein beetje soda. ( ca 1 theelepel per liter)
Dat heeft een betere diepte werking en is anti anaerobe bacterien die die ontstekingen vaak veroorzaken. Bovendien vertraagt het de genezing niet, wat wel kan bij te sterke en/of te warme soda opl.

Biotex is ook een goed (huis)middeltje voor oppervlakkige wonden.

southwind

southwind

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2012 - 10:59

Bedankt Thionyl. Ja, heb intussen idd waterstofperoxide in huis gehaald. Heb van meerdere mensen gehoord dat deze goed zou werken.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 augustus 2012 - 12:26

Houd er wel rekening mee dat je hond je niet aardig gaat vinden zodra het wondje in contact komt met de oplossing. ;)

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2012 - 12:35

[mod]En hou er rekening mee dat het niet de bedoeling is om op dit forum medische adviezen te geven, ook niet als dat betrekking heeft op huisdieren.[/mod]

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

southwind

southwind

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2012 - 13:54

Marko, ik snap dat je dat zegt. En je hebt helemaal gelijk. Het probleem hier was dat ik AL medisch advies van de DA had gekregen, maar hij wist dus niet te vertellen welke soda ik moest gebruiken. Verschillende mensen gaven verschillende antwoorden, wat al helemaal niet hielp. De een zei soda van de apotheek/de ander schoonmaasoda etc etc. Vandaar mijn vraag hier. Medisch advies is dus al gegeven door een professional, maar het bleef onduidelijk welke stof hij precies bedoelde met soda .

Veranderd door southwind, 15 augustus 2012 - 13:54

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2012 - 15:42

Het ging vooral om het advies om waterstofperoxide te gebruiken. Niet dat daar per definitie iets verkeerd aan is, maar het ging om een advies dat niet afkomstig was van de arts.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

southwind

southwind

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2012 - 15:43

Ok ;).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures