Springen naar inhoud

Laser-uiteinde en licht

• Log in om te kunnen reageren

Dominus Temporis

Dominus Temporis

• >250 berichten
  • 620 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 augustus 2012 - 19:00

Hallo.

Vreemde titel, ik weet het...Maar ik zal het verklaren.
Ik heb laatst een groene, felle laser aangeschaft, waarbij ik zo een stukje bij kreeg dat erop te monteren valt. Het stukje creëert verschillende patronen van het laserlicht, naarmate je het draait.

Ik heb het van de laser afgehaald (was bedoeld om af te nemen).
Dan, als je er door kijkt, richting een lichtbron, zie je de lichtbron, maar dan 'gedempt', dus afgenomen in sterkte.

Rond de lichtbron zie je dan 'kristallen', waarvan je heeel duidelijk kunt zien dat ze opgebouwd zijn uit rood, groen en blauw, de primaire kleuren. Deze zitten rond de lichtbron in hoeken van 0, 45, 90, 135, 180,..., 3 (telkens 45°)
rond die kristallen zitten er nog kristallen, en rond die nog kristallen, enzovoort.
De kristallen nemen telkens af in 'felheid', naarmate ze de lichtbron verlaten.

Hoe komt dit?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

SSJ Vegetto

SSJ Vegetto

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2012 - 12:51

Hoi,

Dit komt door diffractie. Daar worden deze dingen op gemaakt en dat rond de kristallen zoals jij het zegt (wat waarschijnlijk maxima zijn in het diffractie patroon) nog weer kristallen zitten die minder intensiteit hebben licht waarschijnlijk aan de hogere ordes die nog aanwezig zijn (het diffractiepatroon stopt niet meteen na 1 maxima maar gaat door).

Zie voor meer info: http://en.wikipedia....iki/Diffraction

Zoals je hier zult zien veranderd het diffractiepatroon door middel van de golflengte en zal dit iets verschoven zijn. ten opzichte van de andere kleuren. Maar aangezien jij een gewone lichtbron gebruikt heb je niet coherent licht dus of dit dan opgaat maar daarvoor begrijp ik je uitleg niet goed genoeg denk ik, misschien een tekening van maken is beter.

Groeten, Bob

Veranderd door SSJ Vegetto, 08 oktober 2012 - 12:54

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2012 - 13:17

Wellicht kom je verder met zoeken naar informatie over kaleidoscopen - het is niet helemaal hetzelfde, maar de werking is denk ik vergelijkbaar.
Victory through technology

Dominus Temporis

Dominus Temporis

• >250 berichten
  • 620 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 oktober 2012 - 13:45

Het is me gelukt een foto te maken (sorry voor de povere kwaliteit)

Bijgevoegde miniaturen

• P290712_01.27.jpg
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures