nieuwe regels naamgeving organische stoffen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 167

nieuwe regels naamgeving organische stoffen

Kan iemand me zeggen waar ik duidelijke info vind over de nieuwe regels rond de naamgeving van organische stoffen.

Vroeger was het bv. 1-pentanol en nu zou dat penta-1-ol moeten zijn.

Boeken, websites,... alles is welkom.
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: nieuwe regels naamgeving organische stoffen

Ik weet niks van nieuwe naamgeving, ook geen aankondiging van gezien of een oproep tot discussie erover. Wie heeft je dat verteld?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: nieuwe regels naamgeving organische stoffen

afaik zijn beiden gewoon toegestaan. Bij meerdere functionele groepen is de tweede vorm handiger.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 167

Re: nieuwe regels naamgeving organische stoffen

Marko schreef: ma 13 aug 2012, 11:08
Ik weet niks van nieuwe naamgeving, ook geen aankondiging van gezien of een oproep tot discussie erover. Wie heeft je dat verteld?
In het onderwijs zijn er wel degelijk nieuwe regels. De onderwijskoepel heeft dit in zijn omzendbrief meegedeeld. Alle handboeken vermelden echter nog de "oude" naamgeving. Nu ben ik dus op zoek naar de correcte regels.
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: nieuwe regels naamgeving organische stoffen

Zou diezelfde onderwijskoepel je niet verder kunnen helpen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 167

Re: nieuwe regels naamgeving organische stoffen

Marko schreef: ma 13 aug 2012, 14:42
Zou diezelfde onderwijskoepel je niet verder kunnen helpen?
Daar is helaas momenteel iedereen in verlof tot september
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: nieuwe regels naamgeving organische stoffen

](*,) sorry niet aan gedacht.

Ik weet niet of hier veel Belgische chemie-docenten rond"hangen" dus het kan even op zich laten wachten.

Nu ja, 't is ook bijna september...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 460

Re: nieuwe regels naamgeving organische stoffen

Ik zou het in ieder geval een hele foute manier van leren vinden. penta-1-ol zal vast weer de IUPAC-vorm zijn, maar 1-pentanol klinkt toch het beste. Pas bij ingewikkelde moleculen, waar verwarring mogelijk is zou ik afwijken.

Iedereen weet wat er met die andere bedoeld wordt, maar in de chemiewereld zul je pentan-1-ol niet tegenkomen.. daarom een beetje raar dat ze het op die manier aan willen leren. Zal vast iets zijn omdat elk molecuul dan consistent opgeschreven kan worden, dus volgens de IUPAC-normen, maar belangrijker is om te leren hoe het normaal gebruikt wordt.

Ander vb. 2-methyl-2-propanol, of volgens de IUPAC vast 2-methylpropa-2-ol, is toch beter bekend als tertbutanol. Dat lijkt me dan belangrijker om te weten

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: nieuwe regels naamgeving organische stoffen

Voor je je al te druk maakt: Ga er maar vanuit dat penta-1-ol een typfout was, en dat pentan-1-ol de bedoeling was.

De IUPAC heeft er overigens niets mee te maken. Zoals ik al aangaf hebben er geen voorstellen gecirculeerd. De huidige aanbevelingen schrijven voor om het plaatsnummer direct voor de uitgang te zetten, behalve waar het om traditionele (=reeds ingeburgerde) benamingen gaat. Daar valt 1-pentanol ook onder.

Wat zou kunnen is dat men in het kader van simpliciteit deze uitzonderingen niet maakt in het onderwijsprogramma. Daar valt wat voor te zeggen, want van een middelbare scholier kun je niet verwachten dat die weet wat wel en niet is ingeburgerd. Bovendien is het ook veel belangrijker om de systematiek in de vingers te hebben. Triviale namen zijn, op het moment dat het nodig is, in no time aangeleerd.

Vergelijk je dit met taalonderwijs, dan komt het aanleren van de systematische naamgeving overeen aan het leren van grammatica-regels en de omgang met een woordenboek, het leren van triviale namen komt overeen met het van buiten leren van een paar veel voorkomende uitdrukkingen.

Voor zover ik weet staat de IUPAC het gebruik van t-butanol of tert-butanol overigens gewoon toe. De systematische naamgeving is ervoor bedoeld om ieder molecuul een naam te kunnen geven, niet om het chemici onnodig moeilijk te maken. Er is een hele waslijst met "toegestane" namen, namen die afwijken van de naamgevingsregels, maar die men gewoon geacht wordt te gebruiken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer