[natuurkunde] Persoon op plank

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 75

Persoon op plank

Jan van de Velde schreef: di 21 feb 2012, 15:01
(Herkomst: toelatingsexamen juli 2000)

46) Een horizontale plank met massa m=10 kg wordt aan één zijde ondersteund door een scharnier en aan de andere zijde door een elektronische weegschaal (zie figuur).

De afstand tussen beide steunpunten bedraagt 2,00 m.

Op deze plank ligt, zoals aangegeven in de figuur, een persoon van 70,0 kg. De aflezing van de weegschaal bedraagt 47,0 kg.

Afbeelding

Op welke afstand van het scharnier bevindt zich het massamiddelpunt van de persoon?
  1. 1,10 m
  2. 1,20 m
  3. 1,30 m
  4. 1,40 m
Ik zou zeggen dat de continue massaverdeling moet worden geïntegreerd. Dat kan uiteraard onmogelijk de bedoeling zijn, daarenboven ontbreken er te veel gegevens daarvoor.

Dus kom ik tot de volgende redenering :

De kracht nodig om de plank omhoog te houden, is 5kg * g aan elke kant (het scharnier en de balans).

Dat wil zeggen dat de balans 42 kg van de persoon meet.

Als ik de persoon voorstel als 2 grote puntmassa's : ééntje die op de balans steunt en ééntje die op het scharnier steunt, neemt de balans 42/70 voor haar rekening. Daardoor is het massamiddelpunt naar rechts verschoven ten opzichte van het midden. Omdat de plank 2,00m is en er een verschuiving van 7/70 opmerkbaar is, betekent dat dus 1,20m van het scharnier.

Kan iemand deze redenering bevestigen/ontkrachten of een andere geven, zodat ik kan vergelijken?

Bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Persoon op plank

als deze redenering voor jou werkt, niks mis mee.

Persoonlijk zou ik hem liever standaard aanpakken, namelijk dat het moment van 42 kg met een arm van 2 m gelijk moet zijn aan het moment van 70 kg met een te berekenen arm. 42*2=70*?
Elrond schreef: ma 13 aug 2012, 20:12
Ik zou zeggen dat de continue massaverdeling moet worden geïntegreerd. Dat kan uiteraard onmogelijk de bedoeling zijn, daarenboven ontbreken er te veel gegevens daarvoor.
Nee hoor, dat is al voor je gebeurd, het zwaartepunt Z van de mens is aangeduid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Persoon op plank

Pas de momentenstelling toe . De algebraische som van de momenten van alle krachten t.o.v. het scharnier moet nul zijn.

Berichten: 75

Re: Persoon op plank

Ok bedankt, die redenering is beter en was degene waar ik naar op zoek was.

Reageer